کد خبر: 902085
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
روحاني در گفت‌وگوي تلفني با پوتين:

رؤساي جمهور ايران و روسيه در گفت‌وگويي تلفني آخرين تحولات بين المللي، منطقه‌اي، اوضاع سوريه و چگونگي همكاري‌ها و روابط دوجانبه تهران-مسكو را مورد بررسي قرار دادند.
حسن روحاني روز يك‌شنبه در تماس تلفني «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري فدراسيون روسيه، حمله امريكا، فرانسه و انگليس به سوريه به بهانه استفاده از سلاح شيميايي را اقدامي تجاوزكارانه و در راستاي روحيه دادن به تروريست‌هاي شكست خورده در اين كشور عنوان كرد و گفت: اگر تجاوز و نقض آشكار قوانين بين المللي به سادگي و بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي از سوي عاملان آن امكان پذير شود، بايد شاهد بي‌ثباتي‌هاي جديدي در نظام بين الملل و منطقه باشيم.
رئيس جمهور با بيان اينكه اين اقدام تجاوزكارانه امريكا نشان داد كه با تروريست‌ها رابطه مستقيم دارند، افزود: امريكايي‌ها زماني كه احساس كردند دست تروريست‌ها از منطقه مهمي مانند غوطه شرقي كوتاه شده، اينگونه عكس‌العمل از خود نشان دادند.
روحاني افزود: حمله امريكا و متحدانش به سوريه نشان دهنده آن است كه در مسير مبارزه نهايي با تروريسم در سوريه با مشكلات و مسائل جديد روبه‌رو هستيم و بايد رايزني و همكاري بيشتري با هم داشته باشيم.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه امريكا و برخي كشورهاي غربي نمي‌خواهند كه اوضاع سوريه به راحتي به ثبات دائمي برسد، گفت: بايد براي حل بحران سوريه بر سرعت عمل در اقدامات خود بيفزاييم و در اين راستا جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا همكاري‌هاي خود با روسيه را در چارچوب‌هاي دوجانبه و سه جانبه افزايش دهد.
روحاني افزود: متأسفانه همزمان با تنش آفريني‌هاي جديد در منطقه رژيم صهيونيستي دست به اقدامات تجاوزكارانه جديد عليه مردم فلسطين زده و اين در حالي است كه نبايد اجازه دهيم آتش تنشي جديد در منطقه شعله‌ور شود. روحاني همچنين با اشاره به وقوع فاجعه انساني در يمن بر ضرورت ارسال كمك‌‌هاي بشردوستانه به آنان تأكيد كرد و گفت: ادامه درگيري و كشتار مردم در يمن به نفع هيچ كس نيست و ايران آماده كمك به هر روندي در راستاي برقراري آتش بس، امنيت، صلح و نجات مردم اين كشور است. رئيس جمهور همچنين با بيان اينكه روابط و همكاري‌هاي ايران و روسيه در بخش‌هاي مختلف به خوبي در حال پيشرفت بوده و توسعه مناسبات تحرك شايان ذكري داشته اظهار اميدواري كرد با تلاش مسئولان دوكشور روابط و همكاري‌هاي تهران- مسكو به‌ويژه در زمينه اقتصادي و تجاري گسترش يابد. روحاني ادامه داد: اراده جمهوري اسلامي ايران بر توسعه روابط و همكاري‌هاي نزديك و صميمانه‌تر با روسيه است.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري فدراسيون روسيه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني، با اشاره به اينكه ايران و روسيه در بسياري از مسائل و موضوعات منطقه‌اي و بين المللي ديدگاه مشتركي دارند، گفت: حمله امريكا و كشورهاي غربي به سوريه با هربهانه‌اي نقض فاحش قوانين بين المللي است و اين اقدام امريكا و متحدانش چيزي جز جنايت بين‌المللي و تجاوز نبوده و بهانه كاربرد سلاح شيميايي در سوريه بي اساس و خلاف واقع است.
پوتين با بيان اينكه حمله امريكا به سوريه در حالي انجام شد كه كارشناسان كميسيون بين المللي منع سلاح‌هاي شيميايي براي بررسي وارد سوريه شده بودند، اظهار داشت: سازمان ملل متحد براي اجماع ميان كشورها ايجاد شد و نبايد در راستاي تامين منافع سياسي برخي قدرت‌ها باشد چراكه اگر همه بخواهند با شيوه خود در عرصه بين الملل عمل كنند، با هرج و مرج مواجه خواهيم شد. وي با تأكيد بر اينكه اين اقدامات متجاوزانه مانع از تلاش ما در مسير مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه و به‌ويژه سوريه نمي‌شود، گفت: روند رسيدن به صلح در سوريه با اين اقدام امريكا دشوارتر شد، اما بايد در هر صورت رايزني‌ها و روابط سه جانبه ايران، روسيه و تركيه ادامه يافته و براي توسعه صلح و ثبات و برقراري گفت‌وگو در اين كشور تلاش كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار