کد خبر: 901694
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، روز یک‌‌‌‌‌شنبه گذشته گفته بود که «طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده ضمن مشورت با مقامات نظامی کشورش و بررسی شرایط سوریه تصمیمی اساسی اتخاذ خواهد کرد.»‌
سید رحیم نعمتی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، روز یک‌‌‌‌‌شنبه گذشته گفته بود که «طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده ضمن مشورت با مقامات نظامی کشورش و بررسی شرایط سوریه تصمیمی اساسی اتخاذ خواهد کرد.»‌این ضرب‌الاجل در نیمه‌شب چهارشنبه‌شب به پایان رسید و نشانه‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه تصمیم او انتخاب گزینه نظامی است. افزایش قابل‌توجه گشت‌زنی جنگنده‌های امریکایی در مرز عراق و سوریه، بیانیه سازمان هوایی اروپا برای خودداری از پرواز هواپیماهای غیرنظامی در سواحل شرقی مدیترانه و سوریه به مدت 72 ساعت و حرکت ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس ترومن به همراه ناوهای تهاجمی از پایگاه دریایی نورفک ویرجینیا به سمت دریای مدیترانه از جمله این نشانه‌‌‌‌‌ها هستند و آخرین نشانه هم پیام توئیتری ترامپ در روز چهار‌‌‌‌شنبه است که روسیه را مورد خطاب قرار داده و نوشته: «روسیه متعهد شده هرگونه موشک شلیک شده به سوریه را ساقط کند. پس، روسیه آماده باش چرا که موشک‌‌‌‌‌هایی خواهند آمد که کاملاً خوشگل، جدید و هوشمند هستند!»

روس‌‌‌‌‌ها در مقابل این نشانه‌‌‌‌‌ها ساکت ننشسته‌اند و هر یک از مقامات سیاسی و نظامی این کشور در این دو سه روز سعی کرده تا پاسخ امریکایی‌‌‌‌‌ها را بدهد. آلکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در لبنان، گفته: «اگر امریکا حمله‌ای صورت دهد، آن موشک‌‌‌‌‌ها ساقط می‌شود و علاوه بر آن، منبع شلیک آن موشک‌‌‌‌‌ها هم هدف اصابت قرار می‌گیرد.» ‌او این حرف خود را مستند به سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، کرده و با سخنان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هماهنگی دارد که گفته بود در صورت وقوع حمله امریکا به سوریه، روسیه تعهداتی در قبال دمشق دارد. از سوی دیگر، روس‌‌‌‌‌ها درگیری با امریکا را تنها در حالتی مطرح کرده‌اند که حمله امریکا به سوریه باعث به خطر افتادن جان نظامی‌های روسی بشود به نحوی که یوگنی سربرنیکوف، معاون اول کمیته دفاعی سنای روسیه، می‌گوید چنانچه جان نیروهای روسی به خطر بیفتد، «واکنش روسیه فوری خواهد بود‌» و ولادیمیر چیجوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، هم می‌گوید: «مسکو به واشنگتن در مورد پیامدهای خطرناک حمله احتمالی به سوریه و کشته شدن نیروهای روس‌ در آنجا ولو تصادفی هشدار داد.» ‌در حالی که ترامپ با آن پیام توئیتری خود عزمش را برای آتش‌افروزی در سوریه نشان داده، این دست واکنش‌های متفاوت روس‌‌‌‌‌ها باعث شده عکس‌العمل مسکو چندان مشخص نباشد.

در وهله نخست، به نظر می‌رسد که روس‌‌‌‌‌ها نمی‌خواهند با تأکید تمام عیار بر رودرویی نظامی با امریکا وضعیت فعلی را پیچیده‌تر از این که هست بکنند و تنها در پاسخ به پیام‌ توئیتری است که زاسیپکین از انهدام موشک‌های امریکایی و حتی منبع شلیک آنها می‌گوید. روس‌‌‌‌‌ها به این ترتیب حرکت خود در وضعیت فعلی را آهسته و گام به گام تنظیم کرده‌اند تا اینکه در هر مرحله برخورد متناسب با آن مرحله را پیاده کنند. آنها در مرحله فعلی کمک به ارتش سوریه برای آمادگی دفاعی را در دستور کار قرار داده‌اند چنان که فرماندهی ستاد ارتش سوریه از نیمه شب سه‌‌‌‌‌شنبه و به مدت 72ساعت تمامی بخش‌های نظامی را به حالت آماده‌باش قرار داده است. به نظر می‌رسد که آمادگی سیستم‌‌‌‌‌ها دفاع موشکی در این مرحله مد نظر گرفته شده و علاوه بر ارتش سوریه، یگان‌‌‌‌‌ها روسی و از جمله سیستم اس 400 آن آماده مقابله با حملات امریکایی‌‌‌‌‌ها و متحدانش شده‌اند. این نحو حرکت آهسته روسی باعث شده دست کم دو متحد اصلی امریکا با احتیاط از حمله به سوریه بگویند به نحوی که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید تنها در صورتی می‌تواند دستور یک حمله را صادر کند که دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی دوما معلوم شود و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هم می‌گوید حمله نظامی به سوریه هم‌پیمانان این کشور را شامل نمی‌شود و «هدف تأسیسات شیمیایی دولت سوریه خواهد بود.»‌در این میان، نکته مهم و البته نامعلوم در برنامه جنگی ترامپ است. مشکل اینجا است که او به شدت نیاز شخصیتی به خودنمایی دارد و به قول روزنامه انگلیسی گاردین، او دوست دارد که خودش را به عنوان یک فرد قدرتمند نشان دهد و از این جهت هم با باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، قابل مقایسه نیست. همین نکته نامعلوم و نیاز مفرط ترامپ به خودنمایی باعث شده اوضاع فعلی بسیار بغرنج بشود و باید دید که جنون او تا چه حد و اندازه‌ای خواهد بود و تنها مثل حملات محدود سال گذشته به پایگاه هوایی العشیرات سوریه خواهد بود یا اینکه به قول تارنمای راس بالت، جنگ جهانی سوم یا دست کم درگیری گسترده تازه بین قدرت‌های بزرگ دنیا را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار