کد خبر: 921389
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار با جمعی از متقاضیان احراز آسیب‌های شیمیایی استان کردستان بر رسیدگی به تقاضای احراز جانبازی و بررسی مجدد تقاضای تخصیص و یا افزایش درصد جانبازان شیمیایی استان کردستان مطابق قوانین و مقررات تأکید کرد.

دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی با جمعی از متقاضیان احراز آسیب‌های شیمیایی کردستان به گزارش «روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی در نشست صمیمی با جمعی از متقاضیان احراز آسیب‌های شیمیایی استان کردستان و منصور مرادی نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی بر تلاش و پیگیری بنیاد در جهت حل مشکلات ایثارگران این استان تأکید کرد.

وی پس از طرح مسائل و مشکلات ایثارگران استان کردستان و در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت احراز جانبازی برخی شهرهای این استان گفت: قوانین و ضوابط مصوب مجلس شورای اسلامی به‌روشنی تکلیف بنیاد در مورد موضوع احراز جانبازی را مشخص کرده است و بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهارچوب همین مقررات طی این سال‌ها به‌صورت مداوم و پیوسته به درخواست متقاضیان رسیدگی کرده و می‌کند.

معاون رییس جمهور با اشاره به وظایف کمیسیون احراز و آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی احراز جانبازی گفت: مطابق قوانین نظر کمیسیون پزشکی در این زمینه فصل‌الخطاب است و معمولاً فقدان مدارک پزشکی لازم مبنی بر مجروحیت و یا عدم تأیید شورای عالی پزشکی یگان نظامی دو عاملی هستند که مانع از احراز جانبازی می‌شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تعیین تکلیف متقاضیان احراز جانبازی در قانون برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه موضوع تعیین تکلیف کلیه مشمولان قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، یگان‌های اعزام‌کننده نهادهای متولی موظف‌اند گواهی مورد نیاز افراد مشمول این ماده و صورت سانحه را به کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه کنند، ضمن اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی هم‌زمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آن‌ها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام‌کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌شود را به‌عنوان جانباز تلقی کند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد در مورد تقاضای برخی جانبازان برای افزایش درصد جانبازی نیز گفت: بنیاد درصد جانبازی را حق‌الناس می‌داند و خود را موظف به اجرای قوانین و مقررات مربوطه می‌داند و بر این اساس اگر جانباز با عارضه جدیدی مواجه شد می‌تواند با ارائه مدارک پزشکی جدید به کمیسیون مراجعه و تقاضای تعیین درصد دوباره بدهد و این فرایند در بنیاد همواره در حال اجراست.

عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز گفت: برای اینکه هیچ‌گونه حقی از متقاضیان ضایع نشود از تمام توان پزشکی کشور برای برگزاری کمیسیون‌ها کمک می‌گیریم و بسیاری از پزشکان متخصص از مراکز دانشگاهی کشور انتخاب می‌شوند و با ویزیت بیمار و رؤیت مدارک پزشکی نسبت به تعیین درصد اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: افرادی که تحت تأثیر بمباران شیمیایی قرار می‌گیرند با عوارض مختلفی روبرو می‌شوند که بسته به نوع گاز به‌کاررفته در بمباران و میزان تماس با فرد متفاوت است. افرادی بر اثر بمباران شیمیایی به درجه رفیع شهادت رسیده اند، عده دیگری دچار مصدومیت شده و در عین حال ممکن است در عده‌ای نیز هیچ‌گونه عارضه‌ای بروز نکند.

عباسپور تصریح کرد: اخیراً آزمایش‌های دقیق‌تری با همکاری دانشگاه شاهد برای شناسایی مصدومین شیمیایی انجام می‌شود و مطمئناً وظیفه ما در بنیاد دفاع از تمام حقوق جانبازان شیمیایی است و اگر کوچک‌ترین نکته‌ای مبنی بر احراز جانبازی مشاهده شود، رأی به جانبازی افراد صادر می‌شود.

همچنین غلامرضا طائبی مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این جلسه گفت: بر اساس تبصره 2 ماده یک قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی، اشخاص فاقد مدرک با تشخیص ستادی متشکل از نمایندگان فرمانداری، سپاه پاسداران و بنیاد به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شوند که تا این لحظه بنیاد به نحو احسن به وظایف خود برابر قانون عمل کرده و با اعزام تیم‌های تخصصی به مناطق مذکور افراد معرفی شده را تعیین تکلیف کرده است.

وی افزود: با توجه به ثبت موارد جدید که در حال حاضر مجموعآ حدود 30 نفر متقاضی شرکت در کمیسیون پزشکی هستند و رسیدگی به این درخواست‌ها در حال پیگیری است. طبق دستور حجت الاسلام والمسلمین شهیدی زمانی که تعداد افراد متقاضی شرکت در کمیسیون پزشکی به حد نصاب برسد، ما سریعاً نسبت به اعزام تیم کمیسیون پزشکی اقدام می‌کنیم و این مسئله به‌خصوص درباره مناطق مرزی هرگز با وقفه روبرو نبوده است و لازم به ذکر است که متخصصین اعزامی مرکب از اساتید دانشگاه‌های تهران و بقیه الله (عج) و متخصصانی از سپاه و ارتش بوده اند که رابطه استخدامی با بنیاد ندارند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار