کد خبر: 901550
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌شود امسال تولید بذر گندم در اردبیل افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، حسین کربلائی خیاوی در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از پروژه‌های تحقیقات ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای غلات آبی اظهار دشت: فعالیت‌های بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز مغان در دو محور اساسی پژوهشی و تولید هسته‌های اولیه بذر است.

وی گفت: در راستای فعالیت‌های پژوهشی در سال 97-96 نزدیک به 100 فقره پروژه تحقیقاتی در مرکز مغان و ایستگاه‌های تابعه بر روی محصولات مختلف گندم، جو، ذرت، سیب زمینی ، حبوبات و دانه های روغنی در دست اجراست که حدود 70 فقره آن مربوط به غلات بوده که در دو اقلیم سرد و نیمه گرمسیر استان اردبیل کشت شده است که شامل پروژه‌های به‌نژادی و به‌زراعی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: حاصل فعالیت‌های همکاران واحد غلات در مغان معرفی ارقام گنبد، مروارید، احسان، قابوس، آفتاب، اکسین و لاین های در حال نامگذاری N-91-8 ، N-91-9و N-91-17 هستند.

کربلائی خیاوی با اشاره به تولید هسته‌های اولیه بذر این ارقام در طبقات مختلف بذری بیان کرد: امسال این برنامه‌ها در سطح 230 هکتار در اراضی مرکز مغان کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر یک هزار و 200 تن بذر گندم در طبقات مختلف بذری در این مرکز استحصال شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به آزمایش مقایسه عملکرد و مشاهده‌ای بین‌المللی گندم، آزمایشات خزانه‌ بیماری‌ها و آخرین یافته‌های تحقیقاتی غلات از جمله ارقام جدید گندم و لاین‌های امیدبخش گندم تصریح کرد: تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم عملکرد تولید گندم در استان ر ارتقا بخشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر