کد خبر: 906035
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
دروغ هایی که ترامپ گفت!
دلسوزی ریاکارانه رئیس‌جمهور آمریکا برای مردم ایران در حالی است که وی بار‌ها در سخنان خود ایرانیان را با القابی زشت همچون گرسنه و تروریست مورد خطاب داده است.

به گزارش جوان آنلاین، ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده پاره کردن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را داده بود و همچنین از اکتبر 2017 به صورت رسمی اعلام کرده بود مفاد توافق هسته‌ای را قبول ندارد. سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان برپایه «دروغ» استوار بود. از اتهام تامین مالی گروه‌های تروریستی گرفته تا عایدی سنگین از برجام، تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی و دلسوزی برای ملت ایران از جمله دروغ‌هایی بود که ترامپ در مقابل دوربین رسانه‌ها بر زبان راند و به استناد آن‌ها فرمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی مهم‌شان در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان در دانشگاه فرهنگیان به آن‌اشاره کرده و فرمودند: «رئیس‌جمهوری آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد، شاید بیش از ۱۰ دروغ در حرف‌های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان می‌کنم. بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.»

رئیس‌جمهور آمریکا که در سال جاری داستان‌های ساختگی و غیر قابل باور زیادی به مردم آمریکا هم گفته وطبق اظهارات اخیر برنی سندرز سناتور ارشد آمریکایی از زمان راه یافتن به کاخ سفید بیش از 3 هزار دروغ گفته است، در این سخنرانی تلویزیونی که ترتیب داده بود 11 دروغ به کشورمان نسبت داد که به این شرح به آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

1- چه کسی در منطقه آشوب می‌آفریند؟
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «حکومت ایران هرج و مرج و تروریسم در منطقه را از طریق غارت مردمش تحت حمایت قرارداده است».

ترامپ در حالی ایران را به ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه متهم می‌کند، که خود او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دولت اوباما را حامی اصلی گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش معرفی کرده بود. وی بار‌ها گفته بود که هیلاری کلینتون یکی از بنیان‌گذاران داعش است. مایک پنس، معاون ترامپ، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود سیاست‌های اوباما و کلینتون به ایجاد داعش منجر شد. جدا از اسناد بیشمار حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا از گروه‌های تروریستی که با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی از منابع متعدد قابل دسترسی است، مایکل تی. فلین، رئیس‌سابق آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون، نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «الجزیره» اعلام کرده بود که رشد داعش نتیجه مستقیم حمایت ایالات‌متحده از شورشیان سوری بود که هسته مرکزی جنگجویان آن را القاعده عراق تشکیل می‌دادند. روزنامه لومند چاپ فرانسه نیز چندی پیش در مقاله ادعا‌های ترامپ درباره حمایت ایران از تروریسم را در «دروغ محض» عنوان کرده و نوشته بود چگونه اروپا که به طور مستقیم توسط تروریسم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، خواهند توانست در مقابل این دروغ‌ها که کار همیشگی رئیس‌جمهوری آمریکا است، واکنش نشان دهند؟

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از زمان تشکیل گروه‌های تروریستی داعش در کنار ملت‌های منطقه و سردمدار و پیشگام مقابله با داعش بود و مانع از سقوط بغداد و دمشق شد. با کمک ایران بود که داعش هم‌اکنون آخرین نفس‌های خود را در عراق و سوریه می‌کشد.

2- استناد به استندآپ کمدی نتانیاهو!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «ما شواهد غیرقابل انکاری داریم که وعده‌های ایران دروغ بوده، هفته گذشته اسرائیل اسنادی را نشان داد که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است.»
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره این ادعای ترامپ در گزارشی با عنوان «حقه‌بازی نتانیاهو درباره ایران» نوشته بود که نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مدت‌ها است به استفاده از ابزار‌های تصویری برای گوشزد کردن خطرات ایران و توافق هسته‌ای عادت دارد، حتی اگر آن خطرات گاهاً زاییده ذهن باشند.

این روزنامه ضمن‌اشاره به تکراری بودن ادعا‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سرمقاله خود تصریح کرده بود که نتانیاهو، هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران برجام را از زمان اجرایی شدن آن در اوایل 2016 نقض کرده، ارائه نکرده است. از سوی دیگر «مارک فیتزپاتریک» مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع‌اشاعه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) و معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی درباره اسناد ارائه شده توسط نتانیاهو گفته است: «در اسناد ارائه شده توسط نتانیاهو تقریبا هیچ مورد جدیدی وجود ندارد. این اسناد به طور کلی همان اسنادی هستند که اخیرا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده و به قضاوت عمومی جامعه اطلاعاتی آمریکا برای بیش از یک دهه گذاشته شده است.»

3- انتقال میلیارد‌ها دلار به ایران!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «بر اساس توافق برجام میلیون‌ها دلار پول به ایران داده شده و برخی از این پول‌ها نقد داده شده که مایه شرمساری من و شهروندان آمریکا است.»

بر پایه گزارش دولت که طبق اعلام بانک جهانی ارائه شده، همه پول‌هایی که بعد از برجام یعنی از تمدید موقت قرارداد ژنو، تا پس از برجام آزاد شده همگی متعلق به ایران و نه آمریکا و از دارائی‌های به ناحق بلوکه شده کشورمان بوده است که تنها بخشی از آن منابع مسدود شده بانک مرکزی ناشی از مطالبات نفتی از کشور‌های امارات، انگلستان، هند، یونان، ایتالیا و نروژ است.

ظاهرا این ادعای ترامپ ناظر به پرداخت غرامت 400 میلیون دلاری دولت اوباما به ایران در ماجرای محکومیت آمریکا در قرارداد تسلیحاتی با ایران دوره پهلوی بوده است که در آن مقطع هم وی در تبلیغات انتخاباتی خود برسرآن جنجال آفرید. حدود 40 سال پیش زمانیکه رژیم پهلوی مبادرت به انعقاد قراردادی تسلیحاتی با آمریکایی‌ها کرد اگرچه پول آن دریافت شد، اما محموله‌ای به ایران واصل نشد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها صراحتا اعلام کردند که محموله‌ای به ایران تحویل نمی‌دهند. در نتیجه شکایتی از سوی ایران علیه آمریکا در دادگاه لاهه تنظیم شد. آمریکایی‌ها اگر چه چندین سال از پرداخت این مبلغ به ایران استنکاف می‌کردند، اما سرانجام در دی ماه سال ۹۴، طی مذاکراتی مابین دیپلمات‌های دو طرف، سازوکاری برای پرداخت این پول تنظیم شد. نکته جالب ماجرا آنجاست که درصورت تصویب رای دادگاه لاهه علیه آمریکا این کشور محکوم به پرداخت حدود 10 میلیارد دلار به ایران می‌شد که مقامات آمریکایی با کلاهبرداری طی یک توافق سیاسی با پرداخت 1/7 میلیارد پرونده را مختومه کردند.

حالا رئیس‌جمهور آمریکا با دروغگویی این غرامت پرداخت شده به ایران بر اساس رای دادگاه بین‌المللی لاهه را، باج‌دهی دولت سابق این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای و برجام به ایران عنوان کرده است.

4- ایران در آستانه ساخت بمب اتم!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «این توافق کمک کرد به ایران که هسته‌ای شود و به آستانه ساخت بمب اتم برسد.»

بر اساس سند برجام ایران قبل از آغاز روز اجرای آن متعهد به تخریب راکتور آب سنگین اراک، نابودی ذخیره آب سنگین و محدودیت شدید بر کارخانه تولید آن، تعطیلی فردو و تخریب زیر ساخت‌های آن، تخریب زیر ساخت‌ها و محدودیت‌ها در نطنز، نابودی 9700 کیلو ذخیره اورانیوم غنی شده و برچیدن 13 هزار سانتریفیوژ شده بود که همگی آن‌ها بدون هیچ کم و کاستی انجام شده و به تایید آژانس انرژی اتمی رسیده است. همچنین بر اساس گزارش آژانس (آبان 96) و پس از اجرای برجام هم ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران بسیار پایین‌تر از محدوده 202/8 سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای بوده است. میزان ذخایر آب سنگین ایران، برابر با 114/4 متریک تن است که به اندازه کافی پایین‌تر از سقف 130 تن تعیین‌شده در توافق هسته‌ای بوده است. این گزارش تایید کرده است سطح غنی‌سازی ایران از 3/67 سقف تعیین‌شده در برجام بالاتر نرفته است.

5- عدم پایبندی ایران به برجام!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «ایران هرگز به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 96 در چهار گزارش و در مجموع 10 بار از زمان اجرای برجام، پایبندی کامل ایران به این توافق را اعلام کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، ضمن رد ادعای ترامپ مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام مجددا تایید کرد که تهران به تمام تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است. این در حالی است که مقامات 5 کشور دیگر طرف برجام و مقامات کشور‌های مختلف نیز ضمن تایید و تاکید پایبندی ایران به برجام اعلام کرده‌اند که این آمریکا است که با نقض مکرر برجام هیچ‌گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

6- ادعای ضعف نظام بازرسی برجام
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «ما نمی‌‎توانیم تحت ساختار فرسوده و پوسیده توافق فعلی جلوی (ساخت) بمب هسته‌ای ایران را بگیریم و تدابیر نظارتی توافق مکانیسم‌های لازم برای پیشگیری، شناسایی، و تنبیه تقلب را ندارد. بازرس‌ها اجازه ندارند از خیلی از اماکن هسته‌ای دیدار کنند».

در بیانیه منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چهارشنبه (19 اردیبهشت) منتشر شده تاکید شده است: «ایران تحت برجام، در زیر نظر سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای در جهان قرار دارد که یک دستاورد راستی‌آزمایی مهم است». وندی شرمن مذاکره‌کننده سابق آمریکایی نیز نظارت و بازرسی‌ها در برجام درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین نظام نظارت و راستی‌آزمایی هسته‌ای در جهان عنوان کرده بود. حسین موسویان دیپلمات سابق ایرانی که اکنون در آمریکا به سر می‌برد، در این باره گفته است: «درمورد بازرسی، ایران بالاترین سطح بازرسی‌ها در چهارچوب مقررات جهانی را پذیرفته که شامل پادمان، پروتکل الحاقی و ترتیبات فرعی است. هیچ کشور دیگری نیز بیش از این نپذیرفته است. ایران بعد از پایان دوره محدودیت‌های جاری در بخشی از برنامه هسته‌ای، همچنان متعهد به این سطح از بازرسی‌ها باقی می‌ماند و لذا غروبی برای بازرسی‌ها و شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. ️ایران بالاترین سطح بازرسی‌ها در قالب مقررات موجود جهانی را پذیرفته و چیزی بالاتر از آن هم وجود ندارد».

بر اساس برجام، جمهوری اسلامی ایران دست‌کم 57 دریچه و منفذ برای دسترسی و بازرسی بیگانگان به حیطه‌های نظامی و حساس فراهم کرده است که 24 مورد آن ابدی و برای همیشه، 8 مورد 15 تا 20 سال و 20 مورد آن دست‌کم برای مدت 10 سال است. اکثر رهبران و دیپلمات‌های غربی نیز معتقدند پس از برجام یکی از جامع‌ترین نظام‌های بازرسی و نظارت در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.

7- رابطه برجام و توان موشکی ایران
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «برجام یک توافق ناقصی است که نتوانسته جلوی موشک‌های بالستیک ایران را بگیرد.»

در توافق هسته‌ای که سال 2015 میان ایران و شش کشور به دست آمد، هیچ اشاره‌ای به مسئله توان موشکی ایران نشده است. در واقع از ابتدا ایران اعلام کرده بود که به هیچ‌وجه اجازه مذاکره در مورد برنامه موشکی‌اش را نمی‌دهد. برنامه موشکی تنها در قطعنامه 2231 که قطعنامه‌های پیشین را ملغی کرده و برخی مفاد آن‌ها را حفظ کرد، مورد اشاره قرار گرفته است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در واقع یکی از ضمائم قطعنامه شورای امنیت است و نه قطعنامه ضمیمه برجام. این رابطه به این معنی است که نقض برجام به معنی نقض قطعنامه شورای امنیت است، اما نقض قطعنامه به معنی نقض برجام نیست. از این رو حتی اگر آزمایش موشک‌های بالستیک نقض قطعنامه شورای امنیت باشد، نقض توافق هسته‌ای نیست.

از سوی دیگر نگاهی به متن قطعنامه هم نشان می‌دهد که آزمایش موشکی توسط ایران الزاما ناقض قطعنامه 2231 نیست. یکی از مهم‌ترین نکات در این قطعنامه، استفاده از عبارتی غیرالزام‌آور در ارتباط با برنامه موشکی ایران است. در حالی که در قطعنامه پیشین یعنی 1929 در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه 2231 این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شده است که «شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد» که فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

8- موشک‌های ایران و شهر‌های آمریکا!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «اجازه نمی‌دهیم شهر‌های آمریکا (توسط موشک‌های ایران) با خطر تخریب روبه‌رو شوند.»

مقامات نظامی و سیاسی ایالات متحده آمریکا ادعا‌های مختلفی درباره توان نظامی و موشکی جمهوری اسلامی مطرح کردند که این ادعا‌ها هیچ‌گاه تایید نشده است. رسانه‌های وابسته به غرب تلاش می‌کنند تا برخی موارد درباره توان موشکی جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند که پایه و اساس درستی ندارد.

بنا بر ادعای دروغ ترامپ برای هدف قرار دادن شهر‌های آمریکا به موشک‌های قاره‌پیما نیاز است و این موشک‌ها دارای بردی تقریبا بین 6 تا 8 هزار مایل (هر مایل 1.6 کیلومتر و ناتیکال مایل 1.8 کیلومتر) بوده و جمهوری اسلامی با توجه به تعریف فوق موشک قاره‌پیما ندارد.

تاکنون مسئولان ارشد نظامی کشورمان نهایت برد موشکی را 2 هزار کیلومتر (نهایتا 1300 مایل) مطرح کردند که با عدد 6 تا 8 هزار مایل فاصله دارد و یکی از دلایل درست نبودن ادعای رسانه‌های غربی مطلب مذکور است.
اگر به انواع موشک‌های سطح به سطح زمین‌پایه ایران نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که انواع موشک‌ها بردی بین 250 تا 2000 کیلومتر دارند و ادعای وی از اساس دروغ و کذب است. اما مهم‌تر آنکه ترامپ درحالی مدعی است که شهر‌های آمریکا در خطر حمله موشکی ایران قرار دارند که این آمریکاست که بیش از 50 پایگاه نظامی اطراف ایران دارد و هر روز مشغول تهدید کشورمان است و در چهار دهه گذشته نیز چندین بار به‌طور مستقیم وارد درگیری نظامی با کشورمان شده است.

9- حمایت مالی از تروریسم!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «در حالی که اقتصاد ایران در شرایط خیلی بد است، پول‌ها صرف سلاح‌هایی شده است تا از تروریسم حمایت کند و هرج و مرج در منطقه ایجاد کند».

مروری بر تاریخ ۳9 ساله جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که دشمنان این نظام همواره تلاش کرده‌اند تا با ترور شخصیت‌های اصلی و فعالان فکری آن، شرایط سرنگونی انقلاب اسلامی را فراهم کنند. بیش از ۱۷۰۰۰ شهید ترور در طول حیات انقلاب اسلامی، کارنامه ننگینی را برای آن‌ها رقم زد؛ هرچند هیچ‌گاه به آنچه می‌خواستند نرسیدند، اما طنز تلخ روزگار این است که حامیان آنها، همواره ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی در مقابل تروریسم دولتی آمریکا امروز بی‌پروا دست به ترور مخالفان خود می‌زند و نمونه بارز و در رأس آن، رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی و حامی بین‌المللی آن یعنی، دولت ایالات متحده آمریکاست که از سرویس‌های جاسوسی و عوامل آن برای رسیدن به اهداف شوم خود بهره می‌برند. ترور رهبران مقاومت اسلامی فلسطین و دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر، از این نمونه‌اند.

در سال‌های اخیر نیز جریانات تروریسم مذهبی با حمایت بعضی کشور‌های همسایه و آمریکا در جنوب شرقی و غرب کشور در ترکیه، پاکستان و کشور‌های غربی مدعی دموکراسی و در سال‌های اخیر در عراق مستقر بوده‌اند و اقدامات تروریستی خود را بر ضد ملت ایران سازماندهی و اجرا می‌کنند.

چندی پیش روزنامه هافینگتن پست در گزارشی با عنوان «عربستان بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان امروز است، نه ایران» نوشته بود: «سال‌هاست که ایران لقب ناخوشایند «بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان» را گرفته است. با وجود این، از 61 گروهی که نامشان در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است، اکثریت چشمگیر آن‌ها گروه‌هایی هستند که الهام گرفته از وهابیت هستند و از حمایت مالی سعودی‌ها (بزرگ‌ترین همپیمان آمریکا در منطقه) برخوردارند؛ گروه‌هایی که تمرکز خود را روی ایران به‌عنوان دشمنان اصلی خود معطوف کرده‌اند.»

10 - حمایت تسلیحاتی از تروریسم!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «ایران حکومت پیشتاز در عرصه تروریسم است و مشغول صادر کردن سلاح‌های خود به گروه‌های تروریستی و مجهز کردن آنهاست.»

مقدار قابل توجهی از اسناد و شواهد نه تنها در حمایت و پیوند‌های نزدیک کاخ سفید با داعش و نقش آمریکا در ظهور این گروه تروریستی رادیکال وجود دارد بلکه اسنادی در ارتباط با مشارکت آمریکا در آموزش دادن تروریست‌ها و حمایت تسلیحاتی از آن‌ها در کشور‌های مختلف منتشر شده است. تنها در یک نمونه حمایت واشنگتن از پروژه عربستان سعودی برای ایجاد «دولت اسلامی» (داعش) در منطقه توسط رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه با نشریه سیاست خارجی تایید شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه درباره میزان حمایت تسلیحاتی آمریکا از داعش گفته بود: به لطف کمک‌های ایالات متحده امروز داعش از ارتش عراق مجهزتر است.

تروریست‌های داعش از ابتدای جنگ با سوریه از موشک‌های ضد زره «کورنت»، «میلان» و سلاح‌های ضد نفر بهره می‌بردند که آمریکا با واسطه آن را به تروریست‌ها از طریق مرز‌های ترکیه می‌رساند. تحلیلگران و کارشناسان معتقدند یک سوم تا یک پنجم فشنگ‌های شلیک شده از اسلحه‌های سبک و نیمه سنگین داعش، ساخت ایالات متحده آمریکا و غرب است.

همچنین آمریکا از زمان گسترش داعش در عراق مبادرت به روشی جدید در انتقال کمک‌های تسلیحاتی به داعش داشته و آن پرتاب محموله‌های تسلیحاتی برای اعضای داعش در مناطقی تحت کنترل این گروه تروریستی بود. در یکی از اسناد که توسط نیویورک تایمز فاش شد آمده است سازمان جاسوسی سیا دست‌کم از سال 2012 محموله‌هایی از سلاح را برای گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق ارسال کرده است. این محموله‌ها در قالب بیش از 160 پرواز هواپیما‌های نظامی توسط نیروی هوایی اردن، عربستان سعودی و قطر صورت گرفته است. پایگاه دولتی فرصت‌های تجارت فدرال آمریکا (FBO) نیز اسنادی درباره نوع و حجم سلاح‌ها و مهماتی که آمریکا در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه قرار داده، منتشر کرده است.

11- دلسوزی برای مردم ایران!
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «بیش از 80 میلیون نفر ایرانی هرگز این موضوع را لمس نکرده‌اند که تعاملی مناسب و رو به گسترش با همسایگان خود داشته باشند؛ و سزاوار حکومتی هستند که بتواند به آرزو‌های آن‌ها احترام بگذارد. ما در کنار شماییم.»

دلسوزی ریاکارانه رئیس‌جمهور آمریکا برای مردم ایران در حالی است که وی بار‌ها در سخنان خود ایرانیان را با القابی زشت همچون گرسنه و تروریست مورد خطاب داده است. ترامپ در قانون ممنوعیت سفر برای محافظت از ایالات متحده در برابر «تروریسم» نیز دستور ممنوعیت ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا را امضا کرد. همچنین «ریچارد نیفیو» عضو تیم هسته‌ای آمریکا و طراح تحریم‌های ایران در دولت اوباما به صراحت عنوان کرده بود که ما (دولت آمریکا) به خوبی می‌دانستیم «رنج و درد» اصلی و فشار تحریم‌ها روی مردم ایران و نه دولت است، اما از آنجا که دولت ایران از مردم ایران تشکیل شده می‌خواستیم به موجب اعمال تحریم‌ها و درد، بر آن‌ها تأثیر بگذاریم.
 
منبع: کیهان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار