کد خبر: 901115
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
درحالي سيستان و بلوچستاني‌ها هر سال با معضل قطعي برق دست و پنجه نرم مي‌کند که با گسترش نيروگاه‌هاي توليد برق، اين معضل براي هميشه از اين استان رخت بر مي‌بندد
درحالي قطعي برق در اوج گرما و دماي بالاي 50 درجه سانتي‌گراد در سيستان و بلوچستان به داستاني تکراري تبديل شده بود که به زودي با ورود سرمايه‌گذاران خارجي اين معضل براي هميشه حل مي‌شود. در اين راستا قرار است 2 نيروگاه برق حرارتي در سيستان و بلوچستان احداث شوند و ظرفیت تولید برق را به بالاي سه برابر افزایش مي‌دهد. درحال حاضر ظرفیت موجود نیروگاه‌های برق استان 200 مگاوات است که با تکميل زيرساخت‌هاي شهري و احداث نيروگاه‌هاي حرارتي، بادي و خورشيدي معضل قطعي برق براي هميشه برطرف مي‌شود.
ميترا شهبازي

سيستان و بلوچستان به عنوان يکي از پهناورترين استان‌هاي کشور شناخته مي‌شود که اغلب فصول سال مردم آن با گرماي طاقت فرسا دست و پنجه نرم مي‌کنند. از اين رو با فرا رسيدن روزهاي گرم و آغاز فصل تابستان درجه دما به حدي بالا مي‌رود که حتي کولرهاي گازي هم جوابگوي گرماي اين استان نيستند. از اين رو با آمدن روزهاي اوج مصرف برق، برق‌رساني به اغلب مناطق با عديده‌اي از مشکلات مواجه مي‌شود و اغلب برق مردم نواحي مختلفي از سيستان و بلوچستان با قطعي مکرر برق مواجه مي‌شوند. گاهي اين قطعي‌ها طولاني مي‌شود و انجام امور روزانه را براي مردم دشوار مي‌کند. از اين رو با هماهنگي‌هاي انجام شده  2 گروه سرمايه‌گذار خارجي در راستاي تامين برق سيستان و بلوچستاني‌ها اعلام آمادگي کردند و پس از تشکيل جلسات متعدد با مسئولان، مقرر شده است که 2 نيروگاه حرارتي در استان سيستان و بلوچستان به دست اين سرمايه‌‎گذاران احداث شود.

بر اين اساس مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور با تاييد مشارکت سرمایه‌گذار خارجی براي احداث دو نیروگاه برق حرارتی در سيستان و بلوچستان مي‌گويد:« با راه‌اندازی این دو نیروگاه، ظرفیت تولید برق در سیستان و بلوچستان به سه برابرافزایش می‌یابد.» محسن طرز طلب در اين باره مي‌گويد:« ظرفیت موجود نیروگاه‌های برق استان 200 مگاوات است که تا قبل از تیرماه و زمان اوج مصرف‌، چهار واحد دیگر با ظرفیت 42 مگاوات به نیروگاه فعلی زاهدان اضافه می‌شود.» گفته مي‌شود هزینه راه‌اندازی این واحدها 100 میلیون یورو است.

سيستان و بلوچستان پر نور مي‌‎شود

البته در راستاي جلوگيري از نياز سيستان و بلوچستان به واردات برق از استان‌هاي همجوار قرار است اختلالات نيروگاه‌هاي موجود استان هم برطرف شود. در اين رابطه مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی کشور مي‌گويد:« تعمیرات پیشرفت خوبي داشته است و تا اوایل خرداد کار تعميرات تکميل مي‌شود.» طرزطلب همچنین درخصوص توسعه واحد بخار توليد برق اين استان ادامه مي‌‎دهد:« قراردادهایی در این رابطه منعقد شده است و از نیمه خردادماه امسال عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.»

درحال حاضر 4 نيروگاه گازي در استان فعاليت مي‌کنند که شامل نیروگاه گاز ‌زاهدان‌، نیروگاه بخار ایرانشهر‌، نیروگاه سیکل ترکیبی بمپور ‌و ‌یک نیروگاه گازی در کنارک مي‌شود. علاوه بر اين با توجه به اينکه توسعه انرژي خورشيدي هم مدتي است که با توجه به ظرفيت‌هاي استان مورد توجه قرار گرفته و اقداماتي هم در اين زمينه انجام شده است، زمان زيادي نمي‌گذرد که نه تنها برق مورد نياز بخش مسکوني به طور کامل تامين شود، بلکه صنايع استان هم مي‌توانند در اوج مصرف به صورت مستمر به فعاليت خود ادامه دهند.

تبديل سيستان و بلوچستان به سرزمين انرژي

همانطور که گفته شد علاوه بر نيروگاه‌هاي حرارتي، آبي و گازي، نيروگاه‌هاي خورشيدي هم به سيستان و بلوچستان ورود کرده‌اند. در اين راستا لازم به ذکر است که بیژن نامدار زنگنه، وزير نفت، پاييز سال گذشته از احداث 2 نيروگاه 10 مگاواتي در اين استان خبر داده بود که اميد است اين نيروگاه‌ها هم به سرعت وارد مدار بهره‌وري شوند. علاوه بر اين، عمليات احداث  3 نيروگاه بادي با ظرفيت 50 مگاواتی و مشارکت کره جنوبی نيز از سال گذشته آغاز شده است که در صورت بهره‌برداري از تمامي اين‌‎نيروگاه‌ها تمامي معضلات پيش روي مردم استان برطرف مي‌شود. گفته مي‌شود که اين 3 نيروگاه بادي با اعتبار 330 میلیون دلار و با مشارکت کره جنوبی و شرکت ایرانی انجام خواهد شد و تا حدود 2 سال آینده به مرحله بهره برداری مي‌رسند. با اين تفاسير که زيرساخت‌ها درحال تکميل شدن در استان پهناور سيستان و بلوچستان هستند، زمان زيادي نمي‌گذرد که اين منطقه با توجه ظرفيت‌هاي اقتصادي بالايش به مرکزي براي فعاليت‌هاي تجاري تبديل شود و موجي از سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي را به سمت خود بکشاند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار