کد خبر: 913302
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اشتباهات داوري جزئي از فوتبال است، اشتباهاتي كه در طول تاريخ اين ورزش پرهياهو، پرحاشيه بوده و بعضاً اينقدر فاجعه‌بار كه زحمات و تلاش‌هاي بسياري را از بين برده است.
فریدون حسن

اشتباهات داوري جزئي از فوتبال است، اشتباهاتي كه در طول تاريخ اين ورزش پرهياهو، پرحاشيه بوده و بعضاً اينقدر فاجعه‌بار كه زحمات و تلاش‌هاي بسياري را از بين برده است.
جام جهاني 2018، اما به نظر مي‌رسد پاياني بر اين اشتباهات باشد. فيفا با به كارگيري VAR (سيستم داور ويدئويي) مي‌خواهد اشتباهات را به حداقل ممكن برساند و تا حدودي هم موفق شده، هرچند كه هنوز هم برخي اشتباهات ديده مي‌شود. به عنوان نمونه مي‌توان به بازي برزيل و سوئيس اشاره كرد كه روي صحنه گل سوئيس هيچ كدام از داورها متوجه خطاي مهاجم تيم سوئيس نشدند و گل تساوي اين تيم به ثمر رسيد يا اينكه در صحنه پنالتي اعلام شده براي تونس مقابل انگلستان به اعتقاد بسياري از كارشناسان داوري دنيا، اشتباه صورت گرفت و مدافع انگلستان خطايي انجام نداد. نكته جالب اينكه هر دو مورد كار را به تساوي كشاند، با اين تفاوت كه برزيلي‌ها نتوانستند پيروز ميدان شوند، اما انگليسي‌ها با مشقت تمام پيروز شدند. به هر حال از اين دو مورد كه بگذريم، داور ويدئويي تا اينجاي كار سروصداي زيادي به راه انداخته و به طور حتم آنها كه از اين راه موفق شدند از شكست يا تساوي فرار كنند، راضي هستند و تيم‌هايي مثل كره جنوبي كه در ضدحمله با تصميم داوران مجبور به دادن پنالتي شدند، ناراضي كه اين طبيعي است. نكته قابل توجه در خصوص سيستم VAR اينكه اين مسئله ممكن است با اشتباهات داوران ويدئويي نيز همراه باشد. تاكنون تمام تصميم‌هاي داوران ويدئويي مورد تأييد داور وسط مسابقه قرار گرفته است، ‌اما اگر در صحنه‌اي قاضي ميدان نظر آنها را تأييد نكرد، آن وقت چه؟ آن وقت چگونه تصميم‌گيري مي‌شود؟
از ابتداي جام جهاني 2018 تاكنون پنالتي‌هاي زيادي اعلام شده، پنالتي‌هايي كه به نسبت جام‌هاي گذشته تعداد آنها افزايش چشمگيري داشته و داوران ويدئويي در اين افزايش بي‌تأثير نبوده‌اند. با اين حال نبايد از تأثير حضور اين داوران نيز به سادگي گذشت. اشتباهات داوري تا اينجاي كار در جام جهاني به حداقل رسيده و اين نويدبخش اين است كه هم تيم‌ها مي‌توانند با خيال راحت‌تري بازي كنند و هم داوران با اطمينان‌خاطر بيشتري به قضاوت خود بپردازند. آنچه مسلم است اينكه از اين به بعد راجع به VAR بسيار خواهيم شنيد و شايد روزي اشتباهات آنها را هم زير ذره‌بين ببريم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار