کد خبر: 901656
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
فیروزآبادی: با فعاليت‌هاي اخير تلگرام كه غيرقانوني و مخل اقتصاد ملي است چاره‌اي جز خروج از اين پيام‌رسان نداريم
زهرا چيذري

«براي مديريت اقتصاد كشور بايد از شبكه‌اي كه به دنبال تحول جديد در حوزه پولي است و قصد جايگزيني آن را با شبكه مالي ملي كشور دارد، خارج شويم.»‌اين را سيد ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي مي‌گويد. از بين پيام‌رسان‌هاي خارجي فعال در كشور، تنها يك پيام‌رسان است كه اصرار دارد به حوزه پولي و مالي وارد شود و نكته قابل‌تأمل اينجاست هيچ يك از شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ دنيا نظير فيسبوك يا ‌توييتر به رغم فراگيري بالايي كه در سطوح جهاني دارند، وارد حوزه پولي و مالي نشده‌اند و اين مسئله براي ما كه در حال حاضر هم با چالش كاهش ارزش ريال مواجهيم مي‌تواند هشدار‌دهنده باشد. به خصوص اينكه رئيس بانك مركزي بخشي از التهابات ارزي اخير را به فضاي مجازي و تلگرام نسبت داد.
هر روز اخبار تازه‌اي درباره نقض حريم خصوصي در شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌ها منتشر مي‌شود. رسوايي فروش اطلاعات كاربران حالا دامن بسياري از مشهورترين شبكه‌ها را هم فراگرفته است. همين چند روز پيش شريل سندربرگ از مديران ارشد شركت فيسبوك در واكنش به اعتراضات اخير در رسوايي اين شركت در فروش اطلاعات كاربرانش به شركت‌ها گفت: «‌عدم دسترسي شركت‌هاي ثالث به داده‌هاي خصوصي كاربران با پرداخت پول ممكن است». اين اظهارات اثبات كرد اين شركت چندان براي حفظ امنيت و حريم شخصي كاربران خود تلاش نمي‌كند و داده‌هاي خصوصي دهها ميليون نفر از كاربرانش در دسترس شركت‌هاي ثالث قرار گرفته و آنها از همين اطلاعات براي تحليل رفتار رأي‌دهي ميليون‌ها امريكايي در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري گذشته امريكا سوءاستفاده كرده‌اند. با تمام اينها اما حتي فيسبوك هم وارد حوزه پولي و مالي نشده است و ورود به اين حوزه لزوم استقلال مجازي را جدي‌تر از قبل مطرح مي‌كند.

كوچ از سكوهاي خارجي پيام‌رسان به سكوهاي داخلي

دبير شوراي عالي فضاي مجازي بازيگران اصلي فضاي مجازي را امريكا، اروپا، روسيه، چين و كره مي‌داند و مي‌افزايد: در واقع روابط بين‌الملل به صورت تركيب سه عامل جغرافيا، اقتصاد و سياست شكل گرفته است. مرزهاي جغرافيايي ما در فضاي مجازي پلتفرم‌ها هستند و با توجه به تحولي كه در اقتصاد دنيا با هوشمند‌سازي در پيش است ما كمي دچار عقب‌افتادگي هستيم.
فيروزآبادي يكي از اين موارد را پيام‌رسان‌ها مي‌داند و مي‌افزايد: ما سند حمايت از پيام‌رسان‌هاي بومي را به تصويب شورا رسانديم. در اين مصوبه تصميم گرفته‌شده كه از سكوهاي خارجي پيام‌رسان به سكوهاي داخلي كوچ كنيم البته به دليل مشكلات اقتصادي كشور همچون نظام بانكي و نظام تأمين مالي كار بسيار سنگيني است،‌اما با وجود فشار رواني سنگيني كه بر حكومت و دولت وارد خواهد كرد بايد در اين عصر به اين استقلال و خودكفايي دست يابيم.

خروج اقتصادی

فيروزآبادي تأكيد مي‌كند: در دوره جديد با انبساط بزرگ در حوزه اقتصاد و شكل‌ها و مدل‌هاي جديد كسب و كار و نيروها و بازيگران جديد اقتصادي روبه‌رو هستيم،‌بنابراين بايد در اين حوزه مقررات‌گذاري و نظم‌دهي كنيم. اينكه چند كمپاني بزرگ كه اكثراً هم امريكايي هستند براي دنيا تصميم بگيرند و دولت‌ها و مردم را حذف كنند، مخالفيم و نمي‌توانيم شاهد اين بي‌نظمي باشيم كه رسانه‌اي شكل بگيرد و يك ميليون كانال در آن قرار گيرد كه كوچك‌ترين مسئوليت‌پذيري كه هويت مشخص است، نداشته باشد،‌بنابراين ما بايد خيلي سريع از سكوي ناپايدار خارج شويم.
وي تأكيد كرد: در يك سال اخير از اينكه فعاليت‌هاي فين تكي در داخل روي شبكه پيام‌رسان خارجي همچون تلگرام شكل بگيرد و خدمات بانكي و دولتي به آن متصل شوند، ممانعت كرديم و براي مديريت اقتصاد كشور بايد از شبكه‌اي كه به دنبال تحول جديد در حوزه پولي است و قصد جايگزيني آن را با شبكه مالي ملي كشور دارد، خارج شويم.

دغدغه حفظ حريم خصوصي

رئيس مركز ملي فضاي مجازي كشور معتقد است مردم اگر بدانند چه دستاوردهايي در اين استقلال نهفته است حتماً همراهي خواهند كرد؛ بازيگران اصلي فضاي مجازي مردم هستند و دوران بازيگري فقط نخبگان، گروه‌هاي مرجع و سياستگذاران پايان يافته است.
وي در خصوص نگراني مردم براي مسئله حريم خصوصي تأكيد مي‌كند: مقام معظم رهبري نيز در اين خصوص تأكيد داشتند و ما نيز پيش از اين با قوه قضائيه تمهيداتي اتخاذ كرديم كه براساس آن مسئولان كانال‌ها در رابطه با مطالبي كه در فضاي مجازي پخش مي‌كنند،‌مسئوليت مستقيم ندارند و مسئوليت آنها از زماني شروع مي‌شود كه به آنها از طريق قضايي و قانوني اعلام شود. همچنين قرار شد با همكاري كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در اين خصوص تصميماتي اتخاد شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
با سلام . از نظر اقتصادیول یک اعتبار است که از طرف دولت از طریق بانک مرکزی به افرادی که برای اقامت و یا فعالیت اقتصادی خویش .ان کشور را انتخاب کردند . در مقابل کارهای تعریف شده از طرف وزارت کار به انها می دهد . در ایران نیز کار شرعی را احکام اسلامی تعیین کرده است . در اکثریت کشورها این اعتبار با یک کاغذ و ارواق می باشد که بدان پول گفته می شود .و جدیدا در دنیا کارت اعتباری بانکی نیز بجای اسکناس رواج یافته است . مثلا در کشور سوئد 90% اعتبار بجای اسکناس کارت اعتباری می باشد . بنظر می رسد در دهکده جهانی . اعتبار به ارز دیجیتالی می باشد . که از پولهای دیجیتالی امروه بیت کوین می باشد که رونق پیدا کرده است . خواه نخواه اگر بخواهیم وارد دهکده جهانی شویم در اینده حتما اجبارا وارد دنیای پول دیجیتالی خواهیم شد . لذا می بینیم هر کشوری تلاش می کند که برای خود پول دیجیتالی تعریف کند . و با توجه به تجارب .الان بهترین روش برای رونق پول دیجیتالی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام . فیس بوک . و غیر ه می باشد . چون با این پول های دیجیتالی سرمایه های کلان را به کشورشان وارد می کنند . در اینده حقیقا ان کشور را به اقمار خود (استان . ولایت .ویا جمهوری خودمختار ) تبدیل می کنند . بنظر می رسد باید صبر کرد تا ببینم سیاست بانک مرکزی در اینده چه می باشد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار