کد خبر: 924909
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
بررسی فراز و فرود‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی
کشتی مانند تمامی رقابت‌های آسیایی و المپیک باز هم شاگرد اول ورزش ایران در اندونزی بود؛ رشته‌ای که در دو بخش فرنگی و آزاد، 5 مدال طلا و 3 برنز برای کشورمان به ارمغان آورد
سعيد احمديان
بازی‌های آسیایی جاکارتا در حالی به پایان رسید که برخلاف پیش‌بینی‌ها، کاروان کشورمان نه تنها در جدول رده‌بندی صعود نکرد، بلکه حتی نتوانست رتبه دوره قبل را تکرار کند و با یک پله سقوط در رده ششم قرار گرفت.

سقوط در جاکارتا
کاروان کشورمان در حالی به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام شد که نسبت به دوره گذشته با ۱۰۰ ورزشکار بیشتر به این رقابت‌ها رفت با این حال تلاش کاروان ۳۷۸ نفره ایران در جاکارتا در نهایت کسب ۲۰ طلا، ۲۰ نقره، ۲۲ برنز و در مجموع ۶۲ مدال و قرار گرفتن در رده ششم جدول نهایی مسابقات بود. این در حالی بود که کاروان کشورمان در دوره گذشته به‌رغم اعزام ورزشکاران کمتر، توانسته بود، نتیجه بهتری بگیرد. کاروان ایران در دوره قبل این بازی‌ها که به میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد با ۲۷۶ ورزشکار در ۲۴ رشته ورزشی شرکت داشت و در نهایت نیز با ۵۷ مدال رنگارنگ که شامل ۲۱ طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز بود، در رده پنجم قرار گرفت.

رشته‌های موفق
مانند دوره‌های گذشته بازی‌های آسیایی، در جاکارتا هم بار مدال‌آوری روی برخی رشته‌ها بود. کشتی مانند تمامی رقابت‌های آسیایی و المپیک باز هم شاگرد اول ورزش ایران در اندونزی بود؛ رشته‌ای که در دو بخش فرنگی و آزاد، ۵ مدال طلا و ۳ برنز برای کشورمان به ارمغان آورد، هرچند تعداد طلایی‌های کشتی نسبت به دوره قبل یک عدد کمتر شد، اما باز هم شاگردان خادم نشان دادند که به‌رغم بی‌توجهی‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همچنان شانس‌های اصلی مدال‌آوری در رقابت‌های مختلف هستند. علاوه بر کشتی، از موفقیت کاراته هم نمی‌توان گذشت، رشته‌ای که با ۸ ورزشکار، ۸ مدال (۲ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز) کسب کرد تا این رشته رزمی مدال‌آوری صدرصدی را در جاکارتا ثبت کند. از کنار ووشو هم نمی‌توان گذشت که با ۲ طلا و ۴ نقره یکی از مدال‌آورترین رشته‌ها در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بود. تکواندو هم پس از افت این رشته در چند سال اخیر، در جاکارتا بازگشت دوباره‌ای به روز‌های اوج داشت و توانست با ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز یکی از رشته‌های موفق در این بازی‌ها باشد. دوومیدانی هم با ۲ طلا و یک نقره از دیگر رشته‌های موفق در جاکارتا بود که نسبت به دوره گذشته تعداد طلایی‌هایش دو برابر شده بود.

وزنه‌برداری هم ۲ طلای ارزشمند را با سهراب مرادی و بهداد سلیمی و یک نقره را به دست سعید علی حسینی و یک برنز را با علی هاشمی کسب کرد تا به رغم تعداد اوتی‌های بالای این رشته و حاشیه‌های کیانوش رستمی، پولادمردان هم جزو رشته‌های طلایی‌های کاروان ایران در اندونزی باشند. در رشته‌های تیمی هم اوج کار مربوط به کبدی‌کاران بود که تیم‌های کبدی مردان و زنان کشورمان توانستند ۲ مدال طلا کسب کنند، والیبال هم همانطور که پیش‌بینی می‌شد طلای دوره پیش را تکرار کرد. بسکتبال، اما به‌رغم رسیدن به فینال نتوانست از سد چین بگذرد تا همان نقره دوره پیش را به دست بیاورد و دست نسل طلایی این رشته از قهرمانی در بازی‌های آسیایی کوتاه بماند.

ناکامان
کاروان ایران در جاکارتا، رشته ناموفق کم نداشت، رشته‌هایی که به‌رغم امید‌هایی که به آن‌ها می‌رفت نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. تیراندازی یکی از رشته‌های ناکام در جاکارتا بود، در حالی این رشته ورزشی در دوره گذشته یک طلا و ۲ مدال نقره کسب کرده بود که در بازی‌های امسال سهم این رشته، تنها یک مدال برنز مه‌لقا جام‌بزرگ بود. تیر و کمان دیگر رشته‌ای بود که در اندونزی نسبت به اینچئون یک افت محسوس را تجربه کرد. کمانداران کشورمان که در دوره گذشته یک طلا و یک برنز به دست آورده بودند، در جاکارتا تنها سهمشان یک برنز بود؛ رشته‌ای که به جای مدال‌آوری تنها حاشیه داشت که عجیب‌ترین آن حذف زهرا نعمتی به دلیل دیر رسیدن به محل مسابقه بود.

از دوچرخه‌سواری هم نمی‌توان گذشت؛ رشته‌ای که از جاکارتا دست خالی برگشت، آن هم در شرایطی که این رشته در دوره گذشته یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کرده بود. بی‌مدالی دوچرخه‌سواری با حاشیه‌هایی مانند زنجیر پاره کردن دوچرخه‌های ملی‌پوشان همراه بود که از برخی از آن‌ها شانس مدال را گرفت. فوتبال هم در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد، آن هم تیمی که باخت عمدی‌اش به میانمار برای روبه‌رو نشدن با کره جنوبی از شاهکار‌های مسئولان این تیم بود.

تاریخ‌سازان
بازی‌های آسیایی جاکارتا چهره‌های تاریخ‌سازی هم برای ورزش ایران داشت؛ اولین آن ناهید کیانی بود که برای اولین بار ایران در رشته تالو در این رقابت‌ها صاحب مدال شد و نقره گرفت. نوشاد عالمیان هم پس از ۵۲ سال طلسم مدال نگرفتن تنیس روی میز را در بازی‌های آسیایی با کسب مدال برنز شکست. واترپلو هم پس از ۴۴ سال در بازی‌های آسیایی مدال گرفت و سوم شد. علی پاکدامن هم با برنزی که در شمشیربازی گرفت این رشته را پس از ۴۴ سال در بازی‌های آسیایی صاحب مدال کرد. احسان حدادی هم با کسب طلای پرتاب دیسک جاکارتا که چهارمین مدال طلایش در ادوار بازی‌های آسیایی بود، پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در تاریخ بازی‌های آسیایی لقب گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار