کد خبر: 919328
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
وقتی فوتبال قربانی گرایش های رنگی سیاستگذاران ورزش کشور می شود
وقتی سوت پایان بازی استقلال و ذوب آهن در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان شنیده شد تماشاگران، کارشناسان و به طور کلی فوتبالی ها بر روی یک موضوع اتفاق نظر داشتند؛ این تیم می تواند قهرمان آسیا شود.

سرويس ورزشي جوان آنلاين- علی شفقتی: وقتی سوت پایان بازی استقلال و ذوب آهن در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان شنیده شد تماشاگران، کارشناسان و به طور کلی فوتبالی ها بر روی یک موضوع اتفاق نظر داشتند؛ این تیم می تواند قهرمان آسیا شود.

آبی پوشان تهرانی در حضور ۸۰ هزار استقلالی با هدایت شفر و هنرنمایی رحمتی در درون دروازه، باقری، اسماعیلی، چشمی و چپاروف در میانه میدان و هت تریک مهاجم سنگالی خودشان آن هم در غیاب امید ابراهیمی و شجاعیان کاری کردند کارستان و ذوب آهن بد قلق قلعه نویی را با سه گل بدرقه کردند.

اما با هنر مدیریتی مدیران استقلال از شانس قهرمانی یا حداقل حضور استقلال در فینال آسیا به راحتی بحران ساخته شد و استقلال تبدیل شد به یکی از بحران زده ترین تیم های چند سال اخیر ایران. روزی نبود که یک خبر ناامید کننده از اردوی آبی ها مخابره نشود.

کافی است فقط به ترکیب بازی اول استقلال مقابل پیکان نگاهی بیندازیم؛ حضور ۵ بازیکن در ترکیب اصلی بدون حتا یک دقیقه بازی در استقلال و ۸ بازیکن روی نیمکت با شرایط مشابه.

دردناک تر از این سوء مدیریت عجیب و غریب از سوی افتخاری و توفیقی و ملکی و ... اظهار نظر وزیر ورزش و جوانان بود که در مصاحبه ای دو هفته به مانده به آغاز لیگ هیجدهم گفته بود: " استقلال و پرسپولیس در بهترین شرایط هستند."

این "بهترین شرایط" از نظر سلطانی فر برای استقلال درست در مقطعی بود که امید ابراهیمی بعد از درخشش در جام جهانی بدون توجه به درخواست هواداران راهی قطر شده بود. مدیران استقلال حتی با التماس هم نمی توانستند با تیام و چپاروف ارتباط بگیرند، مجید حسینی با استفاده از گاف های قرارداداش با ترابوزان مذاکره می کرد، وریا به دلیل عدم پرداخت مطالبات فصل قبل زمزمه جدایی سر داده بود و با قهر در حال ترک اردوی ترکیه بود. و پندار هم مشغول مذاکره و بستن قرارداد با لشگری از مصدومان لیگ. این در حالی است که نگه داشتن امید در زمستان و قبل از جام جهانی کار دشواری نبود. موضوعی که حتی می شد برای چپاروف در آستانه  بازنشستگی نیز عملی شود.

در این میان درست زمانی که به نظر می رسید مدیران استقلال با تصمیم درست در پی رها کردن جپاروف با شرط عجیبش برای تمدید قرارداد سه ساله بودند و بارقه هایی از امید برای جذب تیام در دل هواداران استقلال ایجاد شده بود به یکباره وزارت ورزش با یک تصمیم عجیب دیگر افتخاری را برکنار و فتحی را با سابقه ای مبهم سرپرست استقلال کرد.

تغییر مدیریتی که باعث شد اندک امیدهای هواداران نیز برای متقاعد شدن ستاره سنگالی برای بازگشت بدل به یاس شود. افزون بر این مصدومیت روزبه چشمی و شجاعیان نیز وضعیت را برای استقلالی ها دشوارتر کرده است.

اما ذکر این مقدمه نسبتا طولانی نشانگر این موضوع است که سکانداران وزارت ورزش سیاست دوگانه ای را برای مدیریت دو رقیب سنتی پایتخت در پیش گرفته اند. به نظر می رسد سیاست ثبات مدیریتی برای پرسپولیس در مقابل سیاست تغییر و عدم ثبات برای استقلالی ها یک موضوع برنامه ریزی شده است.

موضوعی که سه سال پیش نیز از بازی های پایانی لیگ پانزدهم برای استقلال رقم خورد و دقیقا در شرایطی که افشارزاده مدیر عامل استقلال بود سه بازیکن استقلال با نظر و دخالت مستقیم کاپیتان استقلال جذب شدند. ناگهان در کوران نقل و انتقالات افتخاری سکاندار مدیریت آبی پوشان شد و امسال نیز همان سناریو بار دیگر تکرار شد. اما در اردوی رقیب زمانی که وزارت ورزش چاره ای جز برکناری طاهری نداشت یکی از اعضای هیات مدیره را بلافاصله جانشین وی کرد تا پرسپولیس کمترین آسیب را از تغییرات مدیریتی متحمل شود. چشم پوشی و حتی در برهه هایی حمایت  وزارت از سرمربی قرمزها در دعوای میان کی روش و برانکو به ویژه زمانی که برانکو کاپیتان محروم پرسپولیس را با خود به امارات برد تا نتواند به اردوی تیم ملی ملحق شود نیز گواهی بر این مدعاست.

این تناقض ها و سیاست دوگانه وزارت ورزش در قبال دو تیم پرطرفدار پایتخت موضوعی است که این روزها باعث نارضایتی و خشم هواداران استقلال نیز شده است به طوری که برخی از آنان با سر دادن شعارهایی علیه نفر اول ورزش کشور سیاست های وزارتخانه تحت امرش را به باد انتقاد گرفتند.

استقلالی ها در لیگ هجدهم با وضعیتی که بر آنها تحمیل شده، نه می توانند به ستاره سوم در آسیا که به نظر می رسید خیلی دور از دسترس نیست فکر کنند نه به کسب قهرمانی چهارم در لیگ برتر؛ آنها فقط چشم امید به دانش مربیگری و سخت کوشی و روحیه جنگندگی پیرمرد آلمانی و حمایت هواداران خود دارند مگر اینکه دستی از غیب برون آید و کاری بکند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار