کد خبر: 918292
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
نگاهی به مشکلات فوتبال امید در راه بازی‌های آسیایی جاکارتا
تمرین نصفه و نیمه امید‌های ایران روز گذشته مهمانان ویژه‌ای داشت، مهمانانی که قبل از رفتن امید‌ها به اردوی تدارکاتی اربیل، از نزدیک شاهد کم و کاستی‌های کرانچار و شاگردانش برای نتیجه‌گیری در بازی‌های آسیایی بودند.
دنيا حيدری
تمرین نصفه و نیمه امید‌های ایران روز گذشته مهمانان ویژه‌ای داشت، مهمانانی که قبل از رفتن امید‌ها به اردوی تدارکاتی اربیل، از نزدیک شاهد کم و کاستی‌های کرانچار و شاگردانش برای نتیجه‌گیری در بازی‌های آسیایی بودند.
با وجود امیدواری‌های کرانچار، تمرینات امید‌ها هنوز به دلیل عدم همکاری برخی باشگاه‌ها نصفه و نیمه برگزار می‌شود، آن هم در شرایطی که برای نخستین بار هیئت رئیسه قانونی را تصویب کرده که براساس آن، همه تیم‌ها موظف به همکاری با امید‌ها هستند، مسئله‌ای که البته هنوز بسیاری زیر بار آن نرفته‌اند و کرانچار معتقد است این اقدام، باشگاه‌ها را مقابل ملت ایران قرار می‌دهد: «این باید باعث افتخار باشگاه‌ها باشد که بازیکنان خود را برای رقابت‌های بزرگ قاره‌ای و جهانی در اختیار تیم امید قرار می‌دهند. مسئولان باشگاه‌هایی که از همکاری با تیم امید ممانعت می‌کنند باید برابر ملت ایران پاسخگو باشند که چرا بازیکنان خود را برای این دو رویداد مهم بین‌المللی در اختیار تیم ملی امید قرار نداده‌اند.»
سنگ‌اندازی که روز گذشته وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون و دیگر مسئولانی که برای بازدید از وضعیت تیم امید و روند آماده‌سازی‌اش در راه حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا در کمپ تیم‌های ملی فوتبال حاضر شده بودند، از نزدیک دیدند. حالا انتظار می‌رود که آن‌ها چاره‌ای برای این مشکل بیندیشند.

۱۲ سال از آخرین باری که تیم فوتبال ایران موفق به کسب مدال رقابت‌های آسیایی شد، می‌گذرد. بعد از طلای ۲۰۰۲ بوسان، انتظار می‌رفت فوتبال ایران این روند را ادامه دهد، اما ۲۰۰۶ دوحه این مدال به برنز تنزل پیدا کرد و بعد از آن دیگر هرگز تکرار نشد. تیم ایران در ۲۰۱۰ تا نیمه‌نهایی بالا آمد، اما در این مرحله به ژاپن و سپس در رده‌بندی به کره جنوبی باخت تا باز هم با دست خالی به خانه بازگردد. در سال ۲۰۱۴ نیز قبل از شروع بازی‌های آسیایی با شکست ۴ بر یک مقابل ویتنام و تساوی یک- یک با قرقیزستان در همان مرحله گروهی حذف شد تا حسرت مدال‌آوری فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی به قوت خود باقی بماند. این‌بار، اما به نظر می‌رسد داستان کمی متفاوت‌تر از قبل است، نه فقط، چون کرانچار مدعی است که تیمش با تمام قدرت به نتایج آسیایی حمله‌ور خواهد شد، بلکه از آن جهت که طبق گفته‌های کادر فنی، تیم برای حضور در المپیک بسته شده و تنها به بازی‌های آسیایی جاکارتا نمی‌اندیشد. مسئله‌ای که می‌تواند امیدواری‌های زیادی را به دنبال داشته باشد، امیدواری‌هایی که البته همانطور که کادر فنی نیز به آن اشاره کرده تنها در سایه حمایت‌هاست که می‌تواند به بار بنشیند.

سرمربی امید‌ها خوشبین از بازدید مسئولان از تمرین تیمش تأکید می‌کند که حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک، انگیزه و روحیه شاگردانش را چند برابر و زمینه بیان مشکلات را فراهم کرده است: «حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک در تمرین تیم امید انگیزه زیادی را برای بازیکنان ایجاد می‌کند. از یک‌سو این نشان‌دهنده توجه به بازیکنان است و از سوی دیگر نشان از انتظارات مسئولان دارد. البته بیشتر از هر چیز این زمینه را فراهم می‌کند تا ما نیز نیاز‌ها و انتظارات فوتبالی خود را بیان کنیم. هدف ما نه فقط بازی‌های آسیایی که المپیک است، به همین دلیل هم با بازیکنان زیر ۲۱ سال راهی جاکارتا می‌شویم، اما برای دستیابی به موفقیت باید حمایت شویم.»
استیلی، مدیر تیم فوتبال المپیک ایران نیز ضمن تأیید صحبت‌های کرانچار تأکید می‌کند که لازمه موفقیت این تیم حمایت مسئولان است: «تیم امید امسال تابوشکنی کرده و نفراتی را برگزیده که بتوانند در المپیک هم حضور داشته باشند. این نشان از آینده‌نگری کادر فنی دارد. یعنی نگاه ما هم به خوشرنگ‌ترین مدال بازی‌های آسیایی است و هم المپیک. اگرچه به‌رغم قانونی که وضع شده، هنوز نتوانسته‌ایم همه نفرات مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که موفقیت این تیم نیازمند حمایت و نگاه مثبت آقایان است. باید برای امید‌ها هم شخصیتی را که برای تیم بزرگسالان قائل هستیم، قائل شویم. این باعث می‌شود بازیکنان به خودباوری برسند و بتوانند بعد از ۲۲ سال بار دیگر در بازی‌های آسیایی مدال کسب کنند و بعد از ۴۴ سال به المپیک بروند. برای شکستن این طلسم چندین و چند ساله به حمایت‌های وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون و همچنین تیم‌های باشگاهی هم نیاز داریم.»

با وجود تمام مشکلات، اما انتظارات از امید‌ها بالاست. این موضوع را به خوبی می‌توان از صحبت‌های آقایان دریافت؛ سلطانی‌فر صراحتاً می‌گوید که جای صعود به المپیک در کلکسیون افتخارات فوتبال خالی است. تاج هم با وجود اینکه از نزدیک شاهد مشکلات است، اما این امید را دارد که کرانچار و شاگردانش بتوانند طلسم ۴۴ ساله المپیک را بشکنند. البته رئیس فدراسیون فوتبال تأکید می‌کند که این مهم مستلزم حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان است. انتظارات آقایان در حالی مطرح می‌شود که نخستین اردوی تدارکاتی تیم امید در اربیل که قرار است با دو دیدار دوستانه همراه باشد به دلیل مشکلات پروازی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اردویی که قرار بود امروز در عراق برپا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار