کد خبر: 909864
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
وکیل دونالد ترامپ و «رودی جولیانی» شهردار سابق شهر نیویورک که در نشست گروهک تروریستی منافقین در ماه قبل به‌صورت نمادین برجام را پاره کرد و آب دهان روی آن انداخت، در بازی تیم پرطرفدار بیس‌بال نیویورک «ینکی» توسط تماشاگران «هو» شد
جوان آنلاین: وکیل دونالد ترامپ و «رودی جولیانی» شهردار سابق شهر نیویورک که در نشست گروهک تروریستی منافقین در ماه قبل به‌صورت نمادین برجام را پاره کرد و آب دهان روی آن انداخت، در بازی تیم پرطرفدار بیس‌بال نیویورک «ینکی» توسط تماشاگران «هو» شد. این اتفاق زمانی برای شهردار سابق شهر نیویورک رخ داد که او در سالروز تولد 74 سالگی‌اش برای تماشای بازی بیس‌بال در این ورزشگاه حضور داشت. وقتی که گوینده ورزشگاه سالروز تولد وی را تبریک گفت، حضار به شکلی دیگر از جولیانی استقبال و او را هو کردند. دلیل این رفتار را باید در پیوستن جولیانی به تیم وکلای ترامپ و همچنین نفرت و بدبینی عمومی که در جامعه آمریکا نسبت به دولت ترامپ و وابستگان وی وجود دارد، جست‌وجو کرد. این در حالی است که یک ماه قبل جولیانی در سخنرانی خود در نشست گروهک تروریستی منافقین در واشنگتن گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه و حضور جان بولتون مشاور امنیت ملی به اندازه ما به تغییر نظام در ایران پایبند است.» جولیانی و ترامپ هر دو اهل شهر نیویورک هستند و جولیانی شهردار نیویورک هم بوده است اما رفتار مردم در ورزشگاه نشان داد که نه او و نه ترامپ محبوبیتی در این شهر ندارند و مردم نیویورک خط فکری چنین افرادی را نمی‌پسندند.


  دلایل نفرت مردم از دولت و شخص ترامپ

ترامپ ایجاد یک اقتصاد کارآمد را به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد خود در کاخ سفید محسوب می‌کند، اما آمریکایی‌ها این وضعیت اقتصادی بهتر را به تلاش‌های دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و فروش تسلیحات جنگی مرتبط می‌دانند. هنوز درصد بالایی از مردم آمریکا بدبینی و تنفر خود نسبت به ترامپ را که حاصل از دوران تبلیغات انتخاباتی و جهت‌گیری‌های وی در مسائل مختلف و اقدامات وی بعد از رسیدن به میز ریاست‌جمهوری بود، از یاد نبرده‌اند. البته باید توجه داشت در حوزه سیاسی بسیاری از مردم جوامع غربی به‌خصوص آمریکا در حوزه سرمایه اجتماعی و مشارکت‌های مدنی بسیار دچار ضعف هستند و این موضوع به دلیل ناامیدی‌ای است که به‌صورت تجربی به مردم این جوامع القا شده است که سیاستمداران به‌هیچ‌وجه بر حرف خود استوار نبوده‌اند و اغلب فقط نیاز به رای مردم دارند. این روند ناامیدی از دولت‌مردان در آمریکا را می‌توان در نظر‌سنجی درخصوص «قدرتمندترین کشور‌های جهان» که با شرکت 21 هزار نفر صورت گرفت، مشاهده کرد. در این نظر‌سنجی رتبه آمریکا از سال قبل تاکنون یک رتبه تنزل داشته و در حال حاضر آمریکا جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال 2016 آمریکا در جایگاه چهارم قرارداشت. از این آمار می‌توان به نکته‌‌ای مهم رسید، آن هم اینکه از سال 2016 که رقابت‌های انتخاباتی در سطح اول خبرها در آمریکا وجود داشته است و اکنون که دونالد ترامپ بیش از یک سال قدرت را در دست گرفته و در این مدت به صورت مداوم در فضای سیاسی-اجتماعی آمریکا و نیز حوزه بین‌الملل التهاب ایجاد کرده ، جایگاه این کشور چهار رتبه در بین کشورهای قدرتمند دنیا تنزل پیدا کرده است. یکی از دلایل تضعیف قدرت آمریکا در چند سال اخیر، نارضایتی مردم آمریکا از جو سیاسی حاکم در کشور و دولت است. مخصوصا که فرد آمریکایی در دهکده جهانی وقتی خود را در ارتباط با مردم کشورهای دیگر می‌بیند و درخصوص رفتارهای رئیس‌جمهور کشورش از وی سوال می‌شود و نمی‌تواند این رفتارها را هضم کند و جواب قانع کننده‌ای ارائه دهد، اصلا خود را در قدرت سیاسی کشورش شریک و دخیل نمی‌داند و این امر باعث کاهش  میل به مشارکت در جامعه و رشد اجتماعی در کشور - که از عناصر افزایش قدرت یک کشور است_ می‌شود.

  افول جایگاه سیاسی و اقتصادی آمریکا

اما در حال حاضر دیدگاه بین‌المللی نسبت به دولت آمریکا و ترامپ وضعیت مناسبی ندارد و جایگاه بیست و سوم آمریکا بین باثبات‌ترین کشور‌ها از لحاظ سیاسی نشان‌دهنده عمق این نابسامانی است. جایگاه آمریکا در میان «باثبات‌ترین کشور‌ها» از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری ترامپ 11 رتبه کاهش پیدا کرده است. همین‌طور جایگاه این کشور از نظر اقتصاد نیز برخلاف ادعای ترامپ نسبت به قبل وضعیت مناسبی را تجربه نمی‌کند. از زمان آغاز حضور وی در کاخ‌سفید، جایگاه اقتصادی این کشور در یک سال گذشته -از نظر باز بودن برای کسب کار -از رتبه 35 به 43 تنزل داشته و این درحالی است که قبل از شروع دوران ریاست‌جمهوری ترامپ این کشور در جایگاه بیست و سوم قرار داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار