کد خبر: 925185
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
گزارش «جوان آنلاین» از ادامه گرانی دلار.
روز گذشته قیمت دلار به ۱۴ هزار تومان رسید و به عقیده کارشناسان این قیمت برای دلار بی منطق است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - مهسا گربندی: دلار گران می‌شود و اکثر کالا‌ها را گران می‌کنند؛ آن‌هایی که وارداتی است می‌گویند با دلار گران‌قیمت وارد شده و آن‌هایی هم که تولید داخل است به بهانه واردات برخی از مواد اولیه موردنیاز، افزایش قیمت می‌خورد! روز گذشته قیمت دلار به ۱۴ هزار تومان رسید و به عقیده کارشناسان این قیمت برای دلار بی منطق است.

رئیس جدید بانک مرکزی هم کاری نکرد!

ماه گذشته بود که که عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری از اجرای سیاست‌های جدید ارزی از سه شنبه خبر داد و گفت: «به صورت جدی با صادرکنندگان و صرافی‌ها جلسه برگزار خواهیم کرد. همچنین بانک مرکزی مجاز شده است که سپرده‌های ارزی مردم را جذب کند و بانک‌های عامل نیز مجاز شده‌اند که سپرده‌های ارزی را به عنوان عامل بانک مرکزی جذب کنند و البته نرخ سود را نیز ابلاغ خواهیم کرد؛ بنابراین ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که از سپرده‌های ارزی سود بگیرند و ارزش روز دارایی خود را حفظ کنند.»

همتی با اشاره به این موضوع که در همه کشور‌های پیشرفته حتی بازار کوچه و پس کوچه وجود دارد، اما آن را کنترل خواهیم کرد، اظهار داشت: «از روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و طلا سیر نزولی به خود گرفته و این امید را می‌دهد که روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد.»

این در حالی است که برخلاف اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفته و مجددا مشکلاتی را ایجاد کرده است.

انتقاد به گرانی دلار در مجلس

سه شنبه گذشته حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گرانی دلار و سکه گفت: «مردم کمرشان زیر بار اقتصادی خرد شده، دلار به ۱۳ هزار تومان و سکه به ۵ میلیون تومان رسیده، رئیس مجلس باید نظارت کند و از دولت بخواهد که در این رابطه توضیح دهد.»

او ادامه داد: «ما چه کار می‌کنیم؟ در مجلس چه خبر است؟ این طرح‌ها و لوایح چه هستند که خودمان را درگیر آن‌ها کرده‌ایم؟ به طور حتم اولویت کشور چیز دیگری است که باید به طور ویژه به آن بپردازیم.»

قیمت‌ها را ۱۰۰ درصد گران می‌کنند و بعد با کاهش چند درصدی می‌گویند آن را کنترل کردیم!

یکی از مخاطبان «جوان آنلاین» درباره گرانی دلار نوشته است: «روند کاهش ارزش ریال دربرابردلار باعث نابودی اندوخته مردم به کمتراز یک سوم شده است. مسئولان هم که انگار قصدی برای حل مشکلات اقتصادی ندارند. دولتی‌ها توپ را در میدان بازار می‌اندازند و غافل از این هستند که سوءمدیریت خودشان سبب گرانی و رکود اخیر شده. این در حالی است که ما از بسته دولت هیچ چیزی ندیدیم! و تنها کاری که دولت انجام داده این است که قیمت دلار، سکه و ارزاق مردم را دو برابر کرده است؛ و آنطور که از شواهد پیداست این قیمت‌ها قصد برگشت ندارند! یا شاید به رسم هر بار قیمت‌ها ۱۰۰ درصد گران می‌شود و موقعی که می‌خواهند آن را کنترل کنند، چند درصد کاهش می‌یابد و می‌گویند ارزانی شد!»

بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پاسخگو باشند

مهدی تقوی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «متاسفانه دلار سیر صعودی گرفته، اما باید گفت که مطابق همه نظریه‌های اقتصادی، دلار نباید چنین قیمتی داشته باشد و به ۱۳ هزار تومان برسد. قیمت فعلی دلار از نظر من قابل قبول نیست!»

تقوی با انتقاد از عملکرد مسئولان اظهار می‌دارد: «در ۶ ماه اخیر دلار استرالیا و آمریکا بیش از ۲ و نیم برابر افزایش قیمت داشته است. در حالی که وظیفه بانک مرکزی و وزارت اقتصادی است که بعد از بررسی علت گرانی دلار مشکل را حل کنند و در این رابطه پاسخگو باشند.»

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: «التهابات بازار ارز تحت تاثیر عوامل خارجی بود و مربوط به مانور ترامپ در مقابل ایران می‌شد. اما نوسانات بعدی ارزی و گرانی اخیر دلار ناشی از عوامل خارجی و ناشی از رفتار‌ها و اقدامات اشتباه دولت است، زیرا که مدیران اقتصادی کشورمان بی‌برنامه عمل کردند و نتوانستند عکس‌العمل مناسبی را درباره مشکلات بازار ارزی نشان دهند.»

تقوی با اشاره به این مسئله که عزمی در دولتی‌ها برای حل مشکل ارزی دیده نمی‌شود، می‌گوید: «اگر مسئولان دولتی راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی و ارزی کشور ندارند بهتر است از اقتصاددانان و افراد با تجربه و متخصص مشورت بگیرند تا هر چه سریع‌تر وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند.»

بنابراین امید است تا مسئولان در کمترین زمان ممکن مشکلات را حل کنند و اگر توانایی آن را ندارند، کنار بروند و اجازه دهند تا افرادی با ایده و انگیزه امور را در دست بگیرند. نه اینکه جز وعده‌های بی‌عمل هیچ نداشته باشند و بر ماندن در جایگاه و سمت خود نیز پافشاری کنند!
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
قیمت دلار در بازار را چه کسی تعیین می کند ؟! آیا بانک مرکزی تعیین می کند ؟ بازاری ها تعیین می کنند ؟ صرافی ها تعیین می کنند ؟ آیا آمریکا تعیین می کند ؟ چرا بانک مرکزی فقط نظاره گر است ؟ از عملکرد دولت و بانک مرکزی معلوم است که نگرانی ندارند که چرا قیمت دلار از 4200 تومان دولتی ( که آن هم زیاد است ) به بیش از 14000 تومان برسد . چون دولت می خواهد با این افزایش قیمت درآمد دلاری حاصل از فروش نفت را چند برابر کرده و بدینوسیله کسری بودجه خود را تامین کند . ولی این سیاست باعث سقوط ارزش پول ملی و با پنبه سر بریدن اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه شده است . مجلس که به مرخصی رفتند و دولت هم وقت کشی می کند تا مردم زیر بار مشکلات اقتصادی له شوند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار