کد خبر: 901841
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مردم بهترين‌هاي راديو در نوروز را انتخاب کردند
براي نخستين بار، بهترين و پرشنونده‌ترين برنامه‌هاي راديويي به انتخاب مردم معرفي شدند و برنامه «عيد من» راديو جوان عنوان بهترين برنامه نوروزي راديو را به دست آورد.

محمدصادق عابديني
براي نخستين بار، بهترين و پرشنونده‌ترين برنامه‌هاي راديويي به انتخاب مردم معرفي شدند و برنامه «عيد من» راديو جوان عنوان بهترين برنامه نوروزي راديو را به دست آورد.
تلويزيون چند سالي است که برنامه‌هاي پر طرفدار‌ش را از طريق جشنواره‌اي با مشارکت بيننده‌هايش انتخاب مي‌کند؛ اقدامي که باعث توجه و رقابت برنامه‌سازان تلويزيون براي بالابردن کيفيت آثار و همچنين تلاش شبکه‌هاي مختلف تلويزيوني براي ارائه برنامه‌هاي بهتر مي‌شود. پويايي و حس حضور در يک رقابت جدي براي به دست آوردن عنوان بهترين برنامه، باعث مي‌شود تا برنامه‌سازان به نيازهاي مخاطب توجه بيشتري داشته باشند.
امسال معاونت صدا نيز با درک خلأ موجود در ارتباط ميان مخاطب و برنامه‌هاي راديو، اقدام به برگزاري نخستين«جشنواره مردمي برنامه‌هاي نوروزي راديو» کرد؛ جشنواره‌اي که گويا با استقبال خوبي از سوي مخاطبان راديو روبه‌رو شده است و همين موضوع تداوم برگزاري جشنواره را به دنبال خواهد داشت.
بر اساس اعلام روابط عمومي معاونت صدا، با توجه به استقبال خوبي که امسال از اين جشنواره مردمي شد، برنامه‌ريزي، هماهنگي و توافق لازم با اداره کل روابط عمومي رسانه ملي صورت پذيرفته است تا در ادوار بعدي شرايط فني لازم براي حضور همه شبکه‌هاي راديويي با پرداختن به ساير بخش‌ها توسط ستاد برگزاري جشنواره فراهم شود، چراکه افزايش برنامه‌ها و پرداختن به بخش‌هاي مختلف، رقابت سازنده و تشويق برنامه‌سازان و تلاشگران راديو، اين رسانه گرم را در پي خواهد داشت.
البته تعميم اين جشنواره مردمي به ديگر مناسبت‌ها در طول سال هم اقدام مثبتي است که در دستور کار قرار گرفته است و گام بزرگي در راستاي تقويت جشنواره و تشويق برنامه‌سازان راديويي خواهد بود.
امسال مخاطبان راديو و تلويزيون مي‌توانستند از طريق سامانه 162 و همچنين نرم‌افزار سروش بهترين برنامه راديو و تلويزيوني را انتخاب کنند. محمدحسين رنجبران، مديرکل روابط عمومي سازمان صداوسيما مي‌گويد: اولين جشنواره برنامه‌هاي نوروزي صداوسيما، با هدف مشارکت مخاطبان در ارزيابي از برنامه‌هاي صداوسيما و به منظور ايجاد رقابت ميان آثار نوروزي راديويي و تلويزيوني راه‌اندازي شده و مخاطبان مي‌توانند آثار برجسته راديويي و تلويزيوني را در نوروز 97 انتخاب کنند.
«عيد من» اول شد
بر اساس نتايج به دست آمده از آراي شنوندگان راديو در نخستين جشنواره مردمي برنامه‌هاي نوروزي راديو، بهترين برنامه‌هاي راديو به اين ترتيب انتخاب شدند. رتبه اول، راديو جوان با برنامه «عيدِ من»؛ رتبه دوم، راديو ايران با برنامه «عيدانه و لبخند»؛ رتبه سوم، راديو تهران با برنامه «گل و بلبل»؛ رتبه چهارم، راديو فرهنگ با برنامه «سازِ نوروز»؛ رتبه پنجم، راديو ورزش با برنامه «عصرِ بهاري»؛ رتبه ششم، راديو صبا با برنامه «روزِ صبا نوروزِ صبا» و رتبه هفتم ، راديو سلامت با برنامه «به سمت بهار.»
در دوره نخست اين جشنواره تنها شبکه‌هاي سراسري راديو ايران، جوان، تهران، سلامت، صدا، فرهنگ و ورزش برگزار شد و به گفته مديران راديو در صورت برگزاري دوره‌هاي بعدي، ديگر شبکه‌هاي راديويي نيز به اين جشنواره ملحق مي‌شوند. «عيد من» ويژه‌برنامه راديو جوان براي نوروز 97 با اجراي فرزاد حسني بود که هر روز «ساعت 10 صبح با گفت‌وگوهاي متفاوت با ورزشکاران و هنرمندان، مسابقه با زوج‌هاي جواني که در سال 96 ازدواج کردند، شوخي با اتفاقات سال، جوک و لطيف‌هاي عيدانه و نمايش‌هاي طنز به نويسندگي ابوالقاسم صادقي و تهيه‌کنندگي فريبرز گلبن پخش مي‌شد.»
«عيدانه و لبخند» دوم
يکي از پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي راديويي که از جمله برندهاي راديو به شمار مي‌رود، برنامه «صبح جمعه» است. برنامه‌اي که به فراخور اجرا با نام‌هاي ديگري نيز توليد و پخش شده است. اين برنامه مفرح راديويي توانست عنوان دوم پرشنونده‌ترين برنامه نوروزي راديو را به دست آورد. اهالي اين برنامه با «عيدانه و لبخند» از 28 اسفند تا 12 فروردين ساعت 9 صبح لحظات خوب و مفرحي را براي شنوندگان راديوايران فراهم کردند. قدوسيان (تهيه‌کننده) مي‌گويد: يکي از دلايلي که اين برنامه شنيده شد، قطعاً بحث محتوايي آن بوده است. اينکه ما هميشه سعي کرديم در برنامه «صبح جمعه» صداي مردم باشيم و مشکلات آنها را با زبان طنز به گوش مسئولان برسانيم. فضاي برنامه به لحاظ فرم و اجرا فضايي کاملاً شاد است. تا جايي که اگر مخاطب کسالت و ناراحتي داشته باشد، به محض آنکه پيچ راديويش را باز کند حالش بهتر مي‌شود. در حال حاضر 53 نفر اعم از بازيگر، نويسنده، نوازنده، خواننده و مسئولان کارهاي فني با «صبح جمعه» همکاري مي‌کنند.
سوژه‌هاي «عيدانه و لبخند» مواردي بود که مردم در ايام عيد با آن سر و کار داشتند مانند خانه‌تکاني، خريد شب عيد، ديد و بازديد، پرخوري و چاقي، طبيعت‌گردي، سفر، درمان‌هاي سر خود، چشم و همچشمي، هفت‌سين و... و دستمايه نويسندگان برنامه قرار گرفت. در بخش نمايشي مسابقه شنگول با موضوع اجزاي سفره هفت‌سين توسط داوود منفرد، خانواده سرسام با بازي حجت شوکت، عباس نباتي و زهره کدخدازاده نمايش جانعلي و هيبت با بازي عباس محبي و مرتضي تبريزي، آقاي منقاشيان با بازي اصغر سمسارزاده، ماجراهاي خواستگارهاي مهناز با بازي سارا جعفري، آقاتي هوچي کسي که از کاه کوه مي‌سازد با بازي حميدالله ياري پخش شد. ضمن اينکه 34 طنزآهنگ براي ايام عيد توسط هنرمندان «راديو جمعه» توليد شد.
لزوم تداوم جشنواره‌هاي راديويي
برهه‌اي که رسانه‌هاي تصويري نيز در رقابت با چند رسانه‌ با مشکل اساسي روبه‌رو شده است، راديو نيازمند حفظ ارتباط دوسويه با مخاطب است؛ ارتباطي که باعث ايجاد حس همدلي ميان شنوندگان و رسانه محبوبشان مي‌شود. برگزاري جشنواره انتخاب بهترين‌هاي راديو توسط مخاطبان اين رسانه، بهترين راه براي درك ميزان مقبوليت برنامه‌هاي راديويي و سنجش ميزان اعتبار شبکه‌ها در ميان شنوندگان است. از سوي ديگر اين فرصت را فراهم مي‌کند تا مديران معاونت صدا، از سليقه شنوندگان خود با خبر شوند. انتخاب راديو جوان در ميان بهترين‌هاي راديو به خوبي نشان‌دهنده توجه نسل جوان به راديو است و اين فرصتي است که مي‌توان آن را براي بالابردن ميزان شنونده‌هاي راديو استفاده کرد. طبق آخرين نظرسنجي‌ها راديو چيزي بيش از 35 درصد شنونده دارد. اين ميزان اگرچه براي يک رسانه صرفاً شنيداري رقم خوبي است اما مي‌توان آن را افزايش داد. راديو رسانه‌اي قديمي و ريشه‌دار در جامعه است که توانسته بيش از هفت دهه همراه مردم ايران باشد و تداوم اين همراهي با گسترش راه‌هاي ارتباطي مخاطب و راديو محقق مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار