کد خبر: 927664
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
موج حذف دلار و شکایت از جنگ تجاری امریکا بالا گرفت
۱۷ شکایت از امریکا به سازمان تجارت جهانی ارائه شد و بسیاری از کشور‌ها به دنبال حذف دلار از مبادلات تجارت خارجی خود شده‌اند. بعد از تصمیمات جدی و برنامه‌های بانک‌های روسیه و چین اکنون ایران و ترکیه به دنبال ایجاد بانک مشترک هستند.
مهران ابراهیمیان
۱۷ شکایت از امریکا به سازمان تجارت جهانی ارائه شد و بسیاری از کشور‌ها به دنبال حذف دلار از مبادلات تجارت خارجی خود شده‌اند. بعد از تصمیمات جدی و برنامه‌های بانک‌های روسیه و چین اکنون ایران و ترکیه به دنبال ایجاد بانک مشترک هستند.

بی‌اعتباری دلار و بی‌اعتمادی به پول امریکایی در میان کشور‌های اقتصادی در حال گسترش است و به سرعت جایگزینی دلار به عنوان معیاری برای اعتبار و ارزش کالا‌های مبادله‌ای در دستور کار کشور‌ها قرار گرفته است. در همین حال تصمیمات ترامپ برای اعمال تعرفه واردات کالا و راه‌اندازی جنگ تجاری بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی باعث شده تا موج شکایت از امریکا به سازمان تجارت جهانی فراگیر شود.

زمانی امریکا از سازمان تجارت جهانی به عنوان ابزار صادرات کالا‌ها و حداکثر کردن سود شرکت‌هایش استفاده می‌کرد، اما اکنون مزیت تولیدات کالاهایش حتی در داخل امریکا نیز به خطر افتاده و از این رو دست به اعمال تعرفه‌های سنگین به بهانه حمایت از کالا‌های داخلی را در دستور کار قرار داده است. برخی کارشناسان بر این باورند که این اقدام نه به نفع مردم و نه به نفع تولیدکنندگان امریکایی است بلکه حجم بدهی‌های دولت امریکا باعث شده تا این تصمیم اتخاذ شود.

۱۷ شکایت از امریکا
چین، هند، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و نروژ، ۱۷ شکوائیه درباره جنگ تجاری امریکا به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده‌اند.
به گزارش اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از تاس، وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده این کشور در پاسخ به اقدامات تعرفه‌ای امریکا روی کالا‌های امریکایی از ۲۵ تا ۴۰ درصد تعرفه‌گذاری کرده است. این کالا‌های امریکایی شامل ماشین‌هایی که در زیرساخت‌های جاده‌سازی استفاده می‌شود، تجهیزات مربوط به نفت و گاز و فیبر‌هایی است که در عینک و چشم‌پزشکی کاربرد دارد. همچنین اورشکین وزیر اقتصاد روسیه تصریح کرده جنگ تعرفه‌ای امریکا تا حدودی به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده و برآورد کرده که اعمال تعرفه ۲۵ درصدی روی فولاد و ۱۰ درصدی روی آلومینیوم ۶۰۰ میلیون دلار به این کشور آسیب زده است. البته وزیر اقتصاد روسیه گفته این کشور توانسته صد میلیون دلار این خسارت را با تعرفه‌هایی که اعمال کرده جبران کند. در ماه جولای روسیه به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد با امریکا درباره تعرفه‌ها مذاکره‌ای داشته باشد. روسیه مدعی است تعرفه‌گذاری ۲۵ درصدی روی فولاد و ۱۰ درصدی روی آلومینیوم ناقض قوانین تجارت جهانی است. همچنین اعضای سازمان تجارت جهانی درباره جنگ تعرفه‌ای امریکا تاکنون ۱۷ شکایت ارائه کرده‌اند. این شکایت‌ها از سوی کشور‌های چین، هند، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و نروژ بوده است. اورشکین وزیر اقتصاد روسیه با بیان اینکه نخستین دور مذاکرات با سازمان جهانی به نتیجه نرسیده است، گفت: در صورتی که سازمان تجارت جهانی پاسخی ندهد شکایت‌کنندگان این حق را دارند که طی ۶۰ روز آینده دادگاه داوری داشته باشند.

تحریم‌های امریکا اعتماد جهانی دلار را از بین برده
در همین حال وزیر امور خارجه روسیه گفت: سیستم دلار امریکا کاملاً بی‌اعتبار شده و اعتماد جامعه جهانی به این نوع ارز کاملاً از بین رفته است. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه در تلاش است که وابستگی خود را به امریکا و ارز دلار کاملاً کاهش دهد.
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه تحریم‌های امریکا اعتماد جهانی را به ارز دلار از بین برده است، تأکید کرد روسیه به این نتیجه رسیده هر کاری که لازم است انجام دهد تا به امریکا و ارز این کشور وابسته نباشد. لاوروف گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکای تجاری ما در آسیا و امریکای لاتین هم چنین نظری درباره دلار دارند و می‌خواهند دلار را از مبادلات تجاری خودشان حذف کنند. بانک‌های روسی اعلام کرده‌اند اگرچه خروج یکباره از دلار هم برای اقتصاد این کشور ضرر دارد و تقریباً غیرممکن است، اما ما باید به هر حال این کار را آغاز کنیم.
«آندری کوستین» رئیس دومین بانک بزرگ روسیه هم اعلام کرده ما باید دلار را از مبادلات خود حذف کنیم و این کار را آغاز خواهیم کرد.

ایران و ترکیه بانک مشترک تأسیس می‌کنند
رئیس نمایندگی شورای تجاری ایران و ترکیه در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت: دو کشور قصد دارند در آینده‌ای نزدیک اقدام به تأسیس یک بانک مشترک نمایند؛ اقدامی که با هدف دور زدن تحریم‌های امریکا انجام می‌شود. در حالی که فشار‌های امریکا بر کشور‌های مستقل جهت محدود کردن دسترسی آن‌ها به دلار افزایش یافته است، ترکیه به دنبال ایجاد یک بانک مشترک با ایران برای کمک به دو کشور جهت تجارت با ارز‌های ملی است. امید کیلر، رئیس نمایندگی شورای تجاری ایران و ترکیه در مقاله‌ای که در رسانه‌های داخلی ترکیه منتشر شد، نوشت: دو کشور قصد دارند در آینده‌ای نزدیک اقدام به تأسیس یک بانک مشترک نمایند. وی تأکید کرد این اقدام به منظور تقویت روابط اقتصادی تهران و آنکارا حیاتی است. ایران تحت تحریم‌های دولت امریکا قرار دارد و از انجام هرگونه معامله دلاری محروم است. ترکیه هرچند تحت تحریم دولت امریکا قرار ندارد، اما تنش در روابط این کشور با امریکا در ماه‌های اخیر موجب افت شدید ارزش لیر در برابر دلار شده است. کیلر افزود: «ایجاد یک بانک مشترک که دو طرف از طریق آن بدون نیاز به دلار به مبادلات تجاری و بازرگانی بپردازند، گام نهایی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه است.» وی تأکید کرده ایده ایجاد بانک مشترک باید جدی گرفته شود و اینکه چنین تصمیمی جلوی تأثیرگذاری تحریم‌های ضدایرانی امریکا بر تجارت خارجی ترکیه را خواهد گرفت. کیلر با ناعادلانه و غیرقانونی خواندن تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت: ایران کشوری مهم برای ترکیه است. این تاجر ترک همچنین تأکید کرد نمایندگی تجاری ترکیه ماه آینده هیئتی را برای مذاکره در خصوص تسویه پرداخت‌های تجار دو کشور به ارز‌های ملی به تهران اعزام خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار