کد خبر: 902592
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
فارسي‌آموز ارمنستاني در گفت‌و‌گو با «جوان»:
دانشجوي ارمنستاني رشته ايرانشناسي گفت: به دليل مهاجرت اجداد من به ايران و بيان خاطرات خوش از آن ايام من يادگيري زبان فارسي را تعليم زبان مادري‌ام مي‌دانم.

صنم محجوب
دانشجوي ارمنستاني رشته ايرانشناسي گفت: به دليل مهاجرت اجداد من به ايران و بيان خاطرات خوش از آن ايام من يادگيري زبان فارسي را تعليم زبان مادري‌ام مي‌دانم.
هرانت ساهاکيان دانشجوي دانشگاه دولتي ايروان که به همت بنياد سعدي براي شرکت در هشتاد و چهارمين دوره دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي به کشورمان سفر کرده است در ديدار از خانه تاريخي آل‌ياسين (خانه ملل) در شهر کاشان گفت: معماري ايراني بر خلاف بناهاي با شکوه غربي و احيانا رنگ‌آميزي خانه‌های مردمان شرق دور روح دارد و معمار خانه‌های ايراني بيش از هر چيز به آرامش ساکنان آن توجه دارد. وي با اشاره به نسل‌کشي‌هاي ارامنه در طول چند دهه گذشته اظهار کرد: با فشار ناشي از حکومت عثماني و به دنبال جنگ‌افروزي‌هاي برخي دولت‌ها عليه ارامنه بسياري از آبا و اجداد من به دليل موقعيت امن کشور ايران و نجابت مردمان اين سرزمين به شهرهاي مختلفي از کشور اسلامي ايران سفر کردند که پدر پدربزرگ بنده هم به شهر همدان رفت. پدربزرگ من هم در خود ملاير به دنيا آمد. هرانت ادامه داد: از گذشته‌هاي دور تا به امروز هر چند اين روزها تنها به اصطلاحات و به کارگيري بعضي لغات محدود شده است اما زبان فارسي در بين اعضاي خانواده ما رواج داشته است. براي همين است که شايد من در تلاش هستم تا زباني را ياد بگيرم که بستگان قديمي من با آن حرف مي‌زدند، ارتباط برقرار مي‌کردند و حرف‌هاي عاشقانه ميان يکديگر رد و بدل مي‌کردند.
ايران را وطن دوم خودم مي‌دانم
اين فارسي‌آموز با اشاره به خاطرات پدربزرگ خود از روزهاي زندگي در ايران گفت: در تمام حکايت‌هايي که از زبان ايشان در آن سال‌هايي که زنده بودند شنيدم جز روايت‌هاي شيرين و حرف‌هاي اميدبخش چيز ديگري نشنيدم. گرايش به ايران و علاقه به يادگيري زبان فارسي به عبارتي در خون من است. من ايران را دومين وطن خود مي‌دانم.
وي با اشاره به ارتباطات عميق مسلمانان ايراني و ارامنه گفت: در طول تاريخ گروه‌هاي متعددي از آسياي مرکزي و حتي از خود اروپا در خلال جنگ‌هاي جهاني و چه پيش و چه بعد آن براي حفاظت از جان خود و خانواده‌هايشان ايران را به عنوان پناهگاه امن براي خود انتخاب کردند. هرانت تصريح کرد: امروز ارمنستان با کشورهاي مختلفي همسايه است و ارتباط دارد اما آن نگاهي که مردم کشور من نسبت به ايران و ايراني دارند قابل مقايسه به آن چيزي نيست که براي مثال با ملت آذربايجان يا ترکيه دارند. شناخت ايران و افزايش دامنه ارتباطي با اين کشور از گذشته تا کنون به عنوان يک مهم از سوي ما پيگيري شده است. وي با اشاره به تقيد ايراني‌ها و ارمنستاني‌ها در دينداري گفت: ملت شيعي ايران با وجود حساسيت زياد نسبت به مذهب خودشان و همينطور ارامنه کشور ارمنستان با وجود تعصب به دين و آيين خود که قديمي‌ترين نسل مسيحيان روي زمين به شمار مي‌آيند، اما هرگز در طول تاريخ اين دو دسته اختلاف و نزاع اعتقادي با هم نداشتند و همواره به طور مسالمت‌آميز در کنار هم زندگي کرده‌اند که وجود کليساي با شکوه وانگ در اصفهان و محله‌هاي متعددي مختص به ارامنه در تهران و ديگر شهرهاي بزرگ ايران نشان از اين دوستي تاريخي دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار