کد خبر: 909097
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
خشکسالی زندگی عشایر استان سمنان را در بخش های مختلف با مشکلات فراوانی مواجه کرده است که نیاز است هر چادر عشایر به مثابه یک واحد تولیدی مورد حمایت قرار گیرد.

خشکسالی در بخش عشایر آثاری مانند فقر منابع مرتعی، افت وزن دام، کاهش باروری و تلف شدن دام در مسیر کوچ را به همراه دارد که ضرر و زیان قابل توجهی به عشایر وارد می کند.
به گفته مدیرکل امور عشایری استان سمنان، مجموع خسارت خشکسالی به عشایر استان 910 میلیارد ریال بوده که مربوط به هزینه های آبرسانی ناشی از خشکسالی، اجرای طرح های بهبود منابع آبی، تلفات دام، افت وزن و کاهش باروری دام و کم‌رونقی مراتع می شود.
عشایر استان سمنان در سه هزار و 181 خانوار یک میلیون و 70 هزار راس دام سبک دارند که 65 درصد از کل دام‌های سبک استان سمنان را شامل می شود، این عشایر سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال و 6 هزار و 400 تن لبنیات به ارزش 330 میلیارد ریال تولید می‌کنند.
عشایر استان سمنان با جمعیت 15 هزارنفری، ظرفیتی هستند که در صورت توجه لازم برای جبران آثار خشکسالی از طریق تامین علوفه، کمک به کوچ با تلفات و هزینه کمتر، آبرسانی به موقع و ارزان، کمک به رفع تصرف مراتع و ایل‌راه‌ها، می توانند با افزایش تولید خودکفایی و استقلال بیشتری ایجاد کنند.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی عشایر مهدی شهر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : ضعف مستندسازی یکی از اصلی ترین مشکلات عشایر غیور استان در بیان آسیب واقعی خشکسالی است.
بهمن نورانی گفت: یکی از آثار خشکسالی در بخش دام عشایر نشانه‌های خود را بروز می دهد، برآورد تلفات دام عشایر مهدی شهر به عنوان مهمترین ایل استان در بهار 97 حدود سه هزار راس است.
وی با اشاره به آثار منفی خشکسالی در بخش های مختلف زندگی عشایر، خاطرنشان کرد: تا پیش از بارندگی های بهار 97 بر اساس برآورد کلی حدود سه هزار راس از دام های استان سمنان به خاطر شرایط ناشی از خشکسالی تلف شدند.
نورانی هر چادر عشایر را یک واحد تولیدی دانست که در صورت توجه می تواند به رونق اقتصادی جامعه کمک کند ،گفت : همان طور که در کشور به واحدهای صنعتی کمک می شود، باید به عشایر نیز به عنوان یکی از ریشه‌دارترین قشرهای تولیدی توجه بیشتری شود.
وی تاکید کرد : عملکرد عشایر به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه گره خورده است و فعالیت عشایر ضمن اهمیت حاکمیتی، در تولید فرآورده های خام دامی مانند گوشت، شیر و محصولات لبنی به صورت مستقیم مورد استفاده جامعه است.
به گفته نایب رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی عشایر مهدی شهر، کاهش شدید وزن دام، فقر مراتع در اثر خشکسالی، مشکلات تامین آب در مسیر کوچ، و بالابودن هزینه های تامین علوفه مهمترین مشکلات کنونی عشایر استان است.
نورانی ادامه داد: پیشنهاد می شود دولت در طرحی خرید امانی و مشارکتی پرواربندی دام را با تامین منابع مالی و علوفه به صورت 6 ماهه و بدون کارمزد در نظر بگیرد تا به شرایط عشایر کمک شود.
وی تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد پایین و مهلت بازپرداخت طولانی را نیاز اصلی عشایر در تامین مالی دانست و افزود : رفع چالش های ایل راه های عشایر با تعیین بخش های دولتی و خصوصی دیگر خواسته عشایر است.
نورانی کوتاه بودن زمان چرا در پروانه های صادره، مشکلات بین عشایر و نهادهای مختلف در حوزه مراتع و تمدید حداقل 6 ماهه فرصت بازپرداخت تسهیلات بانکی عشایر را راهکارهایی دانست که در شرایط کنونی می تواند راهگشای مشکلات عشایر استان باشد.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی عشایر مهدی شهر، عملکرد بیمه در قبال عشایر را ضعیف توصیف و اضافه کرد: عملکرد ضعیف بیمه در قبال خسارت های عشایر باعث سلب اعتماد آنان شده و اکنون 60 تا 70 درصد عشایر سمنان رغبتی به بیمه کردن دام خود ندارد.
امسال 67 میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش، تامین نقدینگی، تهیه علوفه و سایر هزینه‌ها برای عشایر استان سمنان درنظر گرفته شده است.
بر اساس آمار سازمان امور عشایری، مقایسه جمعیت استان های کشور طی دوره های 1377 و 1387 نشان می دهد که استان سمنان رتبه اول کشور را در شاخص افزایش سهم جمعیت عشایر نسبت به سایر استان ها داشته است که گویای ظرفیت مطلوب استان در این شاخص است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر