کد خبر: 902139
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
اب منطقه ای گلستان خبر داد
معاون حفاظت وبهره برداری شرکت اب منطقه ای گلستان از کاهش شدید رواناب رودخانه ها ی گلستان خبر داد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با کاهش شدید رواناب رودخانه‌ها، کشاورزان و بهره برداری گلستانی سطح کشت خود را تا 50 درصد در بخش آب سطحی  و20 درصد درآب زیرزمینی کاهش دهند.

با آغاز فصل کشت در گلستان بدیهی است استفاده از منابع آبی سطحی و زیرزمینی نیز افزایش می یابد و با توجه به خشکسالی های پی در پی در استان ، کارشناسان بخش آب بر مدیریت مصرف در بخش های مختلف در زمان کنونی و پیش رو تاکید دارند. همچنین با توجه به مصرف بیش از 88 درصد آب استان در بخش کشاورزی کارشناسان بر لزوم جلوگیری از کشت های پر آب طلب نظیر شالی در استان که برخلاف الگوی کشت مصوب استان نیز است، هشدار داده اند.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در این خصوص می گوید: میزان آب سفره‌های زیرزمینی استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب در شرایط نرمال است که حدود 75 درصد این توان قابل بهره‌برداری است.همچنین آب های سطحی استان نیز درسال های نرمال حدود یک میلیارد و 235 میلیون متر مکعب است.

 

استحصال 97 درصد آب زیرزمینی استان

سید محسن حسینی می افزاید: حدود یک دهه است آب قابل تخصیص برای بخش کشاورزی نداریم وهم اکنون حدود 97 درصد آب زیرزمینی استان در بخش کشاورزی، صنعت، شرب و همچنین چاه های غیرمجاز استحصال می‌شود. از مجموع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود 88 درصد در بخش کشاورزی، آبزی پروری و محیط زیست، حدود سه درصد در صنعت و 9 درصد در بخش شرب مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

 

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان می گوید: در حال حاضر حدود 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال‌های نرمال توسط آب‌های سطحی و حدود 180 هزار هکتار توسط آب های زیرزمینی آبیاری می‌شود.همچنین بر اساس الگوی کشت استان تنها 15 هزار هکتار از اراضی دارای نسق استان توان کشت شالی را دارند ولی طی سال های گذشته کشت شالی در استان به 80 هزار هکتار نیز رسید وسال گذشته علیرغم همه هشدارهای شرکت آب منطقه ای به کشاورزان مبنی بر کاهش سطح زیر کشت  و کشت نکردن شالی بسیاری از اراضی کشاورزان استان خشک شد و ضررهای بسیاری به آنها وارد آمد.

وی با بیان این که کشاورزان و بهره برداران مجاز آب‌های زیرزمینی ضمن خودداری از کشت برنج ، لازم است حداکثرصرفه جویی در استفاده از منابع آبی استان را به عمل آورند می افزاید:کشاورزان به جهت پیشگیری از خسارت به محصولات حداقل 20 درصد از سطح کشت خود رابا استفاده از آب زیرزمینی کاهش دهند.

 

کاهش کیفیت آب به دلیل برداشت های بی رویه

حسینی در ادامه خاطر نشان می کند: همه ما وظیفه داریم آب را حفظ کنیم و هم اکنون نیز به علت برداشت های بی رویه کیفیت آب بسیاری از چاه های کشاورزی با قبل تفاوت کرده است وشاهد شور شدن و تلخ شدن طعم آب هستیم که دلیلی بر برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی است.

حسینی می گوید: از جمله راهکار این موضوع فرهنگ سازی ومدیریت مصرف، استفاده از آبیاری تحت فشار ارزان وکشت های گلخانه ای است تا بتوانیم مصرف آب را مدیریت کنیم در غیر این صورت همه می دانیم چه اتفاقی با توجه به خشکسالی های پی در پی در انتظار استان ما و کشور است.

همچنین در جلسات با ذی نفعان در اراضی پایین دست سدها و کشاورزان آن منطقه مقرر شد تنها در 30 درصد کل شبکه سدها کشت صورت گیرد و ما بیش از این آبی برای تامین کشت اراضی نداریم وانتظار ما این است برای این که کشاورزان مانند سال های گذشته متضرر نشوند این هشدار ها را جدی بگیرند.

حسینی با بیان اینکه با کاهش شدید رواناب رودخانه‌ها مواجه هستیم می گوید در این بخش نیزلازم است  سطح زیر کشت کشاورزان استان حداقل تا 50 درصد  طح زیر کشت خود را کاهش  دهند تا بتوانند کشت عادی ومعمول خود را انجام دهند.

وی خاطر نشان می کند: متاسفانه یکسری مقررات وجود دارد که همسو با برنامه‌ها و اهداف تعیین شده برای بهره برداری و استحصال آب نیست و مجریانی هستند، که هنوز اعتقادی به کم آبی در استان پیدا نکرده‌اند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر