کد خبر: 901699
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
سيف در حاشيه جلسه هيئت دولت:

رئيس كل بانك مركزي گفت: ما درآمدهاي ارزيمان به خوبي كفاف همه نيازهاي وارداتي كالا و خدمات را مي‌دهد و تزلزلي در اين‌باره و جود ندارد. دليل نوسانات ارزي، اقتصادي نيست و بيشتر عوامل غيراقتصادي است كه اثر گذاشته و خوشبختانه با اين تصميم كاملاً تحت تأثير قرار گرفته است.
ولي‌الله سيف در پايان جلسه هيئت دولت گفت: با توجه به اطلاعات جسته و گريخته‌اي كه به ما مي‌رسد، نشان مي‌دهد كه ما اقدام بسيار مهم و اثربخشي را در اقتصادمان انجام داده‌ايم كه يك آثار و تبعات مقطعي و يك آثار بلندمدتي دارد. در بخش بلندمدت به مجهز‌شدن كشور بر بازار اقتصادي و جلوگيري از ضربه‌پذيري اقتصاد برمي‌گردد.
سيف با اشاره به اينكه يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين مدل جديد بحث شفاف‌سازي است، افزود: ارز درآمدي كشور اعم از درآمد حاصل از صادرات نفت يا صادرات غيرنفتي يك سرمايه ملي است كه بايد آن را به درستي تخصيص بدهيم به اموري كه اولويت بالاتر براي اقتصاد كشور دارد. وي افزود: با اين مدال، ارز به نحو مؤثرتري به كالاها اختصاص مي‌يابد. همكاري خيلي خوبي بين قوا براي كنترل ارز وجود دارد و جلساتي با رئيس‌جمهور و معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد و یک عزم جدي در اين زمينه وجود دارد.

تغيير ارز گزارشگري از دلار به يورو جدي است

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به تصميمات روزهاي اخير درباره ارز گفت: تغيير ارز گزارشگري از دلار به يورو جدي است و طرح آن به زودي در هيئت دولت تصويب مي‌شود.
رئيس شوراي پول و اعتبار ادامه داد: خوشبختانه آثار مثبتي را در زمينه‌هاي مختلفي داشتيم، البته خيلي زود است كه ما نسبت به اين طرح نظر قطعي بدهيم و بخواهيم آثار مثبت آن را به طور كامل تحليل كنيم. رئيس كل بانك مركزی گفت: پس از جلسه دولت، جلسه‌اي براي ادامه بررسي آيين‌نامه‌ها و ضوابطي را كه موردنظر هست، داريم. بخشي از اين موارد نياز به مصوبه دولت داشت كه در دولت تصويب شد و بخشي از موارد نياز به هماهنگي و تأييد چند دستگاه است كه آن عمدتاً بين بانك مركزي، وزارت اقتصاد دارايي و وزارت صنعت معدن و تجارت است كه جداگانه ليست آن مشخص شده است و در جلسات يكي دو روز آينده نهايي خواهد شد.
سيف گفت: مواردي هم است كه بانك مركزي خودش اقدام مي‌كند كه در شرف انجام است، يكي در مورد تأمين ارز مسافري، دانشجویي و بيماران مورد تأكيد قرار گرفته كه با همان روال گذشته عمل شود و ارز مسافري هم بخشنامه آن مشخص شده است.
وي گفت: قيمت سكه نيز در روزهاي آينده تبعيت از قيمت دلار 4 هزار و 200 توماني خواهد كرد. در قيمت سكه حباب وجود دارد و قيمت آن ناشي از قيمت دلار و قيمت طلاست كه حباب آن بايد تخليه شود.
وي گفت: سامانه‌اي درست كرده‌ايم كه اشراف كامل دارد در ورودي‌هاي ارز به كشور و مسائل ارزي كشور و اين امكان را به ما مي‌دهد كه در تخصيص منابع ارزي پارامتر اصلي اولويت‌ها دقت كنيم و تخصيص بهينه بدهيم.
وي گفت: ارز به هر كسي به هر دليلي ممكن است داده نشود، بايد مشخص كنيم كه ارز براي چه مي‌خواهد و اين سامانه كه شكل بگيرد، خيلي اين موضوع را شفاف‌تر نشان مي‌دهد.
وي افزود: ارزهاي مورد نياز يا براي واردات است كه بايد ثبت شفارش شود يا براي خدمات است كه هر كدام از اين ارزها دستورالعمل‌هاي خاص خودش را دارد و صرافي‌ها عامل تخصيص ارز مي‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار