کد خبر: 905736
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
دو شب قبل مخاطبان «به وقت شام» در پردیس کورش، شاهد نمایش عجیبی بودند
شامگاه 17 اردیبهشت‌ماه بود که گروه تبلیغات فیلم سینمایی «به وقت شام» در حرکتی تبلیغاتی یک اسب و چند بازیگر را با گریم و لباس داعش به پردیس کورش آوردند. تصاویر اولیه از این نمایش، حاکی از ترس و وحشت حاضران در این پردیس سینمایی بود. واکنش‌های زیادی در مواجهه با این اقدام تبلیغاتی صورت گرفت.

شاید در فضای مجازی، تصاویری از چهره‌های گریم شده و تن‌پوش‌هایی دیده باشید که در قالب نمایش تبلیغاتی در محافل عمومی حاضر می‌شوند؛ شیوه تبلیغاتی‌ای که در دنیا مرسوم است. تن‌پوش‌هایی از وایت‌واکرهای سریال «بازی تاج و تخت» در خیابان‌های لندن یا حضور جانی دپ با همان گریم و شکل‌وشمایلش در فیلم «دزدان دریایی کارائیب» در یک بیمارستان برای خوشحالی کودک سرطانی، نمونه‌های مشهوری هستند که در فضای مجازی بازنشر هم داشته‌اند. اگرچه این شیوه نمایش‌ها که برآمده از اجراهای خیابانی هستند، آنچنان در فضای تبلیغاتی ایران فراگیر نیست اما به واسطه اتفاقی که چند روز پیش در پردیس سینمایی کورش رخ داد، محل بحث رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی شد.

شامگاه 17 اردیبهشت‌ماه بود که گروه تبلیغات فیلم سینمایی «به وقت شام» در حرکتی تبلیغاتی یک اسب و چند بازیگر را با گریم و لباس داعش به پردیس کورش آوردند. تصاویر اولیه از این نمایش، حاکی از ترس و وحشت حاضران در این پردیس سینمایی بود. واکنش‌های زیادی در مواجهه با این اقدام تبلیغاتی صورت گرفت.

علی سرتیپی، مدیر پردیس کورش در واکنشی به این اتفاقات، ضمن دفاع از این اقدام، به این موضوع اشاره کرد که در تمام دنیا مرسوم است برای فیلم‌های روی پرده برنامه‌هایی از این دست ترتیب داده می‌شود. او همچنین گفت: «معمولا در دنیا دوربین مخفی‌های ترسناک اجرا می‌شود که باعث ترس و شوکه شدن مردم می‌شود ولی در نهایت بدون هیچ مشکلی از سوی مخاطب مورد استقبال قرار می‌گیرد‌. در واقع حضور بازیگران با چهره‌های داعشی در پردیس سینمایی کورش یک برنامه تبلیغاتی بود تا بتواند فیلم «به وقت شام» را دوباره بر سر زبان‌ها بیاورد و جالب است بدانید این اثر سینمایی در شامگاه 18 اردیبهشت‌ماه نسبت به شب‌های دیگر بیش از دو برابر فروش داشته است.»

سرتیپی همچنین یادآور شده است که شاید در حاشیه اجرای این نمایش یک یا دو نفر ترسیده باشند، اما نباید فراموش کرد که این‌گونه برنامه‌ها معمولا برپایه غافلگیری است. او تاکید کرد: «از ابتدای امر ما نمی‌دانستیم سازمان اوج چه ایده‌ای دارد ولی در نهایت باید بگویم که این نوع تبلیغات به هیچ‌وجه منفی نیست. پردیس سینمایی کورش محلی برای نمایش فیلم‌های مختلف است و همه صاحبان آثار اگر درخواست‌هایی داشته‌اند این مجموعه سعی کرده تا به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد.»

این اظهارات سرتیپی در حالی است که فضای رسانه‌ای از این پاسخ قانع نشدند و شیوه اجرای این نمایش را نامناسب دانستند. با این وجود تصاویری از طرف روابط‌عمومی اوج منتشر شد که اغلب مخاطبان از این حرکت استقبال کردند و با روی خوش با کاراکترهای این نمایش سلفی می‌گرفتند. با این وجود، دل آزردگی و شوک اولیه حضور بازیگران نقش داعش در پردیس کورش باعث شد ابراهیم حاتمی‌کیا در یادداشتی ضمن عذرخواهی از مردم، توضیحاتی در این باره منتشر و در آن به این مساله اشاره کرد: «بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم، ولی این نمایش کورش در شأن «به وقت شام» نبود و خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند.»

این کارگردان در این نامه همچنین اضافه کرد: «تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کورش بایستد و مردم با او عکس بیندازند، نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم.» حاتمی‌کیا با دلجویی از مردمی که به دلیل ارائه این نمایش دچار وحشت و ترس شده بودند تاکید کرد که عزیزان آزرده‌خاطر در مجتمع کورش، اعم از مردم و کسبه‌ محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.»

اگرچه شیوه تبلیغاتی که برای فیلم «به وقت شام» در پردیس سینمایی کورش اجرا شد، جسورانه بود، ولی کلیپ‌هایی که در فضای مجازی از این اقدام منتشر شد، منجر به تبلیغات منفی در مورد این شکل اجرا شد و شاید اقدام دقیق و سریع تیم تبلیغات این فیلم می‌توانست، فضای شکل گرفته علیه این شیوه اجرا را اصلاح کند.

با وجود این، محمد ذوقی، مدیر روابط‌ عمومی سازمان رسانه‌ای اوج در توضیح نمایش تبلیغاتی فیلم «به وقت شام» در پردیس کورش حرف دیگری می‌زند. او با انتقاد از بازی رسانه‌ای که در مورد این موضوع شکل گرفته است به رسانه‌ها توضیح داد: «بخش‌های منتشر شده از نمایش تبلیغاتی شب گذشته و نمایش ترس مردم از داعشی‌های نمادین فقط بخش تقطیع شده‌ای از نمایش در پردیس کورش بوده است و فقط براساس یک شیطنت رسانه‌ای پخش شد. به گواه حاضران در پردیس کورش تمام مردم با آگاهی نسبت به این نمایش واکنش‌های بعضا طنزگونه و جالبی داشتند.

توجه به این‌ نکته ضروری است که هر اقدام رسانه‌ای و تبلیغاتی همیشه مخالفانی دارد. اتفاقا در بین تمام برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای که شاهد بوده‌ام اقدام دیروز طرفدار حاضر غالبی داشت.» محمد ذوقی در ادامه توضیحاتش آورده است: «پردیس کورش از چند ساعت قبل با اعلام از سوی رادیو کورش، مردم حاضر در پردیس را از این نمایش با خبر کردند و مردم عزیز حاضر در پردیس نیز با استقبال از این نمایش موبایل به دست منتظر آغاز این نمایش شدند. همچنین انتظامات کورش با دقت و حضور حداکثری در طول مسیر از اتفاقات احتمالی مراقبت می‌کرد. وقتی بالای ۱۰۰۰ نفر مشغول گرفتن فیلم و عکس و سوت و هورا و هو کردن داعشی‌ها هستند چگونه باور کنیم فضا، فضای رعب و وحشت بوده؟!

مدیر روابط‌ عمومی اوج به بی‌اطلاعی کارگردان «به وقت شام» هم اشاره کرده و آورده است: «ابراهیم حاتمی‌کیا همان‌طور که در سالن سینما اعلام کرد به هیچ عنوان در جریان این نمایش نبود و فقط برای اکران مردمی فیلم و همچنین رونمایی از موسیقی متن فیلم دو ساعت بعد از پایان نمایش فیلم به پردیس کورش رسید که بعد از حضور نیز همراه با جوزف سلامه، هادی حجازی‌فر و کارن همایونفر مشغول دیدار مردمی و تماشای فیلم در کنار مردم شد.»

  ذوقی همچنین گفته است: «این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است و کسانی که سینما را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند کاملا با این‌گونه نمایش‌های تبلیغاتی یا تئاترهای خیابانی آشنایی دارند. مثل تبلیغات سریال walking dead و... همان‌طور که واکنش‌های جالب مردم در پردیس سینمایی کورش نیز گواه همین نکته بود.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
1
0
حالا چون پای حاتمی کیا در میان است اینقبیل حرکات مانعی ندارد. و عرف جهان است
یه هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
نمیدونم مردم ما چگونه مردمی هستند اگر این نمایش پر بود از دخترکانی که عفت ، زندگی و آرزوهای خود را به گور برده اند زیبا بود؟
آیا اگر این فیلم مختص برخی بازیگران داخلی که اپوزوسیون خارجی شدن و هر روز یک داستان و برنامه تو کشور درست می کنند بود خوب بود؟
اگر فیلم صحنه دار بود همین افراد مثلا معترض توش شرکت می کردند با جدیت هم شرکت می کردند!!
تا دیروز چرا این رویه ها در ایران مرسوم نیست !! حالا که دارند مرسوم می کنند هم عده ای معترض هستند !!! اصلا شما کجای جهان ایستاده اید و همش اعتراض می کنید!!!
تهدید بازیگر این فیلم به قتل و ضرب و شتم به صرف دیدن یک جیغ و داد از سوی عده ای ابله که حاضرند برای آمریکا و اسرائیل فدا شوند و برای خودشان در کشورشان حتی کار هم نکنند واقعا نشان داد چه کسانی نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران می گفتند اینها کسانی هستند که ولشان کنی دست بوسی مریم رجوی و اسامه بن لادن و خلیفه داعش و محمد بن سلمان نیز می روند .
آری اینجا ایران است کشوری با مردمانی خودخواه، خود شیفته، دروغ افکن و متاسفانه بی فرهنگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار