کد خبر: 900316
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
رئیس فدراسیون فوتبال از قطعی شدن بازی ایران با برزیل در پاییز امسال خبر داده است...
سعيد احمديان

اگر دلتان براي آمدن يک تيم بزرگ فوتبال به تهران تنگ شده تا پاييز امسال دندان روي جگر بگذاريد. آنطور که مهدي تاج دوشنبه شب روي آنتن برنامه نود وعده داد، قرار است تيم ملي کشورمان پيش از آغاز جام ملت‌هاي آسيا در تهران ميزبان تيم ملي برزيل باشد. به گفته رئيس فدراسيون فوتبال توافق با برزيلي‌ها نهايي شده و تنها جزئيات برگزاري بازي مانده که آن هم قرار است به زودي نهايي شود تا نيمار و يارانش پاييز امسال در ورزشگاه آزادي مقابل شاگردان کرش به ميدان بروند.
سال‌هاست تماشاگران فوتبال در ايران در حسرت آمدن يک تيم بزرگ به کشورمان هستند. آنها دلخوشي‌شان اين بود که صعود تيم ملي به جام جهاني روسيه سرانجام اين طلسم را بشكند و فدراسيون و کرش براي دل هواداران هم که شده در بين حريفان تدارکاتي، نام يک تيم بزرگ را بنويسند. تحقق اين رؤيا وقتي جدي‌تر شد که اواخر سال گذشته يکي از مسئولان فدراسيون وعده داد که براي بازي خداحافظي تيم ملي پيش از شروع جام جهاني، يک تيم بزرگ به تهران مي‌آيد. آن روزها از ايتاليا به عنوان سورپرايز بزرگ فدراسيون فوتبال پيش از رفتن به روسيه نام برده مي‌شد. با اين حال بسته شدن ليست بازي‌هاي تدارکاتي تيم ملي و اعلام حريفان شاگردان کرش پيش از جام جهاني، رؤياي هواداران فوتبال را نقش بر آب کرد. در بين حريفان تدارکاتي تيم کشورمان نه نام ايتاليا و نه نام تيم بزرگ ديگري بود.
پس از اين مسئله بود که انتقادها از فدراسيون فوتبال بالا گرفت. منتقدان معتقد بودند در حالي که ديگر آسيايي‌هاي حاضر در جام جهاني دست‌کم يک يا دو بازي با تيم‌هاي بزرگ دنيا براي خودشان تدارک ديده‌اند، چرا فدراسيون نتوانسته حتي يک بازي با تيم‌هاي بزرگ را تدارک ببيند، به خصوص که به اعتقاد خيلي‌ها شاگردان كرش براي آبديده شدن براي رويارويي با غول‌هايي مانند اسپانيا و پرتغال بايد در بازي‌هاي تدارکاتي مقابل تيم‌هايي در سطح اين تيم‌ها محک بخورند، نه اينکه مقابل تيم محلات سيرالئون بازي کنند!

سورپرايز بزرگ پيش از جام ملت‌ها

به نظر مي‌رسد اين انتقادات به مسئولان فدراسيون برخورده تا آنها از يک سورپرايز بزرگ خبر بدهند و حداقل بتوانند تا حدودي دل تماشاگران فوتبال را به دست بياورند. در همين راستا مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال که دوشنبه شب مهمان تلفني برنامه نود بود، در مواجهه با انتقادات عادل فردوسي‌پور از ضعيف بودن حريفان تدارکاتي تيم ملي فوتبال در راه جام جهاني، از برگزاري بازي ايران با برزيل پيش از جام ملت‌ها خبر داد: «پس از جام جهاني و پيش از جام ملت‌هاي آسيا در ايران با برزيل بازي مي‌کنيم. هماهنگي‌هاي اين بازي در حال انجام است. فدراسيون برزيل برگزاري اين بازي را قبول کرده و سفارت‌هاي دو کشور نيز کمک کرده‌اند. اکنون سر اعداد و ارقام آن با اسپانسر و شرکت انگليسي که برگزاري بازي‌هاي برزيل را انجام مي‌دهد، در حال مذاکره هستيم.»
البته مقدمات بازي با برزيل از آذرماه سال گذشته کليد خورد و سفير برزيل در ديدار با رئيس فدراسيون فوتبال وعده داده بود كه تيم ملي کشورش را به ايران بیاورد: «موضوع اصلي حضور من در فدراسيون، دعوت تيم ملي برزيل به ايران است. مي‌دانم اين کار بسيار سخت است، اما من رابطه‌ بسيار خوبي با فدراسيون فوتبال برزيل دارم و اميدوارم در جلسه با مديران فدراسيون فوتبال برزيل بتوانم آنها را راضي کنم. جداي از اينها پيدا کردن يک جاي خالي در تقويم فشرده تيم ملي برزيل هم کار دشواري است. دقيقاً نمي‌دانم هزينه‌هاي اين بازي چقدر است، اما اميدوارم شرکت‌ها و بانک‌هاي ايراني بتوانند در کنار هم اسپانسر اين بازي بزرگ شوند.» حالا چهار ماه پس از ديدار تاج و سانتوس، رئيس فدراسيون فوتبال خبر از قطعي‌شدن برگزاري مسابقه داده است. ايران و برزيل به احتمال زياد پيش از آغاز جام ملت‌ها که دي‌ماه در امارات برگزار مي‌شود، در آزادي به مصاف هم مي‌روند.
به نظر مي‌رسد کرش که پيش از اين مخالف بازي با تيم‌هاي بزرگ بود هم براي برگزاري اين بازي موافقت کرده است. كرش پيش از اين درباره عدم رويارويي تيم ملي فوتبال با تيم‌هاي بزرگ گفته بود: «وقتي مقابل برزيل قرار مي‌گيريد به دليل فاصله زياد دو تيم، شکستي پرگل برايتان رقم مي‌خورد، در نتيجه چنين ديدارهايي کيفيت يک تيم را افزايش نمي‌دهد.»

رويارويي با برزيل پس از 8 سال

نکته قابل تأمل اينکه آخرين مصاف بزرگ تيم ملي فوتبال با تيم‌هاي بزرگ دنيا به مسابقه با همين برزيل برمي‌گردد. ايران در مهرماه 1389 و در يک بازي دوستانه در کشور امارات به مصاف برزيل رفت. مسابقه‌اي خاطره‌انگيز که به بهانه خداحافظي کريم باقري برگزار شد و تيم ايران با وجود شکست 3 بر صفر بازي خوبي به نمايش گذاشت. دني آلوز، پاتو و نيلمار زننده سه گل برزيلي‌ها در اين مسابقه بودند. احسان حاج‌صفي، سيدجلال حسيني، مسعود شجاعي و کريم انصاريفرد که در بازي برابر برزيل به ميدان رفته بودند، هم‌اکنون در ترکيب تيم ملي کشورمان حضور دارند. حالا هشت سال پس از آن مسابقه دو تيم در سال 97 دوباره مقابل هم به ميدان خواهند رفت.

طلسم 14 ساله مي‌شکند؟

با آمدن برزيل به ايران پس از 14 سال پاي يک تيم بزرگ فوتبال دنيا به تهران باز مي‌شود. آخرين بار سال 83 بود که تيم ملي آلمان با تمام ستارگانش براي انجام بازي دوستانه براي حمايت از زلزله‌زدگان بم به تهران آمد. اين بازي در روز 18 مهر و در حضور بيش از 100 هزار تماشاگر در آزادي ‌برگزار شد و آلمان 2 بر صفر به پيروزي رسيد. ديدن چهره‌هايي مثل بالاک، لام، لمن، کلوزه، شواين اشتايگر، دايسلر، اشنايدر، پودولسکي و... در ورزشگاه آزادي براي تماشاگران عجيب نبود. از اين بازي خاطره‌انگيز صحنه دريبل بالاک توسط کريمي در ذهن فوتبال‌دوستان باقي مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار