کد خبر: 900483
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
یک هفته بیشتر طول نکشید تا انگیزه و نیت واقعی ترامپ از اعلام خروج سریع نیروهای امریکایی در سوریه مشخص شود...

یک هفته بیشتر طول نکشید تا انگیزه و نیت واقعی ترامپ از اعلام خروج سریع نیروهای امریکایی در سوریه مشخص شود، رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد هزینه‌های مالی حضور نظامی امریکا در بخش‌هایی از سوریه را به گردن عربستان بیندازد و حالا این را با صدایی بلند در پشت تریبون‌ها می‌گوید: «اگر بخواهید ما بمانیم، شاید لازم باشد (پولش) را بپردازید». هنوز ساعاتی از این سخنان نگذشته بود که رئیس اطلاعات ملی امریکا اعلام کرد که ترامپ با تمدید حضور امریکا در سوریه موافقت کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اواخر سه‌‌‌‌‌شنبه با اشاره به سوریه و تصمیم قبلی خود برای خارج کردن نیروهای امریکایی از آن کشور گفت: «عربستان سعودی به تصمیم ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آنها گفته‌ام که ‌خب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش را] بپردازید. ما کارهای زیادی در این کشور (سوریه) انجام می‌دهیم و دلایل زیادی هم برای این کار داریم، اما این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشور‌‌‌‌ها خیلی خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.» این اظهارات ترامپ پنج روز پس از اعلام غافلگیر‌کننده وی در ایالت اوهایو صورت گرفت. وی در این سخنرانی گفت: «خیلی زود، خیلی زود از آنجا خارج می‌شویم. ما صددرصد آنچه خلافت خوانده می‌شود، اراضی آنها را خیلی سریع پس خواهیم گرفت و خیلی زود خارج می‌شویم و به خانه، به جایی که به آن تعلق داریم، باز می‌گردیم.»‌این اظهارات ترامپ نه تنها باعث تعجب ناظران و خبرنگاران و مقامات سایر کشور‌‌‌‌ها شد بلکه خارج از انتظار وزارت دفاع و خارجه امریکا بود. طی چند روز گذشته رسانه‌های امریکایی‌ گزارش‌های متعددی از سردرگمی مقامات این دو وزارتخانه در پی اظهارات ترامپ منتشر کردند و نوشتند اعلام وی برای خروج سریع نیروهای امریکایی از سوریه برخلاف برنامه و استراتژی‌هایی است که در رابطه با سوریه در حال تدوین یا طراحی شده است. امریکایی‌‌‌‌ها در طول دو سال گذشته حضور نظامی خود را در شمال شرقی سوریه و همچنین گذرگاه مرزی تنف افزایش داده‌اند. آنها با به کار گرفتن کرد‌‌‌‌ها به عنوان نیروهای زمینی، داعش را کنار زده و بر بعضی منابع مهم اقتصادی سوریه مسلط شده‌اند. مقامات امریکایی علناً می‌گویند هدف آنها از حضور در سوریه تضعیف اقتصادی و سیاسی این کشور و مهار آنچه نفوذ ایران می‌خوانند، است. اما ناظران معتقدند امریکا برای رسیدن به اهداف خود با چالش‌‌‌‌‌ها و مشکلات جدی مواجه است و باید هزینه‌های زیادی را متحمل شود و حالا ترامپ تصمیم گرفته این هزینه‌‌‌‌ها را به گردن عربستان بیندازد. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی چند روز قبل گفته بود مخالف تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه است و آنها «حداقل میان مدت در سوریه باید بمانند.» هنوز معلوم نیست سعودی‌‌‌‌ها حاضر خواهند بود هزینه‌های حضور نظامی امریکا را در سوریه متقبل شوند ولی تأیید ادامه حضور نیروهای امریکایی در سوریه که دیروز دن‌کوتس رئیس اطلاعات ملی امریکا آن را اعلام کرد، احتمالاً نشان دهنده شارژ مالی ترامپ از سوی سعودی‌ها است. دونالد ترامپ همانطور که خودش قبلاً گفته عربستان را «یک گاو‌شیرده‌» می‌داند. او در جریان یک سخنرانی انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا گفته بود:‌ «آل‌سعود برای ما همچون گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند به ما دلار و طلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و یا از دیگران می‌خواهیم این کار را بکنند یا به آنها در این کار کمک می‌کنیم و این یک واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان امریکا به ویژه خود آل‌سعود از آن آگاهند.»

عملیات نظامی عراق در خاک سوریه

احتمال اقدام نظامی نیروهای عراقی علیه داعش در خاک سوریه قوت بیشتری می‌گیرد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز سه‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد: اوضاع در سوریه به دلیل حضور داعش در مناطق بسیار نزدیک به مرزهای عراق همچنان چالش محسوب می‌شود. وی گفت که دستور تهیه طرح‌‌‌‌‌های نظامی برای جنگ علیه داعش در سوریه را داده است. بعد از اظهارات العبادی، یک مسئول عراقی در گفت‌وگو با روزنامه قطری العربی الجدید گفت که منظور العبادی از عملیات در خارج از عراق عملیات در مرزهای سوریه است که از البوکمال تا حسکه را شامل می‌شود. هماهنگی با نظام سوریه درباره ورود نیروهای‌مان به مسافت 30 کیلومتری خاک سوریه وجود دارد. البته بعضی نیروهای عراقی پیش از این در سوریه علیه داعش فعال بودند و عملیات نظامی انجام دادند اما در حال حاضر اعلام رسمی آن از طرف بغداد مهم است. هشام الهاشمی‌ از کارشناسان نظامی که خبرگزاری رویترز او را «نزدیک به دولت عراق‌» توصیف کرد، معتقد است ممکن است عراق، اقدام به هلی‌برن نیروهای ویژه در سوریه بکند اما در مرحله کنونی، این طرح شامل اعزام نیروی زمینی به آن سوی مرز نیست. این کارشناس عراقی، هدف از این اقدام را ممانعت از بازگشت عناصر داعش به خاک عراق اعلام کرد.

خروج بیش از 1100 تروریست از «دوما»

رسانه‌های سوری گزارش دادند 24 اتوبوس حامل هزار و 198تروریست به همراه خانواده‌های‌شان با نظارت هلال احمر سوریه از دوما خارج و به جرابلس منتقل شدند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که یک گروه دیگر از تروریست‌های جیش‌الاسلام –تحت‌الحمایه عربستان سعودی- به همراه خانواده‌های‌شان از دوما خارج شدند. این افراد مسلح پس از خروج از غوطه شرقی، به منطقه «جرابلس‌» در استان حلب منتقل شدند. قرار است پس از خروج عناصر تروریستی از دوما ساکنان این شهر بدان بازگردند و نهادهای حکومتی نیز فعالیت خود را از سر بگیرد. سانا اعلام کرد که در روز سه‌‌‌‌‌شنبه 24 اتوبوس حامل هزار و 198 تروریست به همراه خانواده‌های خود از دوما با نظارت هلال احمر سوریه خارج شدند. قرار است امروز عملیات انتقال عناصر جیش‌الاسلام از دوما تکمیل شود و افراد مسلحی که در این شهر باقی مانده‌اند نیز به وضعیت‌شان رسیدگی خواهد شد تا [با اخذ تعهد و امور لازم] به روند زندگی عادی بازگردند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
said
|
Switzerland
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
سلام. بهتر که دوشیده شوند. هر چه بیشتر و وابسته تر. در اخر هم لیبی دیگری . هیچ نگویید و صبر داشته باشید..
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
خاک بر سر بن سلمان " که انقدر احمق ست " که باز در تور بازی
اسرائیل افتاد " لابی صیهونیست های امریکائی هیچوقت اجازه
نمی دادند که ترامپ از سوریه خارج شود " فقط با این ترفند " هزینه ماندن در سوریه را به گردن بن سلمان گذاشتند " ضمنا منت هم سر بن سلمان احمق گذاشتند " که فکر کند به خاطر عربستان در سوریه مانده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار