کد خبر: 902514
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، از میزبانی تبریز برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی «سیاو - ایکوموس » برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مرتضی آبدار ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: کمیته بین‌المللی معماری بومی (ایکوموس/ سیاو) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کنفرانس ۲۰۱۸ با موضوع "میراث فرهنگی و توسعه پایدار" را از تاریخ ۹ تا ۱۱ مهر ۱۳۹۷ در شهر تبریز برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف ایکوموس تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌پذیری میراث‌فرهنگی همچنین تلاش در جهت حفاظت و ارتقای میراث‌فرهنگی است. 

آبدار با اشاره به عنوان بین‌المللی کهن شهر تبریز در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری جهان اسلام، غنایت در میراث فرهنگی و تاریخی اصیل تبریز را  دلیل اصلی انتخاب از سوی کمیته بین‌المللی معماری بومی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دانست.

وی تصریح کرد: تبریز شهری است که از غنای میراث فرهنگی و تاریخی اصیلی برخوردار است و به سبب اهمیت میراث کهن این شهر، شاهد برگزاری کنفرانسی بین‌المللی برای نخستین بار در کشور و شهر تبریز خواهیم بود.

وی در ادامه به محورهای اصلی و فرعی این کنفرانس اشاره کرد و گفت: محور اصلی کنفرانس تحت عنوان "میراث فرهنگی و توسعه پایدار" و محورهای فرعی آن به صورت ذیل، عنوان شده است: 

۱. حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان محرک و هدایت کننده ی توسعه پایدار
۲. میراث بومی تبریز، ایران و خاورمیانه
۳. میراث بومی و پایداری
۴. موردهای مطالعاتی

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: پیش از برگزاری کنفرانس بین المللی سیاو، اردوی ورنادوک، با موضوع مستندنگاری بازار تبریز برگزار می شود که متعاقب آن نمایشگاهی برای طرح های نهایی تهیه شده توسط شرکت کنندگان در این اردو، برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده پس از برگزاری این کنفرانس نیز بیان داشت: پس از برگزاری این کنفرانس در تاریخ ۱۲ و ۱۳ مهرماه ۹۷، بازدیدهایی از محوطه‌های میراث فرهنگی داخل و خارج از تبریز، به عمل خواهد آمد. 

آبدار  به حضور مسوولان ارشد کمیته برگزاری کنفرانس بین‌المللی سیاو در مهرماه سال ۹۷ در تبریز، اشاره کرد و گفت: طی روزهای برگزاری این کنفرانس دکتر محمدحسن طالبیان معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دکتر گیزله ژاکلین رئیس سیاو- ایکوموس، دکتر حُسام مهدی نماینده و عضو کمیته فنی  سیاو و علی ملک‌عباسی مسوول کمیته اجرایی حضور خواهند داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر