کد خبر: 925643
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
چهارمین جاده گردشگری دنیا در مسیر فراموشی
جاده چالوس که روزگاری به عنوان چهارمین جاده گردشگری دنیا و امروز در لیست ۱۰ جاده برتر قرار گرفته، این روز‌ها با مشکلات و معضلات بی‌شماری مواجه شده که...
سجاد مرسلی
جاده چالوس را نمی‌توان فقط یک مسیر در نظر گرفت، چرا که این جاده مقصد بسیاری از مسافران است. جاده چالوس که روزگاری به عنوان چهارمین جاده گردشگری دنیا و امروز در لیست ۱۰ جاده برتر قرار گرفته، این روز‌ها با مشکلات و معضلات بی‌شماری مواجه شده که امکان خروج آن از لیست برترین‌ها را قوت بخشیده است. معضلاتی همچون زباله و شلوغی و آلودگی و حالا هم ساخت و ساز‌های غیر مجاز.

این جمله تکراری را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم که «جاده چالوس یکطرفه شد!» یکطرفه شدن یعنی ازدحام ماشین، یعنی شلوغی و ترافیک، یعنی تولید زباله و از بین بردن محیط‌زیست. حالا دیگر زور جاده چالوس به ترافیک نمی‌رسد و این در شرایطی است که ساکنان حاشیه این جاده سال‌هاست در هزار پیچ مشکلات زیبایی‌های جاده را نمی‌بینند و در بن‌بست مصائب یک‌طرفه شدن این محور مانده‌اند. در همین رابطه شهردار آسارا نبود مراکز اقامتی - گردشگری در محور کرج - چالوس را باعث بروز مشکلات زیادی از جمله در حوزه مدیریت پسماند دانست.

محمدباقر آسرایی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های اقامتی - گردشگری در محور کرج - چالوس به‌منظور اسکان مسافران عبوری از این جاده، می‌گوید: در محدوده‌ای از این محور که جزو حوزه استحفاظی استان البرز است مجموعه‌ای مناسب وجود ندارد که از نظر امکانات و تجهیزات اقامتی برای استفاده مردم درخور و شایسته باشد. وی ادامه می‌دهد: در محدوده اطراف پل خواب در محور کرج - چالوس همواره تعداد زیادی از مسافران چادر‌هایی را برپا کرده و به استراحت می‌پردازند، اما این روش اسکان موقت در بستر رودخانه و کنار جاده، تهدیدی برای جان مسافران است و از سویی کنترل مناسبی هم بر زباله‌های رهاشده در آنجا و حفاظت از محیط‌زیست منطقه نیست.

جاده چالوس همیشه قفل است

پلیس راهور بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که هیچ تمایلی به انسداد راه ندارد، چراکه این امر مشکلات زیادی را برای پلیس به همراه دارد، ترافیک و درگیری‌های میدان امیرکبیر و پاسخگویی به مردم و مسافران حجم زیادی از توان و انرژی پلیس را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال در نوروز ۹۷ بیش از ۶۰۰ هزار تردد از جاده چالوس در مسیر رفت و برگشت انجام شد که این حجم تردد ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها در این مسیر را تبیین می‌کند بنابر این باید به همه راهکار‌ها نگاه ویژه‌ای داشت.

البته راه‌اندازی بزرگراه تهران – شمال می‌تواند نقشی مؤثر در کاهش ترافیک و حذف انسداد راه داشته باشد. هرچند هم اکنون در بخش اطلاع رسانی هم بسیار ضعیف عمل می‌شود زیرا با به کارگیری سیستم vms و استفاده از ظرفیت تلویزیون‌های شهری به ویژه در میدان امیرکبیر و امثال آن در این حوزه ضرورت دارد. وقتی جاده مملو از ماشین و مسافر می‌شود به تبع آن تولید زباله هم افزایش می‌یابد. به خصوص زمانی که ترافیک‌های طولانی مدت تردد در این مسیر را مختل می‌کند، میزان تولید آشغال هم چند برابر می‌شود.
 
آسرایی با بیان اینکه باید مردم را به‌سوی اسکان و حضور در فضا‌هایی که شهرداری ایجاد خواهد کرد هدایت کنیم، می‌گوید: بدین منظور از حدود چهار سال گذشته ایجاد یک طرح اقامتی - گردشگری در محدوده «ری زمین» واقع در محور توریستی کرج - چالوس را دنبال کرده‌ایم. شهردار آسارا با اشاره به اینکه حضور مردم در مجموعه اقامتی - گردشگری کمک مؤثری به بحث مدیریت پسماند در محور کرج - چالوس می‌کند، ادامه می‌دهد: اجرای طرح اقامتی – گردشگری در ری زمین یک شروع خوب در ایجاد مجموعه‌های گردشگری مناسب در طول این محور زیبا خواهد بود که با حمایت مسئولان استانی البرز از این قبیل طرح‌ها محقق خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار