کد خبر: 935457
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
پژوهشگر مدیریت شهری :
پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت شهری با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و خداحافظی استانداران بازنشسته از پست‌های خود و جایگزینی آنها گفت: از استاندار جدید البرز، انتظار می رود با نگرش مناسب، توسعه شهری و اقتصادی، البرز را به سطح استانهای هم تراز خود برساند.

پویا پارسا در گفت و گو با روزنامه جوان در توضیح مهمترین چالش های استان البرز اظهار داشت: استان البرز با نرخ رشد بالای جمعیت شهری، پیچیدگی های منطقه ای کلان شهری، ناپایداری منابع درآمدی و فقدان زیر ساخت های حمل نقلی سریع و راحت ، شرایط کالبدی و ظاهری نامطلوب، رشد کالبدی از هم گسیخته، چالش های مدیریتی و نهادی ، خوابگاهی بودن مرکز استان ، اسکان غیر رسمی، بافت های فرسوده و در نهایت با مشکلات فرهنگی و اجتماعی، رو به رو است.

وی گفت: استان البرز از ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری خوبی برخوردار است که متاسفانه به دلیل برخی از چالش های شهری آن طور که باید و شاید در سطوح ملی نتوانسته ایم آنها را معرفی کنیم. از استاندار جدید انتظار می رود بستر و فضایی فراهم کند که با حمایت های دولت بتوان بخش بزرگی از این چالش ها را برطرف کرد.

وی بیان کرد:  البرز دومین استان مهاجر پذیر کشور است و به عنوان یکی از پر اهمیت ترین پهنه های زیستی و اقتصادی کشور به شمار می آید اما وقتی به البرز نگاه می کنیم می توان گفت جمعیت انبوه و مهاجر به صورت نامتوازن در سطح شهرهای این استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات البرز وجود چندین زندان در مرکزیت این استان است به اهمیت این چالش پرداخت و تصریح کرد: مرکزیت استان البرز در حصاری از زندان‌ها است، شهر کرج به عنوان مرکز استان البرز چهار زندان بزرگ کشور یعنی زندان کچویی، ندامتگاه مرکزی کرج، زندان رجایی‌شهر و زندان قزلحصار را در خود جای داده است.

پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری افزود: وجود این زندا‌ن‌ها سبب بروز مشکلات فراوان برای ساکنان این کلانشهر خصوصا ساکنان مناطق همجوار شده است و استقرار خانواده زندانیان در مناطق نزدیک به زندان که باهدف دسترسی آنها به بستگان زندانی‌شان صورت می گیرد حاشیه نشینی، بیکاری، افزایش جرایم خرد و هزاران مشکل دیگر را در کرج به دنبال داشته است.

این پژوهشگر تاکید کرد: خانواده‌های این زندانیان برای نزدیکی به این مکان گاه از دورترین نقاط ایران به استان البرز و شهر مرکزی آن کرج، مهاجرت می‌کنند و از آنجایی که بیشتر آنها از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند در حاشیه این شهر ساکن می‌شوند واین حاشیه‌نشینی به مرور افزایش جمعیت، تغییر هویت فرهنگی و بافت اصلی این حواشی را به دنبال داشته است.

پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بیان کرد: کرج نباید بار استان‌های دیگر کشور را در زمینه نگهداری زندانیان به دوش بکشد، استاندار جدید البرز لازم است در اولین اقدام خود درباره تغییر کاربری زندان در بدنه دولت به صورت جدی طرحی را مطرح نماید تا بتوان در مرحله بالاتر و با استفاده از توان مسئولان رده بالای کشوری بخشی از گره فرهنگی و اجتماعی این استان و مرکزیت آن را باز کرد.

وی تصریح کرد: چالش دیگری که استان البرز از آن رنج میبرد پروژه های بزرگراهی نیمه تمام همانند ادامه بزرگراه همت و پروژه بزرگراه شمالی است.

پارسا گفت: مرکزیت استان البرز در غرب پایتخت و در مسیر اتصال استان های شمال غربی و شهر های غرب کشور به تهران قرار دارد و به همین جهت محل گذر و تردد مسافران این شهر ها به پایتخت است و به دلیل همین حجم سنگین حمل و نقل محور تهران ، کرج یکی از پرترددترین محورهای بین شهری کشور است و حجم بالای ترافیک این محور به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

وی به ضرورت های احداث طرح های بزرگراهی نیمه تمام اشاره کرد و گفت: ساخت بزرگراه شمالی و ادامه بزرگراه همت استراتژیک ترین پروژه استانی به حساب می آید، این پروژه که در ادامه بزرگراه همت بوده و با اتصال بزرگراه شمالی به ادامه بزرگراه همت با طول بیش از 17.5 کیلومتر در شمال کرج احداث می شود، ارتباط شهر کرج و تهران را در کوتاه ترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر می سازد.

وی با بیان اینکه چالش بزرگ دیگر استان البرز عدم اتمام پروژه های زیر ساختی حمل نقلی سریع و راحت ، است افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی و ترافیک مرکز استان البرز مربوط سفرهای داخل شهری و حومه شهر است که می‌طلبد استاندار جدید البرز به این مسئله توجه ویژه داشته و پروژه نیمه تمام مترو شهر کرج و حومه آن را با بهره گیری از اعتبارات کشوری هرچه سریعتر به پایان برساند.

پارسا با اشاره به عدم شنیده شدن سوت قطار شهری کرج در سال های گذشته، بیان کرد: پروژه خط 2 قطار شهری کرج که از سال 85 عملیات ساخت آن آغاز شده و اکنون نزدیک به 12سال است که به سرانجام نرسیده است و حتی امروز با پشتوانه منابع ملی نمی توان زمانی را برای پایان آن به طور قطعی تعیین کرد مشکل بزرگی است که استاندار جدید البرز باید به دنبال حل کردن آن باشد.وی با تاکید بر اینکه دانش اجرای پروژه مترو به دست مختصصان داخلی فراهم است اما فقط مدیریت بودجه و اعتبار مالی است که می تواند آن را به سرانجام برساند. ، خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم شهری نباید بیشتر از این معطل بماند و می بایست راهکاری برای حل مشکلات پیش روی پروژه قطار شهری کرج در رده بالای مسئولان کشوری اتخاذ شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار