کد خبر: 900486
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

وزارت خارجه انگلیس توئیتی را كه درباره روسی بودن منشأ عامل اعصاب نویچوک(A234) منتشر كرده بود، پاك كرد؛ موضوعی كه منابع روس می‌گویند عقب‌نشینی از اتهام مطرح شده علیه روسیه است.
یک آزمایشگاه بریتانیایی که در مورد منشأ عامل اعصاب نویچوک(A234) عامل مرگ سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش تحقیق كرده، اعلام كرده که هیچ شاهد قطعی مبنی بر اینکه این سم از روسیه آمده باشد وجود ندارد؛ موضوعی كه احتمالاً اتهامات مطرح شده انگلیس علیه روس‌‌‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در پی انتشار نتیجه تحقیق این آزمایشگاه، شبکه خبری راشاتودی گزارش كرد كه وزارت خارجه انگلیس ادعای اینکه منشأ عامل اعصاب نویچوک(A234) که علیه «سرگئی اسکریپال‌» جاسوس دوتابعیتی استفاده شد، روسی بود را پس گرفته و توئیتی را که در این رابطه منتشر کرده بود پاک کرده است. دیمیتری پسكوف، سخنگوی كاخ كرملین با اشاره به نتیجه اعلام شده از سوی آزمایشگاه انگلیسی، گفته که نظریه بریتانیا تأیید نشده زیرا تأیید آن غیرممکن است و روسیه از همان ابتدا گفت که با این قضیه ارتباطی ندارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم خواستار عذرخواهی بریتانیا در این زمینه شده و گفته است: «از هر طریقی که شده باید از روسیه عذرخواهی شود.»ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم اتهام بریتانیا درباره دست داشتن روسیه در سوءقصد سمی به جاسوس سابق روس را دیوانگی خوانده و گفته كه‌ حدود ۲۰ کشور در سراسر دنیا می‌توانند مشابه سم کشنده را تولید کنند. پوتین همچین دیروز در آنكارا در دیدار با رجب طیب اردوغان همتای تركیه‌ای خود خواستار شفافیت بیشتر در قضیه سرگئی اسکریپال از طریق نشست ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) شد. در پی به نتیجه نرسیدن تحقیقات آزمایشگاه انگلیسی در مورد نقش روس‌‌‌ها در كشته شدن سرگئی اسکریپال، سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) دیروز نشستی پشت درهای بسته برگزار کرد. درخواست برگزاری این نشست از سوی روسیه مطرح شده و مسکو گفته که خواهان ‌رسیدگی به وضعیت اتهام‌زنی‌‌‌‌هایی است که در ارتباط با حادثه سالزبوری صورت گرفته‌ است. روس‌‌‌ها در نشست سازمان منع تسلیحات شیمیایی همچنین خواستار تحقیقات مشترک در این زمینه شده‌اند ولی هیئت انگلیسی این درخواست روسیه را رد و آن را انحرافی خوانده است.
با وجود نتایج منتشر شده از سوی آزمایشگاه انگلیسی، تنش‌‌‌ها در مناسبات غرب با روسیه ادامه دارد. پس از اینکه مجارستان به دنبال اقدام انگلیس و چند کشور دیگر یکی از دیپلمات‌های مسکو را از این کشور اخراج کرد، دیروز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که یکی از دیپلمات‌‌‌های مجارستان عنصر نامطلوب بوده و لذا باید از این کشور خارج شود. سخنگوی سفارت روسیه در ورشو اعلام کرد، در پی بحران اخیر میان روسیه و غرب بر سر مسمومیت یک جاسوس پیشین روسیه در انگلیس چهار دیپلمات روس از لهستان اخراج شدند. «سرگئی ناریشکین» مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه دیروز در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: اقدامات واشنگتن در قبال روسیه به منزله امکان گمانه‌زنی درباره بازگشت به دوره جنگ سرد است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار