پس گرفتن استعفا/چرا رسول خادم به فدراسیون کشتی بازگشت؟

مثلث - رسول خادم درباره بازگشت مجدد به فدراسیون کشتی گفت: «از مردم عزیزی که در دوره‌ای که بنده از فدراسیون جدا شده بودم، محبت کردند و پیگیر بازگشتم بودند، تشکر می‌کنم. همچنین جا دارد از جامعه کشتی کشور و مجمع فدراسیون که اگر خواست و محبت آنها نبود این بازگشت اتفاق نمی‌افتاد صمیمانه تشکر کنم.»

«زمان رفتن فرا رسیده. گفتنش هم برای من آسان نیست، ‌اما باید پذیرفت. در انتخابات فدراسیون کشتی برای بار دوم شرکت کردم تا بتوانم یک دوره دیگر برای کشتی کشورم کار کنم. ‌اما گویا نمی‌شود. من برای کشتی‌‌ آمده‌ام، نمی‌خواهم برای ماندگاری خودم کار کنم. اگر می‌خواستم برای خودم کار کنم، هیچ‌گاه به کشتی برنمی‌گشتم. اشتباه برداشت نشود، این کلام من از سر تقوا و فروتنی نیست. بنده سال‌هاست که در مصاف با ناسازگاری‌های روزگار، اهل وادادن و قهر و آشتی نیستم.‌ اما افکار قناس من دارد برای کشتی پرهزینه می‌شود. حتما ناتوان‌تر از آن هستم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم. دروغ بگویم تا بمانم. کشتی به اندازه کافی تنها و مظلوم هست. چه باید کرد، گاهی بهترین شیوه ایستادن، نایستادن است. گذر زمان بسیاری از سوال‌ها را پاسخ خواهد داد.‌‌»

این بخشی از استعفای رسول خادم بود.  اسفند گذشته بود که او تصمیم گرفت با استعفایی احساسی از سمت ریاست فدراسیون کشتی کناره‌گیری کند تا به قول خودش آقایان وزارتی با فردی کار کنند که همسو با سلطانی‌فر و همراهانش قدم برمی‌دارند. این استعفا اگرچه اتفاق دلخواه وزارت ورزش بود ‌اما اتفاقات بعدی هرگز خشنودی وزیر ورزش را باعث نشد.

20 فروردین داورزنی، معاون وزیر ورزش در حالی قدم در مجمع فدراسیون کشتی گذاشت که گمان می‌کرد همان‌ روز تکلیف جانشین خادم روشن خواهد شد ‌اما اعضای مجمع، وزارت ورزش را غافلگیر کردند.  دومین مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی جهت تعیین تکلیف وضعیت ریاست این فدراسیون در حالی برگزار شد که برخی از اعضای مجمع قبل از ورود به جلسه از احتمال بالای بازگشت رسول خادم به فدراسیون خبر می‌دادند. این در حالی بود که رئیس مستعفی فدراسیون کشتی در مجمع حضور نداشت و داورزنی به‌عنوان معاون وزیر ورزش و شهنازی به‌عنوان دبیر کمیته ملی المپیک در جلسه حاضر بودند.  

محمدرضا داورزنی در جمع اعضای مجمع گفت: «علاقه‌مند بودیم که آقای رسول خادم به‌عنوان ریاست فدراسیون کشتی به کار خود ادامه دهد چرا که آذرماه انتخابات فدراسیون برگزار شده بود ولی ‌اتفاقاتی رخ داد که وضعیت فدراسیون کشتی را بلاتکلیف کرد و ادامه آن به هیچ‌وجه به صلاح کشتی و ورزش ایران نیست. ‌امروز باید در این مجمع فوق‌العاده تعیین تکلیف کنیم تا انتظارات مردم که همانا آرامش در این رشته است، محقق شود. از لحاظ قانونی نیاز است که وضعیت فدراسیون مشخص و از بلاتکلیفی خارج شود.»

اما اعضای مجمع با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان و ارائه آن به رئیس مجمع، خواستار ابقای خادم در سمت خود شدند.

بدین ترتیب با وساطت برخی بزرگان کشتی، رسول خادم پس از اینکه دو بار استعفایش در مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی پذیرفته نشد، به فدراسیون بازگشت.  او پس از ۴۳ روز کناره‌گیری کار خود را دوباره آغاز کرده است و در مصاحبه‌ای مهم تازه‌ترین مواضع خودش را این‌گونه بیان کرده است.

رسول خادم درباره بازگشت مجدد به فدراسیون کشتی گفت: «از مردم عزیزی که در دوره‌ای که بنده از فدراسیون جدا شده بودم، محبت کردند و پیگیر بازگشتم بودند، تشکر می‌کنم.  همچنین جا دارد از جامعه کشتی کشور و مجمع فدراسیون که اگر خواست و محبت آنها نبود این بازگشت اتفاق نمی‌افتاد صمیمانه تشکر کنم.»

رئیس فدراسیون کشتی‌ که میهمان تلفنی برنامه رادیویی «تهران ورزشی» از رادیو تهران بود، در پاسخ به این سوال که آیا با وجود بازگشت به فدراسیون کشتی کماکان نگرانی‌های گذشته را دارید یا اینکه آنها تا حدودی رفع شده است، گفت‌: «خیر. نگرانی من خیلی بیشتر از قبل شده است. اینکه به فدراسیون باز‌گشته‌ام هیچ دلیلی ندارد از مواضع قبلی‌ام عقب‌نشینی کنم یا به این معنا باشد که مشکلات کشتی حل شده است.  وقتی مجمع فدراسیون دو مرتبه استعفای این حقیر را نپذیرفتند، احساس کردم ممکن است هزینه سنگینی به کشتی تحمیل شود.  وظیفه‌ام این بود که در کنار این عزیزان بایستم و به کار ادامه‌ دهم.  در حال‌ حاضر با مسائلی روبه‌رو هستیم که مسائل ملی ما محسوب می‌شود.  هنوز هیچ پاسخی از شورای عالی‌امنیت ملی برای جلوگیری از محرومیت و تعلیق احتمالی کمیته‌ بین‌المللی المپیک علیه کشتی ایران به خاطر عدم رویارویی کشتی‌گیران‌مان با نمایندگان رژیم‌صهیونیستی

دریافت نکرده‌ایم.»

رئیس فدراسیون کشتی با تاکید بر اینکه مطمئنا این سکوت نه به نفع قهرمانان ما و نه ورزش ایران و نه فضای سیاسی کشور است، افزود: «با سکوت این مساله حل نمی‌شود و ما نمی‌توانیم زمان را متوقف کنیم.  باتوجه به مناسبات جدید در کمیته‌ بین‌المللی المپیک، با افزایش محرومیت‌ها در مسیر قهرمانانان و ورزشکاران‌مان روبه‌رو خواهیم شد. همان‌طور که بارها متذکر شده‌ام رئیس کمیته‌ بین‌المللی المپیک اخیرا از پیگیری جدی این موضوع خبر داد و اعلام کرد رژیم‌ صهیونیستی برای دفاع از حقوق ورزشکارانش و اینکه چرا یک‌سری کشورها مانع موفقیت ورزشکاران این رژیم می‌شوند خواستار پیگیری IOC شده است.  ما هم به‌دنبال این موضوع از شورای عالی ‌امنیت ملی تقاضا کردیم که به دستگاه دیپلماسی کشور تکلیف کند که از حقوق ورزشکاران ما در این موضوع دفاع کند.»

وی درباره اظهارات شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک مبنی بر اینکه قرار است برای هماهنگی ‌جلساتی در داخل کشور برای جلسه با IOC برگزار شود، گفت‌: «چیزی که مهم است، این است که کمیته ملی المپیک به‌عنوان مرجعیت ورزش در داخل کشور باید در جلسات حضور داشته باشد، ‌اما این کار خیلی فراتر از توان کمیته ملی المپیک یا یک شخص و نهاد است. حتما نمایندگان کار‌بلد از وزارت ‌امور خارجه و دستگاه‌های ‌امنیتی نیز باید در این راه کمک کنند و حضور داشته باشند.  این یک کار تیمی است، همان‌طور که آنها با یک کار برنامه‌ریزی شده و تیمی علیه ما در حال‌ فعالیت هستند.  دستگاه دیپلماسی ما نیز باید با تیمی قوی وارد کار شود.

رئیس فدراسیون کشتی‌ خاطرنشان کرد:«‌35 سال است که قهرمانان ملی ما تصمیم مسئولان سیاسی نظام را انجام می‌دهند و فداکارانه ایثار می‌کنند و با محرومیت‌های سنگین مواجه می‌شوند که این محرومیت‌ها به هیچ وجه مورد قبول ما و مردم نیست.  قرار باشد رجال سیاسی و دستگاه دیپلماسی در این شرایط سکوت کنند، پس زمانی که قهرمانان ما با محرومیت چندساله مواجه شوند و کشتی تعلیق شود می‌خواهند بیایند کمک کنند؟ چه کمکی می‌توانند در آن شرایط داشته باشند؟ به صراحت می‌گویم که قهرمانان ملی ما در حال‌ حاضر بسیار ‌دقیق دنبال می‌کنند تا ببینند در این شرایط سخت که زجر و زحمت زیادی متحمل می‌شوند تا برای کشور افتخار‌آفرینی کنند، آیا از سوی دستگاه دیپلماسی و رجال سیاسی که تصمیم‌گیر مواضع سیاسی کشور در جهان هستند، مورد حمایت قرار می‌گیرند؟»

وی درباره ادامه‌ انتقادات از وزارت ورزش و جوانان و اینکه به نظر می‌رسد مشکلات موجود میان وی و وزارت ورزش و جوانان بخش دیگری از مشکلات پیش رو است، گفت‌: «وزارت ورزش و جوانان مجبور است من را مدت دیگری تحمل کند.  اجازه بدهید در این رابطه بیشتر صحبت نکنم. ‌امیدوارم دستگاه ورزش نهایت تلاش را برای تمام رشته‌های ورزشی و نه‌فقط کشتی تا رویدادهای پیش رو به کار گیرد تا قهرمانان ما با دغدغه‌ کمتر این مسیر سخت و پرحاشیه را به خوبی طی کنند.»

خادم در پاسخ به این سوال که آیا‌ امکان دارد باتوجه به مشکلات موجود وی بار دیگر اقدام به ترک فدراسیون کند، گفت‌: «وقتی رفتم، واقعا نرفتم که برگردم و در حال‌ حاضر هم که بازگشتم، نیامده‌ام که بار دیگر فدراسیون را رها کنم.  حضور ما در جایگاه مدیریتی تا زمانی مثمرثمر است که بتوانیم کار کنیم و به وظایف‌مان عمل کنیم.  یک‌سری موانع در کار اجرایی وجود دارد که طبیعی است،‌ اما بر‌طرف کردن یک‌سری موانع وظیفه دستگاه مسئول و رجال سیاسی است که باید در این راه کمک کنند.  اگر آن‌قدر موانع وجود داشته باشد که نتوانیم کار کنیم، بنابراین نیازی به حضور ما نیست، چه الان و چه چهار سال دیگر.  تلاش می‌کنیم با کمک مردم و علاقه‌مندان به کشتی این موانع را برداریم تا به موفقیت برسیم،‌ اما موانعی که لازم است رجال سیاسی و مسئولان پیشقدم شوند باید به کمک ما بیایند تا آنها را بر‌طرف کنیم.»

به نظر می‌رسد مشکلاتی که رسول خادم از آن سخن می‌گوید در دو حوزه مجزا قابل بررسی است.  او از سویی نگران است که فدراسیون جهانی کشتی، ایران را در مسابقات آینده با محرومیت‌هایی مواجه کند و به دلیل عدم ‌رویارویی با کشتی‌گیران اسرائیلی حتی بحث تعلیق هم پیش بیاید.  همچنین رئیس فدراسیون کشتی با وزارت ورزش اختلاف‌هایی دارد؛  اختلاف‌هایی که به نظر می‌رسد با برگشتن خادم به فدراسیون کشتی شدت بیشتری هم به خود گرفته است.

خبرگزاری مهر درباره دوگانه خادم _سلطانی‌فر می‌نویسد: «تلاش اعضای مجمع فدراسیون کشتی برای بازگشت خادم به فدراسیون و برگزاری دو نشست فوق‌العاده در حالی به بار نشست که حتی تا آخرین لحظات دومین مجمع، وضعیت سکاندار فدراسیون مشخص نبود. به هر حال پادرمیانی بزرگان کشتی و غافلگیری رسول خادم در گود زورخانه، به بازگشت او به فدراسیون انجامید و بارقه ‌امیدی در آستانه بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی در جامعه کشتی به‌وجود آورد. ‌اما بر‌خلاف تصور برخی از اهالی کشتی که بازگشت خادم را در ظاهر به فال نیک گرفته و آن را به منزله پایان اختلافات ریشه‌دار و قدیمی ‌خادم و وزارت ورزش می‌دانند، واقعیت چیز دیگری است.  این مساله به وضو‌ح در بیانیه اخیر رسول خادم پس از قبول درخواست اعضای مجمع و پیشکسوتان کشتی ‌مشخص است و می‌توان در تک‌تک جملات بیانیه مذکور به این واقعیت رسید.  به ویژه آنکه وی در بخشی از این بیانیه به صراحت اعلام کرده: «داستان ‌بی‌مهری‌های دوستان وزارت ورزشی به کشتی ایران به قوت خود باقی است. گویا عزیزان مجبورند بنا به اصرار مجمع فدراسیون کشتی، مدتی دیگر این حقیر را تحمل کنند.  البته با توجه به شناختی که نسبت به ایشان وجود دارد، بعید می‌دانم تغییری نیز در این نامهربانی‌ها شاهد باشیم. از سویی دیگر رفتار وزارت ورزش نیز در نحوه انعکاس خبری اتفاقات و واکنش‌های اهالی کشتی بر خروجی سایت رسمی خود، ‌ هنگام برگزاری مجمع و بعد از آن نیز مهر تاییدی بر این اختلافات زد.  سایت وزارت ورزش هنگام برگزاری مجمع، تنها از اعضایی نقل قول می‌کرد که در واقع مواضعی کاملا همسو با وزارت ورزش داشتند و گویا تمایلی به بازگشت خادم نشان نمی‌دادند.  سایت وزارت ورزش حتی بعد از انصراف خادم از استعفا و قبول بازگشت نیز همچنان به سراغ افرادی از جامعه کشتی رفت که جزو منتقدان فدراسیون بودند و در واقع رفتن خادم را بر ماندنش‌ ترجیح می‌دادند.  انتشار گزارشات مالی متعدد و اطلاع‌رسانی از ارقام نجومی‌ که وزارت ورزش به‌عنوان بودجه مصوب به فدراسیون پرداخت کرده نیز گام دیگری بود تا نشان دهند فدراسیون تا ریال آخر، بودجه خود را دریافت کرده و اعتراض متولیان کشتی ‌بی‌دلیل است.

به گفته یکی از اعضای مجمع فدراسیون کشتی که در دومین نشست فوق‌العاده حضور داشت و تلاش فراوانی برای بازگشت خادم انجام داد، معدود نفراتی که همسو با وزارت ورزش بودند تا توانستند برای رفتن خادم و انتخاب یک سرپرست جدید برای فدراسیون تلاش کردند که این اقدامات در نهایت به سرانجام نرسید. به همین دلیل اکثریت اعضای مجمع نیز با توجه به بازگشت خادم هنوز از برقراری ارتباط تنگاتنگ و نزدیک فدراسیون با وزارت ورزش ناامید و خواهان حمایت بیشتر متولیان از کشتی هستند.

محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش البته این اختلافات را تکذیب می‌کند.  وی که در دو مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی به‌عنوان رئیس مجمع، حضور داشته و نقش مهمی ‌را در روند ‌امور ایفا کرده، معتقد است وزارت ورزش همواره از فعالیت فدراسیون‌ها به‌خصوص کشتی که در آستانه بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی حمایت کرده و خواهد کرد.  به گفته داورزنی اختلافات وزارت ورزش با فدراسیون کشتی نوعی حاشیه‌سازی است و در کل ایجاد زاویه میان برخی فدراسیون‌ها و وزارتخانه کار غیرمنطقی و نادرستی است.

آنچه مسلم است فدراسیون کشتی در روزهایی که بدون خادم و توسط حمید بنی‌تمیم، نایب‌رئیس فدراسیون اداره شد، شاهد اتفاق خاص و ‌امیدوارکننده در رفع این اختلافات نبود و مشکلات طرفین همچنان به قوت خود باقی است.  مشکلاتی که خادم در بیانیه اخیر خود نیز بارها به آن اشاره کرد و گفت: «دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به قوت خود باقی است و هیچ چیز تغییری

 نکرده است.»

اما بخش دیگری از نگرانی‌های خادم به موضوع عدم‌رویارویی با ورزشکاران رژیم‌ صهیونیستی برمی‌گردد. اینکه کشتی ایران در آینده تبعات سنگینی در این‌باره متحمل نشود،  به‌خصوص اینکه هفته گذشته کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته ملی المپیک ایران خواست تاریخ برگزاری نشست در مورد اتفاقات پیرامون حاشیه‌های مطرح‌شده در کشتی ایران را اعلام کند.  باتوجه به اتفاقات اخیری که در مورد کشتی رخ داد، قرار بود ایران نشستی را با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی در لوزان سوئیس داشته باشند.  اولین نامه IOC به کمیته ملی المپیک ایران حدود یکی دو ماه قبل زده شده بود و حالا IOC بار دیگر از کمیته ملی المپیک ایران خواسته است که زمان این نشست را مشخص کند.  کمیته ملی المپیک ایران هم اعلام کرده که پس از انجام بررسی‌ها این تاریخ را به اطلاع IOC خواهد رساند. شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک طرح چنین درخواستی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک را تایید کرده است. به نظر می‌رسد که ماجرای کشتی ایران و موضوع عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم‌صهیونیستی در پی اتفاقات اواخر سال گذشته با حساسیت از سوی نهادهای بین‌المللی ورزش دنبال می‌شود.

با این روند باید منتظر هر احتمالی درباره مسابقات جهانی و حضور نمایندگان ایران و احتمال محرومیت برای آنها بود.