مصطفی سالاری استاندار گیلان با عنوان کردن مطلب فوق گفت: این پروژه برای دو کشوری که دارای پیوند تاریخی عمیق و ریشهای هستند، استحکام بیشتری در روابط ایجاد میکند.
استاندار گیلان افزود: ورود نخستین قطار باری اروپا و آغاز آزمایشی حمل و نقل ترکیبی در آستارا پیوند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و روابط تجاری دو کشور را به تناسب روابط فرهنگی و اجتماعی آنها گستردهتر خواهد کرد.
وی گفت: این خط ریلی با توافق روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و با تلاش عوامل راه آهن دو کشور اجرا شد و جمهوری آذربایجان، ۵۰ درصد هزینههای مالی احداث راه آهن رشت - آستارا را نیز تقبل خواهد کرد.
سالاری ادامه داد: به کمک همه نیاز داریم تا بارانداز راه آهن به محلی برای ارائه خدمات لجستیک تبدیل شود و بخشی از اقتصاد راه آهن به شهرستان آستارا و گیلان کمک کند و بسته بندی و توزیع کالاها در همین نقطه اتفاق بیافتند و پیشنهاد میکنیم این ناحیه به منطقه ویژه اقتصادی آستارا ملحق شود که یک روند اداری کوتاهتری است و در ادامه میتواند به منطقه آزاد تبدیل شود.
وی با اشاره به مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی در قوانین جاری کشور، گفت: با توافق طرفین میتوانیم شاهد تسهیل ورود و خروج بین دو کشور و افزایش ترانزیت نیز باشیم.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اتصال راهآهن رشت به آستارا کریدور شمال - جنوب را تکمیل میکند، تصریح کرد: این اتفاق دستاورد بزرگی برای هر دو کشور است و اتصال این منطقه به ۸ کیلومتری بندر آستارا نیز در برنامه کاری جمهوری اسلامی قرار دارد که سبب پیوند حمل و نقل ریلی، جادهای و دریایی خواهد شد.