کد خبر: 900337
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رئيس اداره محيط‌زيست شهر تهران با اشاره به معضلات زيست‌محيطي شهر تهران گفت: «يكي از مهم‌ترين معضلات ما گرايش مردم به نگهداري از حيواناتي مانند ايگونا و آفتاب‌پرست در تهران است.»
عليرضا سزاوار

محمد‌حسين بازگير، همچنين درباره نگهداري حيوانات وحشي توسط تهراني‌ها ادامه داد: «خريد و فروش، قاچاق و نگهداري غيرمجاز گونه‌هاي مختلف جانوري نيز از ديگر معضلات ماست و متأسفانه روز‌به‌روز نيز مردم تمايل بيشتري به نگهداري گونه‌هاي جانوري مختلف دارند و تمايل دارند حيواناني مانند انواع پرندگان و برخي از خزندگان مانند مار، ايگونا و... را نگهداري كنند.»
وي خاطر نشان كرد: مهم‌ترين و اصلي‌ترين بازار باندهاي سودجويي كه به قاچاق حيات‌وحش مشغولند، چه آنهايي كه از زيستگاه‌هاي داخلي به صيد غيرمجاز مي‌پردازند و چه آنهايي كه به صورت قاچاق اين حيوانات را وارد كشور مي‌كنند، تهران است. خوشبختانه هنوز اين فرهنگ غلط در ساير شهرها رواج پيدا نكرده و در ساير شهرها و شهرستان‌‌ها هنوز سبك زندگي سنتي است.»
بازگير با بيان اينكه نگهداري آفتاب‌پرست و ايگونا در فرهنگ اقوام و خانواده‌هاي كشور ما نيست، تصريح كرد: «متأسفانه مدتي است نگهداري از اين حيوانات در بين عده‌اي از خانواده‌هاي تهراني شيوع پيدا كرده، از همين‌رو بيشترين بازار قاچاق حيات‌وحش در تهران است.»
رئيس اداره محيط‌زيست شهر تهران ادامه داد: «گشت‌هاي يگان حفاظت محيط‌زيست تهران در مكان‌هايي مانند بازارهاي ميوه و تره‌بار، بازارچه‌هاي سنتي، فصلي، نمايشگاه‌ها، آكواريوم‌فروشي‌هاي نواب و بازار ۱۵خرداد كه امكان خريد و فروش اين نوع حيوانات وجود دارد، به طور مداوم حضور دارند، اما مردم هم در امر اطلاع‌رساني به ما بسيار كمك مي‌كنند و به‌خصوص گروه‌هايي كه به مسائل حيات‌وحش كشور اهميت مي‌دهند اطلاع‌رساني مي‌كنند و يگان حفاظت محيط‌زيست نيز پس از بررسي اقدام به ضبط گونه‌ها و برخورد با متخلفان مي‌كند.»
برخي كارشناسان دليل روي آوردن به نگهداري از حيوانات عجيب و غريب و بعضاً وحشي را در افراد، ارضاي حس برتري‌جويي و تجمل‌گرايي مي‌دانند. اينكه كسي يك بچه خرس يا يك آهو را با قيمت گزاف و به صورت قاچاق خريداري و در منزل نگهداري كند، احتمالاً براي نشان دادن قدرت اقتصادي و مخفي كردن كاستي‌هايش است.
از نقطه‌نظر قانون هم بر اساس تبصره ماده 3 آيين‌نامه اجرايي قانون آپارتمان‌ها در سال 1347، «نگهداري حيوانات در قسمت‌هاي مشترك ممنوع است». طبق قانون قسمت‌‌هاي مشترك ساختمان شامل «پشت‌‌بام، راه‌‌پله‌ها، راهروها، حياط و پاركينگ» است كه كسي حق نگهداري هيچ‌گونه حيواني اعم از اهلي و وحشي را در اين قسمت‌ها ندارد و نگه‌دارنده حيوان در اين قسمت‌ها مجرم بوده و مي‌توان عليه او شكايت كرد. بماند كه بسياري از حيوانات به دليل آشنا نبودن صاحبانشان به تغذيه و طبيعت آنان، مصدوم يا حتي كشته مي‌شوند! مخاطرات زيستي - انساني اين رفتار عجيب هم در جاي خودش قابل بررسي‌هاي جداگانه‌اي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار