کد خبر: 901034
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
اين روزها مشكلات معيشتي و ركود عميق اقتصادي به مهم‌ترين چالش جامعه ايراني بدل شده و دغدغه بسياري از هموطنان را رقم مي‌زند.
محمدجواد اخوان

اين روزها مشكلات معيشتي و ركود عميق اقتصادي به مهم‌ترين چالش جامعه ايراني بدل شده و دغدغه بسياري از هموطنان را رقم مي‌زند. در خصوص راهكار عبور از اين ابرچالش ملي بحث‌هاي بسياري درگرفته است، اما به نظر مي‌رسد‌ رمز اساسي عبور از آن در تقويت توليد ملي و حمايت از كالاي ايراني است كه بر همين اساس رهبر معظم انقلاب اسلامي سال ۱۳۹۷ را به اين عنوان نام‌نهاده‌اند. به نظر مي‌رسد در صورت تلاش جمعي مردم و مسئولان براي تحقق شعار سال شاهد تحولات چشمگيري در كشور خواهيم بود، امري كه برخي رهاوردهاي آن شامل موارد ذيل خواهد بود:
۱-مصرف كالاي ايراني و محصول توليد ملي چرخ صنايع و توليد ملي را به حركت در خواهد آورد.
۲- رونق صنعت بومي موجب رشد و ارتقای بخش توليد اعم از صنعت، معدن و كشاورزي شده و همين امر موجب اشتغال‌آفريني براي جوان ايراني خواهدشد.
۳- صنايع كشورمان اعم از كارخانه‌ها و كارگاه‌ها به دليل از دست دادن بازار در حال تعطيلي مداوم بوده و نتيجه آن افزوده شدن بر جمعيت بيكاران است؛ بنابراين رونق بازار كالاي ايراني مانع از بيكاري كارگر ايراني خواهد شد.
۴- هنگامي كه كالاي وطني ميدان‌دار بازار كشور شود، عرصه بر كالاي قاچاق خارجي تنگ شده و طبيعتا قاچاق كالا كاهش خواهد يافت.
۵- با رونق صنعت داخلي درآمد دولت افزايش و زمينه را براي فعاليت عمراني بيشتر در كشور فراهم خواهد آورد. بنابراين كالاي ايراني چرخ پيشرفت اقتصادي را در كشور به حركت درخواهد آورد.
۶- داخلي‌سازي سبد مصرف خانواده ايراني، سبب كاهش خروج ارز از كشور خواهد شد و تقاضا را براي ارز كم خواهد كرد و همين امر به مديريت بازار ارز و جلوگيري از نوسانات آن كمك خواهدكرد.
۷- مصرف كالاي وطني، واردات كالاهاي مصرفي را كاهش خواهد داد و در مقابل واردات كشور بيشتر به حوزه سرمايه‌اي و واسطه‌اي اختصاص خواهد يافت.
۸- رونق توليد ملي با اشتغالزايي پايدار و كاهش بيكاري، آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از بيكاري (همچون فقر، طلاق واعتياد) را كاهش خواهد داد و به سالم‌سازي جامعه كمك خواهد كرد.
۹- حمايت از كالاي ايراني، اقتصاد ملي را قدرتمند ساخته، موجب بهبود رفاه خانوار ايراني شده و سطح معيشت جامعه را ارتقا خواهد داد.
۱۰- اقتصاد تك‌محصولي و واردات‌پايه كشور به‌شدت در مقابل تلاطمات خارجي و تحريم‌هاي اقتصادي آسيب‌پذير است. همين روزنه‌ اميد است كه دشمنان ايران را به وضع تحريم عليه كشورمان ترغيب مي‌كند. مصرف كالاي ايراني وابستگي اقتصاد به خارج را كاهش داده و تحريم‌هاي دشمن بحران‌هاي اقتصادي بين‌المللي را بر جامعه‌ ايراني بي‌اثر خواهد كرد.
۱۱- بسياري از كالاهاي وارداتي داراي تأثيرات فرهنگي انضمامي بوده و بعضاً بر سبك زندگي و ذائقه اجتماعي افشار گوناگون جامعه تاثيرات مخرب و منفي به‌سزايي دارد. رشد مصرف محصولات داخلي كه متناسب با مقتضيات و مختصات فرهنگي جامعه ايراني طراحي و توليد شده‌اند، تأثيرات مخرب فرهنگي برخي كالاهاي وارداتي را كاهش خواهد داد و سبك زندگي جامعه را مصون خواهد كرد.
۱۲- يكي از چالش‌هاي اقتصاد ملي چگونگي پايدارسازي رونق است. هرچند برخي نسخه‌هايي با دوره اثربخشي كوتاه مدت و ناپايدار همچون گسترش بخش خدمات را توصيه مي‌كنند، اما پيشرفت بخش صنعت و داخلي‌سازي مصنوعات مايحتاج جامعه، رونق پايدار را به اقتصاد ملي خواهد آورد و موجب خروج واقعي از ركود خواهد شد.
۱۳- هرچند برخي مصرف كالاي ايراني را به توان رقابتي آن با مشابه خارجي منوط مي‌كنند، اما نبايد فراموش كرد صنعت ايراني زماني امكان توسعه و تحقيق و افزايش كيفيت را خواهد يافت كه از توان مالي و سرمايه‌اي مناسبي برخوردار شود و لازمه اين امر مصرف كالاهاي فعلي متوسط از لحاظ كيفيت آن است. رونق بازار كالاهاي ايراني با تقويت صنايع داخلي موجبات ارتقاي كيفيت محصولات را فراهم آورده و بازارهاي صادراتي آن را گسترش خواهد داد.
۱۴- يكي از دلايل رشد نامتوازن اقتصادي در كشور گسترش سوداگري و واسطه‌گري در اقتصاد است، به گونه‌اي كه برخي از نا‌بساماني‌هاي اقتصادي به ثروت‌هاي هنگفتي دست‌يافته و موجب افزايش شكاف فقر و غنا در كشور شده است. در حالي كه تقويت بخش توليد و مشاغل مولد به افزايش عدالت و كاهش فاصله طبقاتي كمك خواهد كرد.
به اين ترتيب مي‌توان گفت حمايت از كالاي ايراني، نجات‌بخش اقتصاد ملي و حلال مشكلات كشور و جامعه است. اميد است با تلاش مردم و مسئولان در پايان سال ۱۳۹۷ شاهد نشانه‌هاي مثبتي از تحقق شعار سال باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار