کد خبر: 904908
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
اميد به شکستن طلسم 44 ساله با قرعه خوب در جام ملت‌های آسیا
دست دايي سبک بود و ايران سرگروه گروه D جام ملت‌هاي 2019 آسيا شد.
دنيا حيدري

دست دايي سبک بود و ايران سرگروه گروه D جام ملت‌هاي 2019 آسيا شد. همگروه با يمن، عراق و ويتنام، تيم‌هايي که شانس صعود ايران به عنوان تيم نخست مرحله گروهي هستند و شايد آغازي پايان دادن به حسرت 44 ساله براي تيمي باشد که اگرچه سه عنوان قهرماني اين مسابقات را در کارنامه دارد، اما سال‌هاست که حسرت کسب چهارمين جام اين رقابت‌ها را مي‌كشد.

روز انتقام

با اينكه روي کاغذ حريفان ايران در مرحله گروهي تيم‌هاي گلوگيري نيستند، اما بدون شک بازي با عراق حساس‌ترين بازي ايران در اين مرحله از رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسياست. ديداري با چاشني انتقام، چراکه هنوز خاطره تلخ ديدار با اين تيم در يک‌چهارم رقابت‌هاي جام ملت‌هاي 2015 آسيا در استراليا فراموش نشده است، ديداري که با ناداوري و اخراج نادرست پولادي، ياران کرش را با چالشي جدي مواجه کرد. تيم ملي ايران اما در آن ديدار که داور نقش اولش را بازي مي‌کرد، 120 دقيقه جنگيد تا بازي با تساوي به پايان برسد و تکليف دو تيم براي راهيابي به نيمه‌نهايي به ضربات پنالتي بکشد و رؤياهاي ايران و 80 ميليون ايراني با پنالتي‌اي که وحيد اميري به عنوان آخرين پنالتي‌زن از دست داد، برباد برود و حالا و در مرحله گروهي کرش و يارانش که باتجربه‌تر از قبل شده‌اند، اين فرصت را دارند تا با گرفتن انتقام چهار سال قبل به عنوان سرگروه به مرحله بعد راه يابند. البته بازي با ويتنام هم مي‌تواند جنبه‌هاي انتقامي داشته باشد. ويتنام همان تيمي است که سال 2014 با چهار گل اميدهاي ايران را در مسابقات آسيايي مغلوب کرد. حالا بايد ديد برابر ياران کرش هم حرفي براي گفتن دارد يا اين تيم هم مغلوب انتقامجويي يوزهاي ايراني خواهد شد. يمن اما با برتري ۲ بر يك مقابل نپال در پلي‌آف آسيا اولين حضور خود در اين مسابقات را تجربه مي‌کند و اگر به مصاف‌هاي رو‌به‌رو نگاه کنيم، اين تيم ملي ايران بوده که همواره با نتايجي پرگل از سد يمن گذشته و اين تيم بدون شک در اين مرحله حرفي براي گفتن مقابل بهترين تيم آسيا را نخواهد داشت.

مسيري آسان تا قهرماني

24 تيمي شدن جام ملت‌هاي آسيا براي نخستين بار و راهيابي تيم‌هاي درجه 3 و 4 قاره به هفدهمين دوره اين رقابت‌ها باعث شده تا ايران در مرحله گروهي با حريف سرسختي مواجه نشود و مسيرش براي صعود به عنوان سرگروه به يک‌شانزدهم و همچنين تا فينال باز باشد و با چالش خاصي در اين راستا مواجه نباشد (هرچند که در صورت عدم صعود به عنوان سرگروه، کارش تا فينال بسيار سخت و دشوار خواهد بود). تيم ملي ايران در صورتي که بتواند از گروه خود صعود کند، با تيم سوم يکي از گروه‌هاي B، E ياF رو‌به‌رو مي‌شود و به احتمال بسيار زياد تا مرحله نيمه‌نهايي با دو تيم ژاپن و استراليا برخورد نمي‌کند.
قر ار گرفتن در گروه D شانس صعود ايران به فينال و کسب جام 15 کيلويي اين رقابت‌ها را فراهم کرده است. در واقع تيم ملي ايران نه فقط در يک‌شانزدهم با حريف سرسختي مواجه نمي‌شود که در يک‌هشتم نيز کار دشواري برابر بحرين، تايلند يا چين نخواهد داشت. چالش اصلي ايران مي‌تواند از نيمه‌نهايي اين رقابت‌ها و مصاف با يکي از دو تيم ژاپن و استراليا آغاز شود که هر کدام به اندازه شاگردان کرش شانس قهرماني يا رسيدن به فينال را دارند. با اين حال در صورتي که تيم ملي ايران موفق شود بعد از سال‌ها به فينال جام ملت‌ها راه يابد، بايد با يکي از تيم‌هاي کره جنوبي، امارات ميزبان و عربستان سعودي تيم‌هايي که جزو قدرت‌هاي مطرح آسيا هستند و مي‌توانند چالشي جدي براي ياران کرش باشند، روبه‌رو شوند.

اميدهاي صعود

کرش هم اما اين بار به صعود بيش از هر زمان ديگري اميدوار است. مرد پرتغالي نيمکت تيم ملي ايران بعد از قرعه‌کشي، چشم در چشم خبرنگاران مي‌گويد: «شما با استعداد مي‌توانيد بازي‌ها را ببريد، اما براي قهرماني نياز به شخصيت داريد. ايران تقريباً براي چهار سال بهترين تيم آسيا در رده‌بندي فيفاست. بازيکنان ما استعداد و شخصيت کافي براي به چالش کشيدن يک فرصت عالي براي رسيدن به عنوان در جام ملت‌هاي آسيا را دارند. خاضعانه خودم را بيان کنم؛ قرعه‌کشي سؤال اصلي نيست، خوب آماده شدن يا خوب آماده نشدن مسئله اصلي است.»
علي دايي، اسطوره فوتبال ايران هم که يکي از مهمانان ويژه مراسم قرعه‌کشي جام ملت‌هاي آسيا بود همانند کرش بر اين باور است که ايران مي‌تواند در اين دوره از رقابت‌ها جام قهرماني را بالاي سر ببرد: «فرصت خوبي در اين مسابقات داريم. اهميتي ندارد چه تيم‌هايي رقباي ايران در اين رقابت‌ها هستند. مهم اين است که ما در اين دوره توانايي آن را داريم تا به مرحله بعد جام ملت‌ها صعود کنيم. مسابقات جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۹ از ۹ ماه ديگر آغاز مي‌شود. به نظرم مسابقات جام جهاني ۲۰۱۸ که کمتر از دو ماه ديگر برگزار مي‌شود، بهترين فرصت براي آماده شدن و حضوري قدرتمند در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسياست. در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا ۱۹۹۶ خوش‌شانس نبوديم که سوم شديم. ما بايد در آن سال قهرمان مي‌شديم، چون توانايي برد هر تيمي را در آن مسابقات داشتيم. آرزوي ما قهرماني و درخشش دوباره تيم ملي ايران در اين دوره از رقابت‌هاست.»

تأثیر نتیجه جام جهانی روی جام ملت ها

جلال چراغپور اما با نگاهي متفاوت به قرعه ايران مي‌گويد :«در جام جهاني ممکن است انتظاري که از تيم ملي داريم، رخ ندهد که در آن صورت بسياري از بازيکنان ما هم که پا به سن گذاشته و خسته هستند، سرخورده مي‌شوند و شکل تيم ملي در جام ملت‌ها تغيير خواهد کرد، يعني آنها نمي‌خواهند سرخوردگي جام جهاني و شايد جام ملت‌ها را با هم تحمل کنند. با اين حال اگر شکل دوم جام جهاني براي ما رخ بدهد و نتيجه بگيريم، طراوت خاصي در تيم ملي ايجاد خواهد شد و عموم جامعه راضي مي‌شوند، در اين صورت حتي ممکن است خيلي از بازيکنان تيم ملي براي جام ملت‌ها بمانند و آن موقع شکل کار ما در جام ملت‌ها نيز تغيير خواهد کرد.»‌

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار