کد خبر: 901408
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
صالحي در گفت‌وگوي ويژه خبري:
نيـروگاه بـوشهر ما كـاملاً بـومي است و دانش هستـه‌اي در ايران با آنچه در برخي كشورهـاي حـاشيـه خليـج‌فارس مـي‌گذرد خيلي مـتفاوت است. آنهـا دارند باتـري مـي‌خـرند.

به گزارش مهر، علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در روز ملي فناوري هسته‌اي و در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري گفت: يكي از حوزه‌هاي كاربردي فناوري كوانتوم در علم محاسبات و كامپيوتر‌هاست كه سرعت خيلي بالايي دارند، البته حوزه كار آنها متفاوت است و ابركامپيوتر‌هاي امروزي در برابر آنها چيزي به حساب نمي‌آيند. حوزه ديگر استفاده از فناوري كوانتوم حوزه امنيت ارتباطات است.
وي افزود: ما توانايي انجام آزمايش درهم تنيدگي در كشور را داريم و فعلاً اعلام رسمي نكرده‌ايم ولي اولين كشور جهان اسلام هستيم و دومین يا سومين كشور آسيايي هستيم ولي تا زماني كه تكرارپذيري آزمايش را انجام نداده‌ايم نمي‌توانيم اعلام كنيم. صالحي اظهار داشت: حوزه ديگر كاربرد آنها سنسور و اندازه‌گيري است. هر چقدر واحدهاي اندازه‌گيري و وسيله اندازه‌گيري شما حساس‌تر و ظريف‌تر باشد، وسيله شما بهتر است. ما مي‌توانيم در آينده مغناطيس زمين را با استفاده از فناوري كوانتومي اندازه‌گيري كنيم.

برجام ابعاد مختلف دارد

وي گفت: برجام ابعاد مختلفی دارد، در بُعد فني كارهاي ما در حال پيشرفت است. فردو، اراك و نطنز را ببينيد. 44هزار ماشين در فردو داريم و تعدادي از آنها در حال كار هستند و هر زمان اراده كنيم مي‌توانيم گازدهي را در ماشين‌هاي خود داشته باشيم و چهار روزه ۲۰درصد را آنجا فعال كنيم كه اين براي طرف مقابل حاوي پيام خاصي است. رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: در فردو با كمك روس‌ها كارها رو به پيشرفت است و اميدواريم در آينده‌اي نه چندان دور ايزوتوپ‌هاي پايدار را در فردو داشته باشيم.
وي در خصوص آخرين وضعيت رآكتور اراك گفت: در برجام اصرار ما اين بود كه همه كارها را ايران انجام دهد، اما استقبال مي‌كنيم كه آنها طراحي‌هاي ما را نظارت و تأييد كنند؛ چيني‌ها و امريكايي‌ها، چراكه در اين حوزه آنها پيشرفته هستند و زماني كه آنها تأييد كنند چون ايمني امر مهمي در حوزه هسته‌اي است، ما با اطمينان خاطر بيشتري گام‌هاي بعدي را برمي‌داريم.
صالحي بيان داشت: طراحي مفهومي ما تمام شده و گفت‌وگوهاي خود را براي تأمين تجهيزات شروع كرده‌ايم و بايد بگويم از برنامه پنج ساله خود جلوتر هستيم. اميدواريم تا سه سال آينده رآكتور اراك را آماده داشته باشيم.
۷۰تن آب سنگين داريم
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: همكاري‌هاي ما با چين و امثال اين مسئله منجر به انتقال تكنولوژي شده است. وي در خصوص موجودي آب سنگين كشور افزود: ما ۷۰ تن آب سنگين داريم و بخشي را به روسيه فروخته‌ايم و به امريكا آب سنگين فروخته‌ايم.
صالحي تصريح كرد: يكي از توافقات جانبي با 1+5 ورود ۳۰۰ تن كيك زرد از قزاقستان به شكل چرخشي به كشور بود كه اين مسئله با كارشكني انگليسي‌ها به هم خورد.

پیشرفت پروژه پیشران هسته‌اي

رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص خروج امريكا از برجام گفت: تصميم واكنش ايران به اقدام آنها در خروج از برجام برعهده مقامات عالي نظام است ولي آنچه برعهده ماست اينكه همه چيز آماده است و ما در هر حوزه‌اي از مسائل فني مي‌توانيم به سرعت بازگرديم به جايي كه سابق بوده‌ايم. وي افزود: در نطنز ۲۰هزار ماشين نصب شده داشتيم كه ۱۰هزار تا از آنها كار نمي‌كردند و امروز در شرايطي هستيم كه تفاوت چنداني با دوران قبل از برجام نداريم.
صالحي در پاسخ به سؤالي در خصوص اينكه آخرين وضعيت پروژه دستور رئيس‌جمهور مبني بر پيشران‌هاي هسته‌اي چيست؟ ادامه داد: من در عملكرد همكاران خود در سازمان معجزه مي‌بينم. وقتي اين پروژه ملي آغاز شد، ما كار را شروع كرديم و اين به رغم امكانات محدودي بود كه داشتيم ولي بايد بگويم كه در اين حوزه خيلي خوب كار كرديم و حتي شايد پيشرفت ما در اين خصوص باورپذير نباشد كه صلاح نيست بيشتر از اين توضيح بدم. رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: به لحاظ مفهومي مي‌دانيم چه مي‌خواهيم، پنج كشور در جهان پيشران نظامي هسته‌اي دارند. ما اعلام كرده‌ايم پيشران‌هاي ما غيرنظامي است. ژاپن، روسيه و امريكا در گذشته پيشران‌هاي تجاري داشتند و به مرور به سمت نظامي رفته‌اند ولي دوباره به سمت پيشران‌هاي تجاري رفته‌اند.
صالحي افزود: ما در بحث پيشران‌ها به لحاظ محاسباتي خيلي جلو هستيم و ديگر بايد آنها را در واقعيت و زمين مورد آزمايش‌هاي مختلفي قرار دهيم كه وسعت كار زياد است. وي در پايان در خصوص فعاليت برخي كشورهاي منطقه در صنعت هسته اي، تصريح كرد: كشورهاي منطقه ما سرمايه گذاري‌هاي زيادي در خصوص نيروگاه‌هاي هسته‌اي مي‌كنند، اما اينها از خارج از كشور تجهيزات و نيرو مي‌آورند و دانش آنها بومي نيست. نيروگاه بوشهر ما كاملاً بومي است و دانش هسته‌اي در ايران خيلي با آنچه در برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌گذرد متفاوت است. آنها دارند باتري مي‌خرند. يكي از كشورهاي حوزه خليج فارس از يك كشور چهار نيروگاه خريده كه اسم آن نيروگاه نمي‌شود بعد ۴۰ الي ۵۰ سال جمع مي‌كنند، مي‌برند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار