کد خبر: 900339
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
ولیعهد عربستان: اسرائیلی‌ها حق دارند سرزمین خاص خودشان را داشته باشند

از ملاحظه‌کاری سابق خبری نیست. حکمرانی آل‌سعود حالا در دست طیفی قرار گرفته است که در حمایت از رژیم صهیونیستی بدون تعارف و رودربایستی به آرمان قدس پشت می‌کند و زبان به بافتن اسرائیلیات می‌گشاید. در حالی که حتی برخی از کشورهای غربی هم نتوانستند در برابر جنایت اخیر صهیونیست‌‌‌‌ها در کشتار معترضان بی‌سلاح فلسطینی دم فروبندند، ولیعهد عربستان سعودی، نه تنها از منافع مشترک کشورش با اسرائیل سخن به میان آورد بلکه برای اولین بار به عنوان یک مقام سعودی از حق سرزمینی صهیونیست‌‌‌‌ها در فلسطین گفت و ایران را در کنار گروه‌‌‌‌های تروریستی خودساخته داعش و القاعده شر نامید تا عمق پیوند طیف فعلی حاکم بر ریاض با تل‌آویو-واشنگتن آشکارتر شود.
«محمد بن‌سلمان‌» ولیعهد عربستان سعودی که مشغول سفر طولانی‌اش در امریکاست در نشستی در نشریه آتلانتیک در ادامه روند توجیه سازش، بدون اشاره به گسترش اشغالگری صهیونیست‌‌‌‌ها که به کشتار بیشتر فلسطینیان منجر شده است، گفت: معتقدم که فلسطینیان و اسرائیلی‌‌‌‌‌ها حق دارند سرزمین خاص خودشان را داشته باشند ولی ما باید به توافق صلحی برای تضمین ثبات برای همگان و برقراری روابطی طبیعی دست یابیم. ولیعهد سعودی اسرائیل را قدرتی بزرگ با رشد اقتصادی بالا خواند و گفت:«ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلح (با اسرائیل) محقق شود اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس منافع مشترک زیادی خواهند داشت. »
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اینکه آیا اعتراضی مذهبی علیه وجود اسرائیل دارد یا خیر پاسخ داد که کشورش نگرانی زیادی در خصوص سرنوشت مسجد مقدس در اورشلیم و حق فلسطینیان دارد اما خاطرنشان کرد که اعتراضی به خود اسرائیلی‌‌‌‌ها ندارند. به نوشته آتلانتیک، اگرچه گاه رهبران میانه‌رو عرب از کشور اسرائیل به عنوان «‌یک واقعیت موجود‌» سخن گفته بودند اما سخن گفتن آشکار از «‌حق یهودیان‌» برای داشتن کشوری از آن خود کمتر سابقه داشته است.
بن سلمان همچنین ایران، گروه «اخوان المسلمین‌» و گروه‌های تروریستی داعش (گروه تروریستی ممنوعه در روسیه) و القاعده را «مثلث شر» نامید. بن‌سلمان مدعی شد: «اولین ضلع این مثلث رژیم ایران است که می‌خواهد ایدئولوژی افراطی خود را رواج دهد... در مثلث شرارت،‌ آنها قصد دارند با توسل به قدرت، یک امپراطوری ایجاد کنند.»
وی در ادامه ادعاهایش علیه ایران افزود: «انقلاب اسلامی در سال 1979 رژیمی بر پایه یک ایدئولوژی شرورانه ایجاد کرد... ما با ایدئولوژی رژیم ایران مشکل داریم. مشکل ما این است که از نظر ما آنها حق دخالت در امور ما را ندارند.»
ولیعهد سعودی بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که انقلاب اسلامی ایران را انگیزه گرایش کشورهای منطقه از جمله عربستان به سوی افراطی‌گرایی مذهبی بوده است و در ادامه داستان‌پردازی خود در این باره گفت که تا قبل استقرار حکومت روحانیون شیعه در ایران، مفهوم «‌ولایت اجتماعی‌» در عربستان وجود نداشت. وی با اشاره به تظاهرات برائت از مشرکین حجاج ایرانی در سال ١٣٦٦و بدون اشاره به کشتار وحشیانه آنها، این اقدام را «‌تلاش برای اشغال اماکن مقدس اسلامی‌» خواند و گفت که این واقعه باعث واکنش محافظه‌کارانه در عربستان شد‌. بن سلمان افزود که سختگیری‌های مذهبی «‌به زمان پیغمبر اسلام باز نمی‌گردد و مثلاً در دهه ١٩٦٠ میلادی، زنان عربستان مجبور نبودند با همراهی مرد خانواده سفر کنند اما حالا این وضعیت وجود دارد و ما می‌خواهیم آن را کنار بگذاریم و راهی را برای حل این مشکل پیدا کنیم که به شرایط خانوادگی و فرهنگی کنونی هم خسارت نزند.»
محمد بن سلمان در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان سعودی از گروه‌های تندرو حمایت کرده است، گفت که «‌من می‌خواهم اگر کمترین مدرکی در این مورد دارند، آن را نشان دهند.» ‌وی افزود: «‌بله، کسانی از شهروندان سعودی از طرف خود از گروه‌های تروریستی حمایت مالی کرده‌اند اما این برخلاف قوانین دولت سعودی است و شماری از همین افراد همین الان در زندان هستند.‌»
وی از فرصت مصاحبه برای اتهام‌زنی به قطر نگذشت و گفت که «‌یکی از مشکلات کنونی ما با قطر این است که آنها می‌کوشند از شهروندان سعودی پول بگیرند و در اختیار سازمان‌های افراطی قرار دهند.» بن‌سلمان همچنین برای کوچک شمردن احساسات اسرائیل‌ستیزانه مردم عربستان گفته است: «‌کشور ما مشکلی با یهودیان ندارد، پیغمبر ما با یک زن یهودی ازدواج کرد و همسایه پیغمبر ما یهودی بود.»‌وی افزوده است که «‌در عربستان سعودی تعداد زیادی یهودی می‌بینید که از امریکا و اروپا به کشورمان می‌آیند و مشکلی بین مسلمانان با مسیحیان و یهودیان وجود ندارد. »‌وی در مورد تبلیغات یهودستیزانه در عربستان سعودی گفته است: «‌این مشکلی است که شما در همه کشور‌‌‌‌ها در میان بعضی از مردم می‌بینید ولی این یک مشکل معمولی است.»

آماده شدن فلسطینی‌ها برای تظاهرات

ساکنان نوار غزه با جمع کردن مقادیر زیادی آینه و تایر قصد دارند با استفاده از آنها در راهپیمایی جمعه پیش رو (17 فروردین)، در دید تک‌تیراندازهای صهیونیست اختلال ایجاد کنند.
روزنامه «یدیعوت آحارونوت‌» در همین راستا نوشت: اهالی نوار غزه روز جمعه برای انداختن آینه در چشم تک‌تیرانداز‌های رژیم صهیونیستی آماده می‌شوند. در ادامه این گزارش آمده است: فلسطینی‌‌‌‌‌ها قصد دارند این تایر‌‌‌‌ها را آتش بزنند تا با بلند شدن دود آنها، تک‌تیرانداز‌‌‌‌ها برای هدف قرار دادن تظاهرات‌کنندگان دید نداشته باشند.
در راهپیمایی بازگشت جمعه هفته گذشته که در سالگرد روز زمین (30 مارس) برگزار شد 18 فلسطینی به شهادت رسیدند و صد‌‌‌‌ها نفر دیگر زخمی شدند. صد‌‌‌‌ها هزار فلسطینی ساکن نوار غزه روز جمعه همزمان با چهل‌و دومین سالروز «روز زمین» در مرز نوار غزه راهپیمایی کردند که نظامیان صهیونیست با تیراندازی به سمت آنها ۱۸ نفر از آنها را به شهادت رسانده و صد‌‌‌‌ها نفر دیگر را زخمی کردند. از سوی دیگر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس دو‌‌‌‌شنبه با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تلفنی
صحبت کرد. به گزارش رویترز، دو طرف در این تماس تلفنی پیرامون حمله اخیر نظامیان صهیونیست به فلسطینیان در راهپیمایی بزرگ «‌بازگشت‌» در نوار غزه بحث و گفت‌وگو کردند.
هنیه در این تماس تلفنی بر لزوم مراجعه به دیوان بین‌المللی کیفری جهت محاکمه و مجازات سران تل‌آویو و همچنین مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد. وی همچنین خواستار تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی جهت تحقیق درباره تجاوز روز جمعه گذشته ارتش اسرائیل شد.
در همین حال ابوالغیط ضمن تأکید بر موضع قاطع خود مبنی بر محکومیت این تجاوز تصریح کرد که این اتحادیه امروز (سه‌شنبه) به منظور بررسی این تجاوز تشکیل جلسه می‌دهد.
وی ضمن ابراز همبستگی با ملت فلسطین و عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای این تجاوز برای مجروحان آن آرزوی شفای عاجل کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار