کد خبر: 925152
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
در حالی که دو فوریت طرح نمایندگان برای «تأمین کالا‌های اساسی» به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی در مجلس رد شد، روز گذشته نوبخت معاون رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس خبر از تخصیص حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین کالا‌های اساسی داد تا خیال نمایندگان مجلس و مردم را در این باره راحت کند.
مهران ابراهيميان
در حالی که دو فوریت طرح نمایندگان برای «تأمین کالا‌های اساسی» به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی در مجلس رد شد، روز گذشته نوبخت معاون رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس خبر از تخصیص حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین کالا‌های اساسی داد تا خیال نمایندگان مجلس و مردم را در این باره راحت کند.

به گزارش «جوان» محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جلسه علنی دیروز قوه مقننه و در جریان بررسی طرح تأمین کالا‌های اساسی اظهار داشت: برای گذر از تکانه‌ای که به اقتصاد کشور وارد شده نیازمند اتخاذ سازوکار‌های متفاوت هستیم به همین جهت مقام معظم رهبری دستور دادند یک شورای‌عالی هماهنگی متشکل از سه قوه تشکیل شود. وی افزود: یکی از موضوعاتی که در شورا مورد بررسی قرار گرفته این است که در شرایطی که نابسامانی نرخ ارز شرایط بدی را رقم زده بتوانیم برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران روش‌های جبرانی در نظر بگیریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم که مردم بمانند تا ما برویم بازار اصلی ارز را سامان ببخشیم؛ بنابراین این شورا به سازمان برنامه و بودجه تکلیف کرد تا اقدامات خود را انجام دهد، از این رو گزارش‌های متفاوتی را برای رئیس مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها ارسال کردیم.

تخصیص ۱۳ میلیارد دلار برای دارو و محصولات کشاورزی
وی اظهار داشت: مگر می‌شود با یک قیام و قعود نسبت به نرخ کالا‌ها اظهارنظر کلی کرد؟ ما روز‌ها در این رابطه بحث کردیم و در آخرین جلسه هیئت دولت که روز یک‌شنبه برگزار شد، مفصلاً به این موضوع پرداختیم، اما رئیس‌جمهور قانع نشد و دوباره سازمان برنامه و بودجه را موظف کرد که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی پنج بسته معیشتی را به یک حد نهایی برسانیم.
نوبخت ادامه داد: در شرایط ویژه‌ای هستیم. مطلعید که برای گذر از تکانه‌ای که به اقتصاد وارد شد و بخشی از اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار داد، نیاز به ساز و کار‌های مختلفی داریم، به همین دلیل مقام معظم رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه را تشکیل دادند. این شورا مستمراً در حال بررسی مسائل روز کشور است. یکی از مسائلی که این شورا تشخیص داد یافتن روشی جبرانی برای مردم و مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: با تکلیف این شورا، سازمان برنامه و بودجه اقداماتش را انجام داد و گزارش خود را برای رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر، فرستاد، اما به نظر می‌رسد نمایندگان هنوز نمی‌دانند که دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه را برای گذر از این شرایط تهیه کرده‌است که باید در جلسه‌ای مفصل این بسته‌ها و برنامه‌ها به اطلاع نمایندگان برسد.
وی از اختصاص ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت خبر داد.
نوبخت گفت: ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی، دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص خواهد یافت که ۷۵۰۰ میلیارد تومان معادل ریالی این مبلغ به پنج قلم کالا اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: حق بود مجلس بنده را دعوت می‌کرد تا برنامه‌های دولت را برای نمایندگان تشریح می‌کردم تا با یک قیام و قعود برای کشور تصمیم‌گیری نشود. البته مطالعات دولت، طبقه‌بندی است، اما این حق نمایندگان است که در این‌باره اطلاع داشته باشند.

صف‌های طولانی زشت است
نوبخت طرح مجلس را موجب ایجاد انحصار در توزیع کالا‌های اساسی دانست و افزود: تعدادی کالای ترجیحی ارزان‌تر را به تعدادی مغازه خواهید داد، اما نتیجه آن چه خواهد بود؟ از فردا به جای صرافی‌ها جلوی مغازه‌ها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود و ایجاد یک صحنه زشت در معابر و کوچه‌های شهر‌ها درست می‌شود و عده‌ای نیز جلو همان مغازه‌ها پیت‌های روغن را به قیمت آزاد خواهند فروخت. وی بار دیگر از برنامه‌های دولت برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی سخن گفت و افزود: دولت برای همه نیازمندان طرح و برنامه دارد. شما هر لحظه که اراده کنید می‌توانید این طرح را مجدداً به جریان بیندازید، اما اجازه دهید دولت طرح‌ها و برنامه‌هایش را برای مدیریت بازار اجرا کند و شما هم نظارت داشته باشید.

مخالفت مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از این سخنان ضمن مخالفت با کلیات طرح تأمین کالا‌های اساسی، این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه ۱۴ شهریور) قوه مقننه و در جریان کلیات طرح تأمین کالا‌های اساسی با ۸۶ رأی موافق، ۹۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر با کلیات این طرح مخالفت و این طرح را از دستور کار پارلمان خارج کردند. دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یک‌شنبه به‌تصویب رسیده بود، اما کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی کلیات با آن مخالفت کرد. این مخالفت بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی بوده که در آن تصریح شده‌است: طرح‏های قانونی و پیشنهاد‌ها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

مردم به اندازه نیاز کالا بخرند
اما روز گذشته تنها نوبخت نبود که درباره این بسته سخن گفت، بلکه واعظی نیز در این‌باره چنین سخن گفت: اولویت ما نیازمندی‌های جدی مردم است و در این زمینه ۲۵ قلم کالای اساسی را ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم تا قیمت ارزاق مردم بالاتر نرود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما قبول داریم در شرایط اقتصادی که به‌وجود آمده فشار بر مردم زیاد شده و گرانی‌هایی در برخی اقلام صورت گرفته است. ما از مردم می‌خواهیم به اندازه نیازشان اقلام و نیازمندی‌هایشان را بخرند و از تجار و کسبه هم درخواست می‌کنیم که یک مقدار انصاف را در قیمت‌گذاری رعایت کنند. البته وظیفه وزارت صنعت و تعزیرات حکومتی این است که با متخلفان برخورد کنند. واعظی تصریح کرد: ما بنا نداریم مسئله گرانی را با بگیر و ببند حل کنیم، بلکه انتظار داریم مردم و کسبه رعایت یکدیگر را بکنند تا بتوانیم از شرایط سخت فعلی عبور کنیم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
تمام فکر و ذکر دولتمردا یارانه روی مصرفه...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار