کد خبر: 927695
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
شواهد نشان می‌دهد که توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب شامل توافقی درباره عملیات نظامی علیه مقر‌های جبهه النصره و برخی گروه‌های تندرو دیگر در صورت مخالفت‌شان با عقب‌نشینی از منطقه عاری از سلاح است.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازیتا»، کشتی‌های روسی در دریای مدیترانه مشغول انجام مقدماتی برای مشارکت در عملیات نظامی احتمالی هستند و سلاح‌های‌شان در راه ادلب است. روسیه به جبهه النصره تا اواسط ماه اکتبر مهلت داده که از این منطقه عقب‌نشینی کند.
اظهارات خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که گفته است نیرو‌های ترکیه با هماهنگی روسیه به عملیات‌شان در ادلب ادامه می‌دهند بر این مسئله صحه می‌گذارد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز از برنامه‌هایی برای افزایش تعداد نیرو‌های ترکیه در این استان خبر داد.
روزنامه مذکور نوشت: مسکو نیز خود را برای عملیات نظامی آماده می‌کند. از جمله اهداف اعلام غیرمنتظره برگزاری رزمایش‌ها و خارج کردن دستگاه‌های محرمانه از هواپیما، آمادگی برای انجام عملیات نظامی در ادلب است. آزمایش‌هایی که مسکو انجام می‌دهد شامل آزمایش موشک‌های کالیبر پیشرفته و انواع جدیدی از موشک‌های تاکتیکی- عملیاتی است. این‌ها تکنولوژی و سلاح‌هایی هستند که نیرو‌های روسی در عملیات‌های قبلی در شهر‌های سوریه آن را به کار می‌گرفتند.
همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه تأکید کرد که ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب راه‌حل نهایی نیست. اظهارات لاوروف نیز بر آمادگی برای عملیات نظامی در ادلب صحه می‌گذارد.
امریکا مشغول طراحی گام بعدی
روزنامه نیویورک‌تایمز در تفسیری نوشت: در اوج مراحل جنگ سوریه، امریکا مشغول طراحی یک استراتژی برای جنگ سوریه است تا گام بعدی‌اش را در این جنگ کاملاً حساب شده بردارد.
به نوشته نیویورک تایمز، دولت ترامپ سخت در تکاپو است تا ببیند با پویایی‌های سیاسی نوظهور جنگ داخلی هفت ساله سوریه که به اوج مراحل خود رسیده است چه باید کرد. بر اساس این گزارش، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه کنترل عمده بخش‌های خاک کشورش را دوباره به دست گرفته است. تقریباً هیچ شانسی وجود ندارد که گروه‌های شورشی او را سرنگون و مسیر جنگ را عوض کنند. روسیه و ترکیه یک منطقه غیرنظامی جنگ ممنوع را در سوریه اعلام کرده‌اند با هدف اینکه جلوی تهاجم نظامی برنامه‌ریزی شده دولت سوریه به استان ادلب گرفته شود. ادلب، آخرین نقطه تحت محاصره شورشیان سوریه است. حتی اگر یک روز هم این تهاجم به تأخیر بیفتد، این به نفع امریکاست، چون فرصت پیدا می‌کند بنشیند و استراتژی‌های جدیدی را برای سوریه‌ای که حاکمیت مجدد اسد بر آن قطعی شده، طراحی کند. اجلاس این هفته مجمع عمومی سازمان ملل هم به موضوع سوریه و تهاجم احتمالی به ادلب و راه‌های پایان جنگ سوریه اختصاص خواهد داشت. طبق برآورد اندیشمندان مؤسسه بروکینگز، واقعیات میدانی جنگ سوریه تغییر کرده است، بنابراین استراتژی امریکا برای سوریه نیز لازم است تغییر کند. امریکا هم اکنون در حال سنجیدن است که پتانسیل پایان جنگ سوریه را چگونه شکل بدهد. این جنگ تا به حال صد‌ها هزار سوری را از بین برده است و میلیون‌ها سوری را آواره و کشور را خرد و داغان و تکیده کرده است و آن را به نواحی‌ای تقسیم‌بندی کرده است که هر نقطه برای قلمرو حاکمیت مستقل دارد می‌جنگد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار