کد خبر: 901268
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
اوایل آوریل سال قبل بود که امریکا به بهانه حمله شیمیایی ارتش سوریه 70 موشک تام‌هاوک را از دو ناو خود در دریای مدیترانه به سمت پایگاه هوایی العشیرات سوریه در استان حمص شلیک کرد ...
سید رحیم نعمتی

اوایل آوریل سال قبل بود که امریکا به بهانه حمله شیمیایی ارتش سوریه 70 موشک تام‌هاوک را از دو ناو خود در دریای مدیترانه به سمت پایگاه هوایی العشیرات سوریه در استان حمص شلیک کرد با این ادعا که جنگنده‌های سوری از این پایگاه حمله شیمیایی خود را به خان‌شیخون در استان ادلب انجام داده‌اند. حالا پس از یک سال بار دیگر حمله هوایی به پایگاه هوایی تیاس معروف به «تی‌فور» در استان حمص سوریه اتفاق افتاده، آن هم دو روز بعد از سر و صدایی که در مورد حمله شیمیایی به شهر دوما در حومه دمشق به پا شد. خاطره آن حمله موشکی به العشیرات و این سر و صدا و به خصوص توئیت جنجالی و توهین‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، آن قدر تأثیرگذار بود که در ساعات اولیه بعد از حمله به «تی‌فور» یک نوع سردرگمی به وجود آمد و تصور‌‌‌‌ می‌شد کار امریکا باشد اما حالا و با روشن شدن قضیه، صورت مسئله به طور کلی تغییر کرده است.

این سردرگمی در حدی بود که تلویزیون رسمی سوریه در ابتدای کار و با تأیید حمله به تی‌فور گزارش داد این حمله «احتمالاً توسط امریکایی‌ها» انجام شده اما روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال و خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا حمله به تی‌فور را تکذیب کردند. این سردرگمی در رسانه‌های عرب منطقه از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس تا لبنان و مصر آن قدر بود که با شک و تردید از نقش امریکا در این حمله می‌گفتند تا اینکه رسانه‌های روسی مثل روسیا‌الیوم، بخش عربی ریانووستی، قبل از همه به رژیم صهیونیستی و سکوت قابل تأملش نسبت به این حمله اشاره و بعد هم بیانیه وزارت دفاع را منتشر کرد. وزارت دفاع روسیه در این بیانیه اعلام کرده که با پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی معلوم شده دو جنگنده اف 15 این رژیم در آسمان لبنان و بدون ورود به حریم هوایی لبنان هشت موشک به سمت تی‌فور شلیک کردند که سه موشک به هدف خوردند و پنج موشک دیگر توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شدند. به این ترتیب، معلوم شد که امریکا نقشی در حمله به تی‌فور نداشته اما حالا مسئله دیگری پیش‌آمده که چرا رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی حمله به تی‌فور را انجام داده است. وزارت دفاع و خارجه روسیه برای یافتن پاسخی به این مسئله است که از رژیم صهیونیستی خواستار پاسخی شده‌اند اما معلوم است که این رژیم حاضر به پاسخگویی در قبال حملات خود به سوریه نمی‌شود، چنان که حال هم جاناتان کونریکس، سخنگوی ارتش صهیونیستی، به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته: «ما در این باره اظهار نظر نخواهیم کرد.»

احتمال دارد رژیم صهیونیستی به همان دلیلی به تی‌فور حمله کرده باشد که قبل از این چندین بار به دیگر پایگاه‌های سوری حمله کرده بود با این ادعا که قصد قطع خط ارسال تسلیحات به حزب‌الله در لبنان را دارد و این چیزی است که یوآف گالنت، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی گفته است. با وجود این، حمله صهیونیست‌‌‌‌‌ها به تی‌فور آن هم بعد از پیام توئیتری تند ترامپ در روز قبل عملی بسیار بسیار متفاوت از حملات قبلی است و باید گفت که صهیونیست‌‌‌‌‌ها با توجه به شرایط موجود دست به این حمله زده‌اند و اهداف دیگری به غیر از مسئله ارسال تسلیحات به حزب‌الله را دنبال می‌کنند. این موضوع از سخنان عمیرام لوین، ژنرال ذخیره ارتش صهیونیستی، پیدا است که به رادیوی این رژیم گفت: «مشکل امریکا و اسرائیل این است که فقط واکنش و پاسخ می‌دهند، سیاستی بلند مدت وجود ندارد.» وی در ادامه تأکید کرده: «ما متعهد هستیم که برای کنار زدن اسد از قدرت برای همیشه در سوریه به صورت یک ید واحد عمل کنیم.» ‌از سخنان این ژنرال پیداست که صهیونیست‌‌‌‌‌ها قصد دارند در مورد سوریه یک تغییر استراتژی اساسی ایجاد کنند به خصوص اینکه موافق تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایش از سوریه نیستند و می‌خواهند نه تنها ترامپ را از این تصمیم منصرف کنند بلکه او را بیشتر از این درگیر جنگ سوریه بکنند تا آن حد که مداخله‌جویی امریکایی‌‌‌‌‌ها در این جنگ به طور کامل تغییر کرده و به جای محدود ماندن در شرق سوریه، به طور مستقیم دمشق را هدف قرار دهند. این یک موش‌دوانی از سوی صهیونیست‌‌‌‌‌ها است که شرایط را با سر و صدا‌‌‌‌ها بر سر حمله شیمیایی در دوما مناسب دیدند تا با حمله به تی‌فور و واکنش بعدی روسی- سوری همه چیز را برای تغییر اجرای نقشه خود فراهم کرده باشند اما غافل از چشم‌‌‌‌‌هایی بودند که به دقت نه‌تنها آسمان سوریه بلکه آسمان کشورهای همسایه را هم رصد می‌کنند. حالا با رصد آسمان لبنان موش‌دوانی صهیونیست‌‌‌‌‌ها خنثی شده اما حمله به تی‌فور نشان داد که آنها جریان بسیار خطرناکی را شروع کرده‌اندکه باید به صورت جدی با آن مقابله کرد تا وضعیت سوریه وخیم‌تر از چیزی که هست نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار