کد خبر: 902677
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با برداشت قارچ تروفل به میزان ۱۷۷ تن توسط روستانیشینان شهرستان مشگین‌شهر روستاییان ۱۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، شهامت هدایت در بازدید از مراتع مشگین‌شهر اظهار داشت: به منظور ساماندهی  برداشت محصولات فرعی از مراتع، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در یک اقدام بی‌سابقه و برنامه‌ریزی شده توانست امسال بر داشت قارچ تروفل از مراتع استان را مدیریت کند.

وی افزود: تا کنون 177 تن قارچ تروفل از مراتع شهرستان مشگین‌شهر توسط روستانشینان برداشت شده که برای 105 تن مجوز صادرات از طرف این اداره کل صادر شده و با  برداشت این محصول در شهرستان مشگین‌شهر برای 280 نفر به صورت مستقیم موقعیت اشتغالزایی ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل تصریح کرد: در این راستا 6 میلیارد و 600 میلیون ریال بهره مالکانه از صادرکنندگان دریافت و به حساب خزانه واریز شده است که از مزایای این محصول داشتن مشتری و بازار خوب بوده که می‌تواند ثمرات خوبی به دنبال داشته باشد.

هدایت با اشاره به درآمدزایی حاصل از برداشت این محصول در شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: با برداشت این میزان از قارچ تروفل بیش از 100 میلیارد ریال درآمد حاصل روستانشینان شهرستان مشگین‌شهر شده که امیدواریم این امر در سال آینده نیز تداوم داشته و بتوانیم شاهد کسب درآمد روستاییان از این محصول شویم.

وی گفت: این نوع قارچ در کشورهای اروپایی به عنوان الماس آشپزخانه معروف است و در ایران در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور نیز از قارچ به عنوان غذایی مقوی و دارویی در درمان بیماری‎های چشمی یاد می‎شود ، بسیاری مصرف قارچ را در درمان عوارض پیری مؤثر دانسته و آن را به عنوان عامل جوانی می‎شناسند که در اصطلاح علمی به قارچ تروفل معروف بوده و در زبان آذری به دنبالان مشهور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر