کد خبر: 926731
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
در نشستی با عنوان «ابتذال در سینمای ایران» مطرح شد
حمید نعمت‌الله گفت: در صنعت سینما آدم‌های زیادی کار می‌کنند که شایسته این حرفه نیستند و آدم‌های شایسته جایشان خالی است، عرصه سینما و فیلمسازی دست آدم‌های نامحرم افتاده و کسانی مال این کسب نیستند. سینما آدم‌های جاه‌طلب و خلاق خودش را می‌خواهد.
نويدپارسا
حميد نعمت‌الله گفت: در صنعت سينما آدم‌هاي زيادي كار مي‌كنند كه شايسته اين حرفه نيستند و آدم‌هاي شايسته جايشان خالي است، عرصه سينما و فيلمسازي دست آدم‌هاي نامحرم افتاده و كساني مال اين كسب نيستند. سينما آدم‌هاي جاه‌طلب و خلاق خودش را مي‌خواهد.
كارگردان فيلم شعله‌ور در نشستي كه با عنوان «ابتذال در سينماي ايران» برگزار شد، عنوان كرد: همواره شناخت خط كشي بين ابتذال و هنر مسئله سختي بوده است؛ كسي كه در سينما ابتذال را پذيراست و كسي كه آن را عرضه مي‌كند. من فكر مي‌كنم مبتذل چيزي است كه از فرط استفاده كهنه و فاقد معني شده باشد و سطحي باشد. يادم است در كودكي وقتي معلمم مشقي مي‌گفت و نمي‌نوشتم، لحظه آخر با كلمات بزرگ و فاصله‌دار مي‌نوشتم و بعد بينش را با مداد قرمز علامت مي‌گذاشتم تا خودم و معلمم را گول بزنم كه مشقم را تزئين كردم، احساس مي‌كنم الان هم بسياري از فيلمسازان و همكارانمان دارند همين كار را مي‌كنند. به نظر مي‌رسد كلي كارشان را با هروسيله‌اي كه دارند تزئين مي‌كنند تا گول بزنند تماشاگر را، يعني در واقع نمي‌خواهند جنس ارزان بسازند، جز جنس ارزان ساختن چيزي بلد نيستند.
به گفته وي نه فيلم كمدي نه مثلاً شوخي‌هاي جنسي به ذات خود مبتذل نيستند، فيلمسازان بزرگي هم از اين كارها كرده‌اند ولي خوب ساخته‌اند و دائم دستاوردهاي جديد داشته‌اند. وودي آلن هم از اين كارها استفاده مي‌كند، اما فاخر. صنف ما مسئوليت سنگيني دارد با ديگر صنوفي كه نگاه تجاري دارند، فرق مي‌كند، همواره بحث اين نيست كه مردم چه مي‌خواهند ما همان را بسازيم. چون مردم فلان فيلم را دوست دارند فقط همان گونه ساخته شود، جنبه ديگري هم دارد؛ اينكه فيلمسازان و مسئولان چه فيلم‌هايي به مردم نشان دادند و ذائقه آنها را چگونه تربيت كرده‌اند. از طرف ديگر گله‌مندم از جشن‌ها و جشنواره‌هايي كه به هر بهانه‌ يا دليلي به صاحبان، بازيگران و عوامل اين فيلم جايزه مي‌دهند و آغوش باز مي‌كنند. ابتذال فقط به كمدي و اين نوع كارها محصور نمي‌شود، در هر حالت و شكلي ممكن است اتفاق بيفتد. وقتي كاري براي صلاح جامعه ساخته نشود و دنبال هر نوع كار، شوخي يا حركت دست خورده و كليشه و تكراري برویم به نظر من مبتذل است. معتقدم افرادي كه سليقه‌شان پرورش پيدا كرده است و تربيت شده‌اند، حتي براي خوشگذراني و رها شدن هم دنبال هرنوع فيلمي نمي‌روند. در دوره غير طبيعي‌اي هستيم، اصلاً طبيعي نيستيم! همه چيز تغيير كرده است. اين وضعيت فروش فيلم‌هايي كه شاهدش هستيم، طبيعي نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار