کد خبر: 901380
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
روز گذشته   معاون وزیر جهاد کشاورزی از وجود بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز خبر داد.  خبري که نميدانيم بايد از شنيدنش خوشحال شويم يا ناراحت! خوشحال از اينکه مسئولان محترم چقدر در مورد تخلفات اطلاعات دارند و ناراحت از اينکه چه کسي بايد با اين تخلفات برخورد کند و وقتي کسي در مقام معاون وزير چنين آماري را عنوان مي کند منظور و مخاطبش چه کساني هستند؟
علي فرقاني

اين يک حقيقت غيرقابل انکار است که در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم ايران، بحث آب است، خشکسالی‌های چند سال اخیر و تنش‌هایی که در این زمینه ایجاد شده، هشداری جدی است برای آنکه بیش از گذشته به فکر مدیریت منابع آب کشور باشیم و اقدامات جدی تری در این زمینه انجام دهیم؛ کارشناسان معتقدند ادامه روند فعلی می تواند این چالش را به یک بحران تبدیل کند؛ در این میان بسیاری از کارشناسان، بخش کشاورزی را جزو مقصران اصلی وضعیت ایجاد شده برای منابع آب کشور می دانند در حالی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چنین اعتقادی ندارند و مدعي هستند طی سالهای اخیر در حوزه کشاورزی اقدامات گسترده ای در جهت مقابله با تنش های آبی کشور انجام شده است. اقداماتي که مشخص نيست چرا بازتابي نداشته و نتوانسته نقشي در حفظ منابع آبي داشته باشد و هر روز اوضاع بدتر از گذشته مي شود.

باران روي زمين مي خشکد

با نگاهي به وضعیت بارندگی طی سال‌های اخیر به خوبي مشخص مي شود که حال و هواي زمين چندان مساعد نيست و تغییرات ايجاد شده در الگوی بارش ها نگرانی های زيادي ايجاد کرده است. بر اساس آمارها طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته، میزان بارش های کشور کاهش یافته، الگوی بارش ها تغییر کرده و حدود ۴۹ درصد میزان روان‌آب ها کاهش یافته است. ضمن اینکه زمانی الگوی بارش کشور بیشتر برف بود اما هم اکنون باران است.

در سال هاي قبل میزان بارش ها بالای ۱۰ میلی متر بود اما درحال حاضر خیلی از بارش ها کمتر از ۱۰ میلی متر است و نفوذ عمقی آبها کم شده است. معنای بارش زیر ۱۰ میلی متر آن است که این باران، باران موثر نیست. زمانی که میزان بارندگی بین ۱۲ تا ۲۰ میلی متر نباشد، در اعماق زمین نفوذ نمی کند ضمن اینکه بارش هایی هم که تا عمق ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر زمین نفوذ می کنند در معرض تبخیر هستند.

هم اکنون فقط چند استان مانند اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و قسمتی از غرب کشور از جمله  کردستان وضعيت خوبي دارند و در سایر استانها میانگین میزان بارش حدود ۵۰ درصد منفی شده است و اين مسئله در مناطقی مانند فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد به شدت مردم را با کمبود آب دچار کرده است. حال با اين توضيحات و مشخص شدن اين موضوع که چقدر وضعيت آبهاي زير زميني وحشتناک شده بايد ديد چه کساني مسئول برخورد با حفاران 3هزار و 600 چاه غير مجاز هستند.

هر کس سازي مي زند

وقتي از وجود هزاران چاه غير مجاز در کشور صحبت مي شود در نگاه اول انگشت اتهام به سمت مديريت ضعيف مي چرخد. مسئولاني که جز ارايه آمار کار ديگري نمي کنند و همه چيز را به حال خودش رها کرده اند.

در همين رابطه معاون وزير جهاد کشاورزي در مورد تعداد چاه هاي غير مجاز کشور مي گويد: "هم اکنون بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، این به معنای آن است که مدیریت صحیح انجام نگرفته ضمن اینکه هم اکنون انسداد این چاه ها برای کشور معضل شده است، معیشت عده ای به این چاه ها گره خورده بنابراین کنترل و مسدود کردن این چاه ها بسیار دشوار است، اما باید این کار انجام شود، وزارت نیرو باید تلاش خود را در این زمینه انجام دهد و همه دستگاه های مسئول نیز باید به این وزارت خانه کمک کنند."

حفر این چاه ها را  ناشی از ضعف مدیریت منابع آب کشور ميداند و ادامه مي دهد:" در دولت نهم و دهم ۲۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر شده که این فاجعه است." حالا انسداد چاه های غیر مجاز از وظایف و مسئولیت‌های وزارت نیرو است و بايد نشست و در ميان اين همه ناهماهنگي ديد که چه کسي به داد آب خواهد رسيد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار