کد خبر: 901257
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در اولين نشست از سلسله نشست‌هاي تخصصي 40 سال ادبيات داستاني انقلاب اسلامي كه در موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس برگزار شد از خالي بودن جاي گفتمان در ادبيات انقلاب سخن رفت.

در اين نشست مهدي قزلي در سخناني انقلاب را داراي دو بعد جسمي و روحي خواند و گفت كه اگر جسم انقلاب را مورد توجه قرار دهيم، هر كسي كه در اين جنبش فعاليتي داشته حتي ساواكي‌ها داراي ادبيات انقلاب است و جزو اين ادبيات محسوب مي‌شود.
وي در ادامه به روح انقلاب اشاره كرد و گفت: امام خميني(ره) دمنده روح به اين انقلاب بودند و روح بر اين جسم اولويت و سيطره دارد. بايد در ابتدا پيش از جسم با روح انقلاب مواجه شويم و ادبيات انقلاب هم بايد با روح آن متناسب باشد.
قزلي با اشاره به اينكه نويسندگان انقلاب پس از پيروزي انقلاب ظهور كردند و روح حاكم بر انقلاب نويسندگان را بعد از خودش آورد، گفت: كساني كه در جسم انقلاب حضور جدي داشتند و با روح انقلاب در ارتباط بودند و هرگاه از روح خارج شدند از جسم انقلاب هم خارج شدند. اين نويسنده تصريح كرد: توليد يك رمان كاري بسيار سخت و دشوار است چراكه بايد نويسنده دسترسي به جوهره رمان داشته باشد و به غير از آن بايد روح و معنويت انقلاب را درك كرده باشد و اگر فكر كنيم كه با ايجاد سازمان‌هاي عريض و طويل و برگزاري جشنواره‌هاي مختلف مي‌شود به گسترش ادبيات انقلاب و دفاع مقدس كمك كرد، نگاه غلط و اشتباهي است. مديرعامل بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان راه نجات ادبيات را نقد صريح و پرهيز از قبيله‌گرايي عنوان كرد و گفت: قبيله‌گرايي آفت جدي حوزه ادبيات انقلاب است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار