کد خبر: 906567
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
گفت‌وگوی «جوان» با دانشجوی چادری در ايتاليا
رقيه حقاني، دانشجوي كارشناسي ارشد مكاترونيك در شهر تورنتو ايتالياست، اما چيزي كه او را از بقيه دانشجويان ايراني در غرب متمايز كرده ، تعهدي است كه با چادري بودن خود حتي در خارج از كشور دارد.

معصومه طاهري
رقيه حقاني، دانشجوي كارشناسي ارشد مكاترونيك در شهر تورنتو ايتالياست، اما چيزي كه او را از بقيه دانشجويان ايراني در غرب متمايز كرده و باعث اين گپ‌وگفت هم شده، تعهدي است كه با چادري بودن خود حتي در خارج از كشور دارد. با اين دانشجو كه عضو تيم تبليغ انگليسي انجمن شهيد ادواردو آنيلي است و درباره حقوق زن در اسلام فعاليت دارد درباره شرايط زندگي و برخورد اطرافيان با او كه نماد دختران مسلمان شيعه را بر تن كرده به گفت‌وگو نشستيم.

چه شد كه به عنوان يك دختر مذهبي تصميم گرفتيد در خارج تحصيل كنيد؟
درس خواندن خارج از كشور را در نظر نداشتم. تنها جايي كه دنبال كردم ايتاليا بود، قبول شدم و براي تحصيل آمدم اما قبل از آن به عنوان دختري از خانواده‌اي مذهبي خيلي چيزها را براي خودم روشن كرده بودم كه اگر رفتم با چادر بروم و با چادر هم برگردم. 9 ماه قبل از سفر به طور كامل همه ارزش‌هايم را براي خودم مشخص كردم.
چرا از بين دانشگاه‌ها به دانشگاه شهر تورنتو رفتيد؟
دنبال تحقيق نبودم، قسمت شد؛ البته يكي از بستگان ساكن ايتاليا است و از زمان دبيرستان كمي زمزمه شده بود كه براي كارشناسي اينجا بيا، بعد از كارشناسي براي ارشد امتحان دادم و قبول شدم. شهرتورنتو را همينطوري انتخاب كردم. دانشگاه‌هاي بهتري هم بودند من فقط همين شهر را زدم. شهر كوچك و آرامي است و سختي شهرهاي بزرگ را ندارد. ايرانيان دانشگاه‌هاي ايتاليا را پر كرده‌اند به خاطر اينكه دانشگاه‌هاي اينجا راحت‌تر پذيرش دارد؛ البته سطح كيفي خوبي هم دارند خصوصاً در رشته‌هاي فني خود ايتاليا يكي از كشورهاي صنعتي مهم محسوب مي‌شود.
تعداد ايرانيان در ايتاليا چقدر است؟
زياد هستند البته من با عده زيادي در ارتباط نيستم و به خاطر اختلاف عقيده در جمع‌هايشان حضور ندارم. نمي‌خواهم همه ايرانيان اينجا را زير سؤال ببرم زيرا هنوز برخي اعتقادات ديني خود را دارند. فضا طوري است كه كم كم در برخي پايه‌هاي ديني سست شده است. در كل ايرانيان اينجا به‌خصوص دانشجويان با هم خوب هستند.
چيزي كه شما را بين دانشجويان ايراني مقيم اروپا خاص كرده استفاده از چادر است در حالي كه در بين افراد مذهبي هم اين امر متداول نيست؛ چرا چنين سبكي را انتخاب كرديد؟
بله؛ متداول نيست. مذهبي‌ها اگر با چادر باشند اينجا چادر را از سر برمي‌دارند. همينطور طلابي كه به خارج مي‌آيند لباس ديني نمي‌پوشند. اما براي خود من حجاب اين نيست كه آن را بردارم. خدا در قرآن مي‌فرمايد زينت‌هاي خود را بپوشانيد زيرا در گناه چشم مرد نامحرم تن من هم مقصر است براي همين نمي‌خواهم در گناه شريك باشم و خودم را مي‌پوشانم حتي آرايش هم نمي‌كنم و هميشه چادر همراه دارم. خيلي از من ايراد مي‌گيرند حتي برخي مذهبي‌ها مي‌گويند اگر چادر سرنكنيد اشكال ندارد. اوايل كه آمده بودم برايم جاي سؤال بود كه با اين حجاب بيشتر در ديد هستم. زنگ زدم قم و سؤال كردم. برخي علمايي هم كه از ايران آمده بودند گفتند حجاب عرف آن كشور را رعايت كنيد. اينها من را ناراحت كرد كه چه جور استنباطي است. گاهي با اين توجيه چادر من را در ايتاليا زير سؤال مي‌برند كه پيامبر(ص) هم اين اجازه را داشتند كه اگر جانشان در خطر بود نبوت خود را مخفي كنند. اينكه مبلغاني چنين فتوايي بدهند و با توجيه از ترس جان، خودشان هم لباس ديني را كنار مي‌گذارند ناراحت‌كننده است.
در اين مدت ايتاليا را چطور ديديد؟
قبل از آمدن شناختي نداشتم. كلياتي درباره صنعت، آثار تاريخي و معماري و فوتبال مي‌دانستم ولي وقتي آمدم ديدم آنطور كه گفته مي‌شود هم نيست. در ميلان و تورنتو معماري شهري بسيار ساده‌اي وجود دارد. ساختمان‌ها هيچ فرمي مانند معماري ايران ندارند فقط معماري باستاني در آثاري چون برج پيزا و آمفي تئاتر ديده مي‌شود و الا خيلي ساده و ضعيف است. البته هنوز فرصت نكرده‌ام به شهرهاي مختلف بروم.
محيط روي شما تأثيري هم داشته است؟
با توجه به شرايط محيط نگاهم به دين بهتر شده و احساس مي‌كنم تنهايي من را بيشتر به خدا نزديك كرده است ولي وقتي ايران مي‌آيم ناراحت مي‌شوم كه ما در يك مملكت اسلامي هستيم و اسلام چقدر بين برخي كمرنگ شده است.
ايتالياكشور نژادپرستي است؛ از نژادپرست‌ها آن هم با پوشش چادر اسلامي نمي‌ترسيد؟
همه جا با چادر تردد دارم. اصلاً برايم مهم نيست چه كسي مخالف است. من از مرگ نمي‌ترسم. هميشه به خودم گفتم حق نداري وقت خطر، چادر از سر برداري. فعلاً اين شهر آرام است كسي هم مانع نشده است. با احترام از كنارم رد شده‌اند اگر هم كنايه‌اي زده يا مسخره كرده‌اند به زبان ايتاليايي بوده كه چون ايتاليايي زياد نمي‌دانم متوجه نشده‌ام. تاكنون هم برخورد بدي نشده است.
وضعيت شيعيان در تورنتو چطور است؟
فقط ايراني‌ها شيعه هستند كه متأسفانه اغلب ظاهرشان به مسلمان‌ها نمي‌خورد! در كل تعداد شيعيان ايتاليا خيلي كم است.
مسلمانان ديگر چطور؟
زياد هستند؛ از كشورهاي مراكش، افغانستان، پاكستان و هند مخصوصاً كشمير، الجزاير، اتيوپي، مصر و شمال آفريقا در ايتاليا سكونت دارند اما مسلمانان اروپايي و امريكايي كم است.
در دانشگاه شما شرايطي براي اقامه مسائل ديني مسلمانان وجود دارد؟
دانشگاه ما نمازخانه ندارد.گروه‌هاي مسلمان مخصوصاً دانشجويان پي.اچ‌.دي زياد هستند. موقع اذان ظهر همه براي نماز در پاگرد راه‌پله اقامه مي‌كنند. يكي اذان مي‌گويد به طوري كه در تمام دانشكده صدايش مي‌پيچد. خيلي از آن صحنه لذت مي‌برم ولي چون در پاگرد راه‌پله‌ها است وقت زمستان سرد مي‌شود و شرايط مناسبي ندارد.
اقدامي هم در اين زمينه كرده‌ايد؟
به فكر افتادم تا درخواست نمازخانه كنم. ديگر اينكه بردهاي دانشگاه خيلي غيرمربوط به فضاي دانشگاهي است. با مسئول آن صحبت كردم مي‌خواهم تعدادي از مطالب و تصاوير رهيافتگان يا مطالبي درباره امام حسين(ع) را روي برد نصب كنم. در ورودي خوابگاه هم تابلوهايي است كه بچه‌ها هرچه دوست دارند نصب مي‌كنند. قصد دارم اين مطالب را آنجا هم بگذارم تا نگاه‌ها را به اسلام جذب كنم. متأسفانه آنها حتي يكبار هم قرآن نخوانده‌اند در حالي‌كه مسلمانان كمي درباره تورات و انجيل مي‌دانند. ما حضرت موسي و مسيح را قبول داريم ولي آنها چون قرآن نخوانده‌اند حضرت محمد(ص) را قبول ندارند براي همين دوست دارم جرقه‌هايي در ذهن آنها ايجاد كنم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
با سلام . هرکس کشوری را برای زندگی انتخاب می کند باید به قوانین ان کشور احترام بگذارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
2
ممنونم خواهرم خداوند شمارا محفوظ وموفق بدارد !با ارزوی کسب معرفت برای تمامی خانمهای مسلمان که با حفظ ورعایت حجاب باعث عزّت واعتلای مسلمانی ودیانت هستند .هزاران سلام وسپاس بر قامت استوار دیانت وایمانتان .سپاس! سپاس !سپاس!!!
دلیجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
2
خداوند بر عزت شما بیفزاید
دلیجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
1
خداوند بر عزت شما بیفزاید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار