کد خبر: 909650
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
مصاحبه با محمدرضا داورزنی معاون وزارت ورزش

معاون وزیر ورزش با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال در صورت پایان همکاری با کی‎روش باید مربی بزرگتر جذب کند، گفت: البته برای حفظ این مربی اگر کمک مالی لازم باشد، دریغ نمی‎کنیم.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: «اکثر فدراسیون ها کار خود را انجام می دهند. خدا را شکر آرامش خوبی در ورزش برقرار است. الان همه منتظر رویدادهای پیش رو هستند و به خصوص جام جهانی روسیه؛ به هر حال فوتبال یک موضوع فراگیر است، اصلا ورزش نیست. اگر بخواهیم تعریف درستی از فوتبال داشته باشیم باید بگوئیم یک آئین، یک فرهنگ و یک پدیده فراتر از ورزش است که سالانه  ۴ - ۳ میلیارد نفر را درگیر خود می کند. اتفاقا در جلسه اخیر هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال در شرم‌الشیخ، در مورد آماری ماکروسافت بحث شد و اینکه طبق این آمار که فوتبال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر یوزر داشته است. بعد از آن هاکی، تنیس و والیبال در رده های بعدی قرار دارند.»

این صحبتی است که محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در آغاز گفتگو با خبرنگار مهر و در واکنش به اینکه «چه خبر از ورزش» به آنها اشاره کرد و در ادامه هم به پرسش هایی پیرامون فوتبال ملی و باشگاهی پاسخ داد.

وی در این گفتگو تاکید کرد که عملکرد کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال باید بعد از جام جهانی به طور دقیق بررسی و سپس در مورد ادامه همکاری با وی تصمیم گیری شود. ضمن اینکه «جذب مربی بزرگ تر از کی روش»، «پیش بینی یک برد، یک تساوی و یک باخت تیم ملی فوتبال در جام جهانی»، «تاکید بر پرداخت نشدن بودجه دولتی به پرسپولیس و استقلال»، «عدم تغییر مدیریت استقلال و پرسپولیس» و «ورود وزارت برای کمک گرفتن قطری ها از امکانات جزیره کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲» مواردی بود که داورزنی در این گفتگو به آنها اشاره کرد. 

* خبرگزاری مهر: اشاره کردید که همه منتظر آغاز جام جهانی هستند و عملکرد تیم ملی؛ تیمی که سرمربی آن وضعیت بلاتکلیفی دارد. یکی از اعضای کمیته فنی در گفتگویی تاکید کرد که به دلیل مشکلات مالی فدراسیون قادر عقد قرارداد دوباره با کی روش نیستیم. با توجه به بالا بودن نرخ ارز راهکار وزارت ورزش در این زمینه چیست؟ کمکی می کند؟

- محمدرضا داورزنی: مشکل ما مشکل کمبود ارز در کشور نیست. اگرچه تابع سیاست های کلان کشور هستیم اما تا به امروز برای تمام فدراسیون ها براساس برنامه ای که داشته اند، ارز موردنیازشان را تأمین کرده ایم چه برای فوتبال و چه برای دیگر رشته ها. البته که سیاست های انقباضی را دنبال می کنیم و باید همه به کشور و دولت کمک کنیم تا از پرداخت های غیرضروری و هزینه های غیرضروری پرهیز شود اما ورزش استثنا است. در واقع از آنجا که ورزش به طور مستقیم با نشاط اجتماع در ارتباط است و عزت و اقتدار ملی را موجب می شود، به دنبال این نیستیم که صرفه جویی داشته باشیم. سیاست کلی این است طبق برنامه فدراسیون ها برای اعزام هایشان از طریق هماهنگی با بانک مرکزی، ارز موردنیازشان تأمین شود و این کار تا به امروز انجام شده و از این به بعد هم انجام می شود. بنابراین موضوع کی روش و سایر مباحث فوتبال اصلاً به موضوع ارز مرتبط نیست.

* در هر صورت پیشنهاد فدراسیون به کی روش تمدید قرارداد برای مدت ۶ ماه بوده و همین باعث دلخوری این مربی شده است. نظر وزارت ورزش در این مورد چیست؟

- البته اینکه فدراسیون چه برنامه ای دارد و در آینده می خواهد چه کند به مسئولان فدراسیون مربوط است. ۷ سال از حضور کی روش در فوتبال ایران می گذرد. یادم است کی روش و ولاسکو درست همزمان با هم و در یک شب وارد ایران شدند و همکاری با فوتبال و والیبال ایران را آغاز کردند. حالا اینکه فدراسیون فوتبال برای آینده چه تصمیمی دارد؟ می خواهد کی روش را برای چهار سال آینده حفظ کند یا نه را اصلا نمی دانیم؛ آن قدری که من می دانم فوتبال جام ملت های آسیا را در پیش دارد و بعد از آن یک - یک و نیم سال تیم ملی هیچ رویداد مهم دیگری ندارد. چند وقت پیش به دوستانمان در فدراسیون فوتبال گفتم اجازه دهید جام جهانی برگزار شود سپس بررسی های لازم انجام شود و بر اساس آنها درباره کی روش نتیجه گیری کنید. قدر مسلم این موضوع به عملکرد تیم ملی در جام جهانی و بررسی دوستان در فدراسیون فوتبال بستگی دارد.

* نظر وزارت ورزش چیست؟ 

- سعی وزارت ورزش همیشه بر این بوده در موضوعات داخلی فدراسیون ها به خصوص در چنین مواردی ورودی نداشته باشد. البته که ما نسبت به اتفاقات مهم رشته ها بی تفاوت نیستیم. اصلاً وظیفه ما این است که این موضوعات را رصد و پیگیری کنیم اما اینکه بخواهیم در مدل تصمیم گیری فدراسیون ها ورودی داشته باشیم و بگوییم فلانی باشد یا نباشد، این اتفاق بیفتد یا نیفتد یا اینکه بگوییم این بازیکن چرا انتخاب شد یا نشد، اصلاً درست نیست چون استقلال فدراسیون ها از بین می رود. ضمن اینکه در این صورت وزارت خانه نهادی می شود که باید تیم داری کند و هر نتیجه ای به دست بیاید آن را به گردن وزارتخانه می اندازند.

* با این اوصاف اگر فدراسیون فوتبال برای حفظ کی روش به کمک مالی نیاز داشته باشد، وزارت همکاری لازم را خواهد داشت؟

- حتما؛ در کل این مسئله که ماندن یا نماندن کی روش به موضوع ارز بستگی دارد، کلاً درست نیست و قطعاً اگر مسئولان فدراسیون برای حفظ کی روش و تمدید قرارداد با وی از وزارت ورزش کمک مالی بخواهد، دریغ نخواهیم کرد.

* اگر به هر دلیلی همکاری فدراسیون فوتبال و کی روش به نقطه پایان برسد، موضع وزارت ورزش در مورد سرمربی جدید تیم ملی چیست؟ مربی بزرگتر از کی روش باید جذب شود یا روی گزینه های داخلی سرمایه گذاری صورت بگیرد؟

- وزارت ورزش می خواهد فوتبال مسیر موفقیت فعلی خود را ادامه دهد. در حال حاضر فوتبال جز رشته های ۵ ستاره در آسیا است. تیم ملی ما بعد از برزیل به عنوان اولین تیم و بدون دردسر برای جام جهانی ۲۰۱۸ کسب سهمیه کرد. اینها برای مردم مهم است. طبیعتاً وزارت ورزش تلاش دارد تا این شرایط ارتقا پیدا کند. همیشه گفته ایم تلاش وزارت ورزش این است تا ورزش در یک آرامش قرار بگیرد و درگیر حاشیه نشود. خود مجموعه وزارت ورزش هم همیشه از ورود به حاشیه ها پرهیز کرده است چون در همین حاشیه ها، بحث هایی است که به ورزش آسیب می زند. می خواهیم آرامش را در فدراسیون ها برقرار کنیم تا کارشان را دنبال کنند.

* جواب سئوال را نگرفتیم؛ اگر به هر دلیلی ادامه همکاری کی روش با فدراسیون فوتبال منتفی شود، موضع وزارت ورزش در مورد مربی جدید چیست؟ مربی بزرگتر بیاید یا مربی داخلی؟

- منطق این را می گوید که مربی بزرگتری جذب شود تا بتوانیم مسیر موفقیت را ادامه دهیم و بهبود ببخشیم.

* یک انتقاد به کی روش این است که عملکرد  این مربی تا به امروز خیلی مطلوب و متفاوت از آنچه تیم ملی با مربیان قبلی کسب کرده، نبوده است. ما در دوره پیشین جام جهانی و جام ملت های آسیا با کی روش دقیقاً در مقطعی حذف شدیم که قبلا با برانکو، جلال طالبی، افشین قطبی و قلعه نویی حذف شده بودیم در حالی که هزینه های کی روش بیشتر است. منتقدان کی روش می گویند قرار است با این مربی چه اتفاق جدیدی رقم بخورد؟ از طرفی هم اما موافقانش مدعی هستند الان تیم اول آسیا هستیم و به جایگاهی رسیده ایم که غلبه بر ژاپن و کره جنوبی برای مان آسان است. به نوعی نگرانند که اتفاقی که بعد از ولاسکو برای والیبال افتاد، با رفتن کی روش در فوتبال هم بیافتد؟

- این نظر غلط است؛ ولاسکو هم شب قبل از بازی ایران سه بر صفر با آرژانتین به چین باخت. عوامل موفقیت متعدد است. همه این عوامل باید کنار هم باشند تا تیم نتیجه بگیرد. اینکه همه موفقیت ها به یک نفر گره زده شود درست نیست. عوامل موفقیت به خصوص در رشته های گروهی بسیار متعدد است. این عوامل باید باشند و بر یک استراتژی مشخص دراز مدتی استوار باشند. به هر حال برای هر رشته هر تصمیمی گرفته شود عده ای موافق و عده ای مخالف هستند.

* در کل ارزیابی شما از عملکرد کی روش چیست؟

- طی ۷- ۶ سال گذشته، تیم ملی با کی روش نتایج خوبی گرفته است. در  همین مقطع تیم ملی بدون دغدغه به جام جهانی رفت. کی روش از همه ظرفیت ها و بازیکنانی که در فوتبال اروپا بازی می کنند، خوب  استفاده کرده است. در مجموعه فوتبال و فوتسال در رده های مختلف، عملکرد خوب بوده است. اصلا فیفا بی دلیل به یک فدراسیون ۵ ستاره نمی دهد. همین اخیرا هم تیم فوتسال بانوان ایران هم قهرمان آسیا شد. اما از طرفی این سوال مطرح می شود که فوتبال داخلی و بین‌المللی چقدر با هم هماهنگ هستند؟ کارشناسان باید این موضوع را بررسی کنند و این که طی ۷ سال گذشته چقدر از حضور کی روش برای ارتقای فوتبال داخلی استفاده شده است؟ یک وقت است که می خواهیم کی روش را بیاوریم تا فقط با تیم ملی در میادین مختلف نتیجه بگیرد اما مطلوب چیز دیگری است.

* توضیح می دهید؟ شرایط مطلوب در رابطه با کی روش چیست؟

- البته بحثمان صرفاً کی روش نیست. در مورد یک مربی در هر رشته دیگری ابتدا انتظارمان همین است که فقط با تیم ملی نتیجه بگیرد اما آنچه مطلوب است این که یک مربی با استانداردهای جهانی بیاید و سطح عمومی فوتبال یا هر رشته ای دیگر را ارتقا دهد. این مسئله ای است که باید توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد. در این صورت تصمیم گیری خیلی منطقی تر می شود. نمی توان در این مورد احساسی یا مبتنی بر یک پارامتر تصمیم گرفت مثلا بگوییم چون به جام جهانی رفته ایم، کافی است.

* در مسیر حضور در جام جهانی، وزارت ورزش چقدر با فدراسیون فوتبال و تیم ملی همراه بود؟ 

- حضور تیم ملی در جام جهانی برای مردم و دولت اهمیت دارد و این هم مهم است که تیم ملی ما بتواند در جام جهانی حضور قدرتمندی داشته باشد. تا به امروز وزارت ورزش به هر آنچه فدراسیون فوتبال در راه آماده سازی تیم ملی تقاضا کرده، پاسخ داده و به هیچ یک «نه» نگفته است. همواره کنار فدراسیون بودیم و کمک حال مسئولانش بودیم. تیم ملی برای دولت هم اهمیت دارد، اینکه بعد از صعود به جام جهانی و پیش از اعزام به محل برگزاری مسابقات، ملی پوشان دیداری ویژه و خصوصی با رئیس جمهور داشتند نشان دهنده همین مسئله است.

این نشان می دهد برای دولت و شخص رئیس جمهور هم تیم ملی و حضورش در جام جهانی و عملکردی که باید داشته باشد، اهمیت دارد. در مجموع شارژ تیم ملی فوتبال جزو سیاست های کلی دولت و وزارت ورزش است. از این حیث تمام کارهای فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش هماهنگ است. البته وزارت ورزش هم از زمان حضور سلطانی فر همواره تلاش داشته تعامل خوبی داشته باشد و وارد فضای حاشیه نشود. هرجا لازم بود از فوتبال حمایت کردیم و حتی آنجا که لازم بود دولت هم دست فدراسیون را گرفت.

* یعنی معتقدید برای تیم ملی فوتبال تمام شرایط لازم جهت آماده سازی حضور در جام جهانی مهیا بود؟

- البته که هیچ وقت شرایط به صورت آرمانی و ایده آل نیست چون پارامترهای تعیین کننده دیگری هم وجود دارد که دست ما هم نیست مانند شرایط تحریم ها؛ فدراسیون فوتبال به لحاظ ارزی منابع خوبی از طرف فیفا گرفته است. انتقال این ارزها با مشکلاتی مواجه است و باید سایر نهادها و دستگاه ها هم کمک کنند تا مشکلی نباشد. البته این مشکلات بحرانی است اما بعضاً روی عملکرد تاثیرگذار است اما در کل فوتبال روی غلطک است، روی ریل حرکت می کند و تلاش وزارت ورزش این است تا این لکوموتیو شتاب بیشتری بگیرد.

* با توجه به مجموع این شرایط پیش بینی وزارت ورزش از عملکرد تیم ملی فوتبال در جام جهانی چیست؟

- مراکش به عنوان قهرمان آفریقا یکی از تیم های خوب شرکت کننده است. فکر می کنم بتوانیم این تیم را شکست دهیم. البته که کار خیلی سختی است. در مورد پرتغال هم امیدوار هستیم ملی پوشان بتوانند ارائه گر یک بازی خوب باشند. پرتغال تیم خوبی است اما می خواهم بگویم مساوی گرفتن از این تیم غیر ممکن نیست. اما در مورد اسپانیا؛ شاید الزاماً اینکه بگوییم مقابل این تیم بازنده خواهیم بود طبیعی است. پیروزی مقابل اسپانیا با توجه به شرایط و نوع فوتبالی که دارد برای ما ممکن نیست اما قطعاً بازیکنان به میدان می روند تا در این بازی و هر دیدار دیگری عملکرد خوب داشته باشند اما هیچ کس توقعی برای مثلاً پیروزی مقابل تیم اسپانیا ندارد. همین که تیم ایران بدون دغدغه وارد جام جهانی شد یک موفقیت به حساب می آید اما انتظار ما این است در ۳ رویداد پیش رو بازیکنان هر آنچه در توان دارند به کار ببرند. مردم ما هم قدرشناس هستند و قطعا ببینند خوب بازی می کند، نتیجه آن به یک موضوع فرعی تبدیل می شود. چه بسا بوده زمان هایی که تیم ملی صاحب برد شده اما از عملکرد ملی پوشان رضایتی حاصل نشده است و برعکس.

* یعنی یک برد، یک باخت و یک تساوی پیش بینی شما از عملکرد تیم ملی فوتبال در جام جهانی است؟

- (خنده) به امید خدا؛ البته نمی خواهم در مورد برد مقابل مراکش توقع زیادی ایجاد کنم اما همه برد را دوست داریم، بدون توجه به اینکه چه تیمی برابر ما قرار دارد. البته یک نکته را بگویم تمام تیم هایی که در جام جهانی حضور دارند، برای این بازی ها و کسب سهمیه آن کار کردند و تلاش داشتند. اینگونه نیست که تیمی راحت سهمیه گرفته باشد آن هم در حالی که تیمی مانند ایتالیا نتوانست به این مهم دست یابد بنابراین نباید تصور کنیم مراکش چون یک تیم آفریقایی است می تواند حریف راحتی باشد. خیر؛ اینگونه نیست. مراکش هم بردهای لازم را برای ورود به جام جهانی داشته است. با این حال پیش بینی ما این است که بتوانیم مراکش را شکست دهیم.

* وزارت ورزش برنامه ای برای همراهی تیم ملی در جریان دیدارهای جام جهانی دارد؟

- طبق برنامه ریزی صورت گرفته شخص وزیر ورزش برای هفته اول رقابتهای جام جهانی به روسیه می رود. تقسیم بندی کرده ایم که در هر هفته یکی از مسئولان وزارت ورزش کنار ملی پوشان باشد. هفته اول شخص وزیر ورزش می رود، هفته دوم و در کازان روسیه من کنار ملی پوشان خواهم بود. برای هفته سوم هم هماهنگ شده تا آقای عبدالحمید احمدی کنار ملی پوشان خواهند بود. ما به نمایندگی از وزارت ورزش به روسیه می رویم تا به ملی پوشان روحیه دهیم البته که خودمان از آنها روحیه می گیریم اما باید در کنار مسئولان و آقای تاج باشیم.

* ظاهراً دعوتنامه حضور در جام جهانی برای شخص رئیس جمهور هم ارسال شده است. آقای روحانی به روسیه می روند؟

- هنوز برنامه رئیس جمهور در این مورد اعلام نشده است اما بعید می دانم.

* برویم سراغ پرسپولیس و استقلال؛ وضعیت فعلی این دو باشگاه را چطور می بینید؟

- دو باشگاه پرطرفدار ما عملکرد خوبی داشتند آن هم در حالی که بدون پول دولت کار کردند. تلاش وزارت ورزش برای کمک به این دو باشگاه بوده اما نه به لحاظ مالی، از این بابت که دو باشگاه بتوانند مسائل خودشان را در حوزه های مختلف پیگیری کنند. همه می دانند از ۱۵ - ۱۰ سال گذشته مشکلات زیادی در زمینه های مختلف برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تلمبار شده بود. طی ۳- ۲ سال گذشته تلاش وزارت ورزش بر این بوده تا به هیات مدیره دو باشگاه کمک کند تا با ایجاد تعامل میان این باشگاه ها و فدراسیون فوتبال بسیاری از مشکلات برطرف شود و مسائلی مثل الزامات AFC هم رعایت شود. الان پرسپولیس و استقلال به استانداردها نزدیک شده اند به خصوص اینکه بسیاری از مشکلات گذشته آنها تعیین تکلیف شده است.

* طی این مدت خیلی از بدهی های دو باشگاه پرداخت شد. هنوز پرونده ای در این زمینه وجود دارد؟

- نمی خواهم بگویم پرسپولیس و استقلال با همه طلبکاران خود تسویه کرده اند، نه؛ اینگونه نیست. هنوز یک تعداد پرونده در دو باشگاه وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود اما مسئولان دو باشگاه با کمک فدراسیون و تعاملی که با AFC دارند در حال پیگیری این مسائل هستند. در کل این دو باشگاه به لحاظ عملکرد وکاهش بدهی هایشان روند خوبی داشتند به خصوص اینکه به لحاظ مالی وابستگی به دولت ندارند و این یک موفقیت است. سرخابی ها به این مسیر می روند که در مورد آنها شفاف سازی شود، پرونده بدهی های قبل پرداخت شود و بحث های مالیاتی خود را حل می کنند، اینها مسائلی بود که پیش از این به این دو باشگاه به شدت آسیب می زد و وضعیت نابسامانی را به لحاظ مدیریتی و ساختاری موجب شده بود. 

* در مورد مدیریت باشگاه پرسپولیس برنامه ای ندارید؟ حمیدرضا گرشاسبی کماکان به عنوان سرپرست در این باشگاه حضور دارند؟

- اینکه در آینده وضعیت و ساختار مدیریتی چه تغییراتی خواهد داشت جزو مواردی است که مجمع باشگاه و شخص وزیر ورزش در مورد آنها تصمیم گیری خواهند کرد. من نظر خاصی در این زمینه ندارم چون در حوزه اختیارات من نیست. بنده کنار دوستان هستم.

* خودتان هم می گویید کنار دوستان هستید پس باید مطلع باشید از تصمیماتی که قرار است در رابطه با مدیریت پرسپولیس و ماندن یا رفتن گرشاسبی گرفته شود؟

- طبیعتاً در مورد این دو باشگاه برنامه وزارت برای تکمیل است نه حذف؛ به گونه ای که ترکیب اعضای هیات مدیره کامل شود و بتواند کارهایشان را انجام دهند. از طرفی در بحث هیات مدیره عده ای نظر مثبت دارند و می گویند خوب است و عده ای دیگر خلاف این نظر را دارند اما خروجی کار ما این است که طی دو سال گذشته این دو باشگاه عملکرد خوبی داشته اند. تعیین تکلیف مدیریت پرسپولیس هم یکی از بحث هایی است که شخص سلطانی فر پیگیر آن است تا این باشگاه از این بلاتکلیفی مدیریتی خارج شود.

* یعنی حمیدرضا گرشاسبی حکم مدیریت می گیرد یا فرد دیگری روی صندلی مدیریت پرسپولیس قرار می گیرد؟

- به لحاظ مقرراتی بحث هایی داریم که به قوانینی مانند بازنشستگی باز می گردد اما در کل تا به امروز تصمیمی برای تغییر مدیران دو باشگاه اتخاذ نشده است.

* البته دوره سرپرستی حمیدرضا گرشاسبی در پرسپولیس تمام شده است.

- بله، اما تصمیمی برای تغییر مدیریت نداریم. اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد موضوعی است که سلطانی فر در مورد آن تصمیم نهایی را می گیرد. باید ببینیم در آینده تصمیم هیات مدیره و مجمع چه خواهد بود و چه تغییراتی در هیات مدیره ایجاد می شود اما ما تصمیمی برای تغییر مدیریت نداریم.

* دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان صعود کردند. وزارت ورزش برای ادامه موفقیت این مسیر چه برنامه حمایتی از دو باشگاه خواهد داشت؟

- فکر می کنم بهترین برنامه وزارت ورزش این بود که در کار دو باشگاه دخالتی نداشته باشد چون مسئولان دو باشگاه کار خود را انجام می دهند.

* نگفتیم دخالت؛ سئوالمان این بود که چه حمایت هایی خواهید داشت؟

- حمایت مالی که قاعدتاً نمی توانیم داشته باشیم چون به لحاظ مقرراتی نمی توانیم ریالی به این دو باشگاه بدهیم اما اینکه در کنار دو باشگاه باشیم مورد توجه مان است تا از این طریق اگر مسئله و مشکلی دارند با هماهنگی فدراسیون و تعاملات لازم برطرف شود. از این حیث مشکلی نداریم اما قطعاً هیچ کمک مادی نخواهیم داشت. باید توجه داشت شرایطی برای دو باشگاه به لحاظ مارکتینگ ایجاد شده است علاوه بر این شرایط استفاده از سامانه هواداری و اسپانسرهایی که به این دو باشگاه کمک می کنند هم وجود دارد. وزارت ورزش در این زمینه ها کمک حال بوده است. در واقع کمک کردیم تا باشگاه ها برای حضور در فضای مجازی و جذب اسپانسر دچار مشکل نشوند. گاهی نیاز به پیگیری موضوع در جلسات است تا این روند ادامه پیدا کند. از این ظرفیت های بیرونی استفاده می کنیم.

* یکی از موضوعات اخیر فوتبال همکاری جزیره کیش با قطری ها در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ بوده است. نظر وزارت ورزش در این زمینه چیست؟

ـ این یک موضوع دوطرفه است، از یک طرف ما باید اعلام آمادگی کنیم و از طرف دیگر قطر نگاه جدی به این موضوع داشته باشد. باید در جزیره کیش امکانات لازم را مطابق با استانداردهای جهانی فراهم کنیم تا اگر قرار است کمپ یا دیداری در جریان جام جهانی در این جزیره برگزار شود، مشکلی پیش نیاید. به لحاظ هتل در جزیره مشکلی نداریم اما به لحاظ امکانات سخت افزاری ورزشی به ویژه زمین استاندارد چمن، باید شرایط لازم فراهم شود به خصوص با توجه به مسائلی که در حاشیه خلیج فارس به وجود آمده و مشکلاتی که فی مابین قطر و همسایگانش وجود دارد.

پیش بینی می کنیم ایران در جزیره کیش به عنوان یکی از مکان هایی که می تواند در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ کمک حال باشد مورد توجه قرار بگیرد به خصوص اینکه ورود به این جزیره نیازی به ویزا ندارد. این جزیره به دلیل آب و هوایی شرایط نزدیک به قطر دارد و می تواند برای تیم های شرکت کننده در جام جهانی که می خواهند کمپ داشته باشند یا برگزار کننده دیدارهای تدارکاتی باشند مفید است. در جریان جام جهانی هم اگر قطری ها بخواهند از امکانات کیش استفاده کنند، تعامل لازم وجود دارد حتی در بحث کلان و سیاست های کلی دو کشور روابط نزدیکی به هم دارند. صحبت هایی هم که من با دوستان در جزیره کیش داشتم خوب بود. مسئولان ورزش کیش این آمادگی را دارند تعامل لازم را با قطر داشته باشند تا در میزبانی جام جهانی کمک حال باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار