کد خبر: 927010
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
مديرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان:
مديرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تشریح اقدامات سازمان پارک ها در شرایط بحران آب و خشکسالی، گفت: با پیش بینی های انجام شده در زمینه کمبود منابع آبی، دستورالعمل جدید اصلاح آبیاری گونه های درخت و درختچه فضای سبز در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به پیمانکاران حفظ و نگهداری عرصه های فضای سبز، ابلاغ و از اردیبهشت ماه سال جاري برنامه های آموزشی در سطوح مختلف کارگری و کارشناسی، با هدف آبیاری بهینه و جلوگیری از هدررفت آب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل از اداره ارتباطات رسانه اي شهرداري اصفهان، فروغ مرتضایی نژاد به آموزش 5 هزار نفر از شهروندان در ايام تابستان در موضوعات مختلف از جمله مصرف آب، نگهداری و تغذیه گیاهان خاص و آپارتمانی اشاره و اظهارکرد: در اين زمينه برگزاري کلاس ها و دوره های آموزشی مختلف در فرهنگسراهای مناطق شهرداری برنامه ريزي شد. 

برنامه های میدانی مناطق در زمینه مصارف بهینه آب 

مدير عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان این که در اين مدت برای هر منطقه، برنامه های میدانی، فرهنگي-اجتماعي و آموزشي در زمینه مصارف بهینه آب تدوین شد، اذعان داشت: خوشبختانه در تابستان امسال هدر روی آب تا حد چشمگیری کنترل شد.

60 درصد چاه ها خشک شده است

وی با بیان این که به دليل كاهش ميزان تبخير در شب، 7 هزار و 100 نفر باغبان و ناظر در شیفت شبانه مشغول به كار هستند و آبياري ها را در اين ساعات انجام مي دهند، گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد چاه ها خشک شده است. به همین دلیل آبیاری کمکی جهت نجات درختان با بیش از 10 هزار سرویس تانکر در هر ماه تابستان انجام می شود. 

وی با اشاره به این که برنامه ریزی برای خطوط انتقال آب و مخازن شهرداری به منظور نگهداشت فضای سبز انجام شده است، اذعان داشت: استفاده از پساب استاندارد از تصفیه خانههای شاهین شهر و سپاهان شهر برای آبیاری درختان و فضای سبز کمربند سبز و بزرگراهها در حال انجام است. 

مرتضایی نژاد با بیان این مطلب که توزیع عادلانه آّب در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، بیان کرد: پياده سازي سیستم آبیاری تحت فشار فضای سبز شهر اصفهان از اولویت های این سازمان است و این مهم در بودجه های سال 98 و سال های آتی نیز قرار می گیرد. 

مدير عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: با نوسازی شبکه توزیع آب از هر گونه هدر روی آب جلوگیری می شود. 

پیمانکاران متخلف و سهل انگار تا 5 میلیون تومان جریمه می شوند

وی از جریمه پیمانکاران متخلف فضای سبز به دلیل آبیاری نامناسب از 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان خبرداد و گفت: بسته های تشویقی و تنبیهی برای پیمانکاران فضای سبز در نظر گرفته شده تا دستورالعمل ها به خوبي اجرا شود.

مرتضایی نژاد درخواست تعمیرات جداول، انجام عملیات اصلاح رفیوژها براي جلوگيري از نشت آب و جایگزینی گونههای موجود با گونههای مقاوم به شرایط خشکی را از دیگر فعالیتهای سازمان پارکها در شرایط کم آبی برشمرد و افزود: در شرایط کنونی برای آبیاری فضای سبز تدابیری همانند استفاده از ترکیبات ضد استرس در قالب دستورالعملهای شیمیایی و فیزیکی در نظر گرفته شده كه موجب شد با وجود کمآبی، فضاي شهر همچنان سبز بماند و خوشبختانه در شهریور ماه امسال کمترین خزان زودرس در درختان را مشاهده كرديم.

وی از جایگزینی چمن مقاوم در 217 هزار متر مربع از فضای سبز شهر اصفهان خبر داد و گفت: درختان مقاوم نظیر "بلوط همیشه سبز" و "داغداغان" جایگزین درختان خشکیده در سطح شهر می شود، زیرا این درختان نیاز آبي کمتری دارند.  

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان برنامه های این سازمان را منطبق با برنامه های اصفهان 1400 دانست و بیان کرد: بر اساس هدف گذاري انجام شده، كاشت گیاهان با نياز آبي زياد و كاشت گل های فصلی در سطح فضای سبز شهر به حداقل ميزان ممكن خواهد رسید.   

شناسنامه دار كردن درختان شهر

وی با بیان این که حفظ فضای سبز و درختان موجود از اولویت های این سازمان است، خاطرنشان کرد: در پروژه پردیس شرق که در محدوده کوه نخودی قرار دارد، توسعه فضای سبز با استفاده از گونه های گیاهی مقاوم به كم آبي به صورت پایلوت انجام شده است.

مرتضایی نژاد از وجود 3 میلیون اصله درخت در سطح شهر سخن به میان آورد و گفت: شناسنامه دار کردن و پلاک کوبی الکترونیکی درختان به منظور شناسایی و مدیریت درختان به روش های نوین از برنامه های این سازمان است تا در لحظه و به هنگام، از آسیب وارد شده به درختان و آخرين وضعيت آنان مطلع شويم.   

وجود 300 هزار درخت بالای 70 سال

وی با تاکید بر این که حفظ درختان بهویژه درختان کهنسال دغدغه اصلی فضای سبز شهر اصفهان است، بیان کرد: شهروندان می توانند با پیوستن به پویش مردمی "سهم من در حفظ درختان کهنسال شهر" از طريق تماس با سامانه 137 و تلفن پاسخگوی 24 ساعته  32670706 و یا ارسال کد پنج به سامانه پیامکی 3000401717 در اطلاع رسانی و شناسایی، معرفی و حفظ درختان قدیمی محل زندگی خود در پاسداشت این سرمایه های طبیعی سبز بکوشند. 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: در حال بهروزرسانی بانک اطلاعاتی درختان اصفهان هستیم. برآورد صورت گرفته نشان مي دهد بیش از 300 هزار درخت بالای 70 سال در شهر اصفهان وجود دارد که اغلب آنها در کنار مادیها کاشت شدهاند.

مرتضایی نژاد با بیان این که برای درختان پارک ایثارگران، بخشی از پارك مشتاق و میرزاکوچک خان اقدامات اساسی صورت گرفته تا از خزان زودرس آن ها جلوگیری شود، عنوان کرد: تحقیقات نشان داده که درختان این پارک ها علاوه بر خشکی و دمای بالای هوا در سال ۸۶ به دلیل وجود نخاله های ساختمانی در بستر زمين، آسیب جدی دیده اند اما با تمهیدات پيش بيني شده، در سال آینده در این درختان خزان زودرس نخواهیم داشت.  

وی با اشاره به استقبال شهروندان از کلینیک فضای سبز در پارک ملت بیان کرد: با توجه به این استقبال مقرر شده در  مناطق مختلف شهرداری کلینیکهای فضای سبز راه اندازی شود. شهروندان مي توانند از طريق اين كلينيك ها، با روش های پرورش و نگهداری گیاهان آشنا شوند و تحت آموزش های مرتبط قرار گیرند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر