کد خبر: 915832
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
معرفی کتاب
اگر از من بپرسند بزرگترین ماشینی که در عصر ما اختراع شده چیست، می‌گویم ماشینِ قلبِ حقایق است که بشر این همه توانایی پیدا کرده که حقایق را وارونه جلوه دهد. نفاق در عصر ما به اوج خودش رسیده است. اگر بخواهند عصر ما را صرف‌نظر از جنبه‌های صنعتی و... فقط از جهت انسانی ارزیابی کنند باید بگویند عصر نفاق.

جوان آنلاین - معرفی کتاب: هرچه بشر، بدوی‌تر و از تمدن دورتر بوده از صراحت بیشتری برخوردار بوده است یعنی منویات درونی‌اش، فکر، احساسات، رغبات، بی‌میلی‌ها و... را همان‌گونه که بوده بروز می‌داده، و هرچه بشر پیشرفت کرده و تکامل یافته قدرتش بر تصنّع هم افزایش یافته است. نفاق، نوعی تصنّع است. البته مراد ما این نیست که بگوییم نفاق نوعی تکامل است اما می‌توان آن را از تبعات تکامل دانست، کما اینکه اگر مردم عصر خودمان را با صدر اسلام مقایسه کنیم می‌بینیم که نفاق در عصر ما هزاران برابر بیشتر شده است.

شهید مطهری می‌فرمایند: «اگر از من بپرسند بزرگترین ماشینی که در عصر ما اختراع شده چیست، می‌گویم ماشینِ قلبِ حقایق است که بشر این همه توانایی پیدا کرده که حقایق را وارونه جلوه دهد. نفاق در عصر ما به اوج خودش رسیده است.» استاد می‌فرمایند: «اگر بخواهند عصر ما را صرف‌نظر از جنبه‌های صنعتی و... فقط از جهت انسانی ارزیابی کنند باید بگویند عصر نفاق.» 

عاملی که در گذشته بشر را وادار به سلب آزادی اجتماعی و پایمال نمودن حقوق اجتماعی دیگران می‌کرد تنها حس منفعت‌طلبی او بوده و بس. اما امروزه چطور؟ آیا حس منفعت‌طلبی بشر هنوز هست؟ در پاسخ باید گفت قطعاً اگر این منفعت‌طلبی بیشتر نباشد کمتر هم نیست، چرا که نه علم توانسته جلو آن را بگیرد نه تغییر قوانین. تنها کاری که صورت گرفته این است که شکل و ظاهر قضیه عوض شده، محتوا همان محتواست که در لفافه زر ورقی پیچیده شده است.

برای مقابله با جبهه نفاق، ابتدا باید ماهیت پیچیده و چهره پنهان آن را بدرستی شناخت و سپس با سلاح بصیرت و آگاهی در این میدان کارزار وارد شد. از جمله شخصیت های آگاه و روشن ضمیری که با بیان شیوا و قلم رسای خود به روشنگری و آگاهی بخشی در این عرصه پرداختند استاد شهید آیت الله مطهری است. او که با شجاعت کم نظیری به شرح و تبیین انحرافات فکری و توطئه های عملی منافقان همت گماشت، خود قربانی کینه این کوردلان گردید و با خون خویش مهر تاییدی بر حقانیت راه و اصالت اندیشه ستبرش نهاد.

نفاق و منافق از دیدگاه شهید مطهری

کتاب نفاق و منافق از دیدگاه شهید مطهری که به کوشش خانم زهرا آشیان و خانم فرشته سلامی گردآوری گردیده است دربردارنده گوشه‌ای از مجاهدت‌های فکری استاد شهید در راه شناساندن چهره نفاق برای جامعه اسلامی و بویژه نسل جوان است که توسط نشر صدرا به چاپ رسیده است.

برای خرید این اثر از پایگاه پاتوق کتاب می‌توانید اینجا کلیک نمایید. همچنین نسخه الکترونیک این کتاب در نرم افزار فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است که می‌توانید از اینجا آن را تهیه نمایید.

منبع: فیدیبو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار