کد خبر: 900313
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
جنگ تعرفه‌اي در اقتصاد جهاني بورس‌هاي جهان را به هم ريخت / چين براي 128 كالاي امريكايي تعرفه وضع كرد ...

پس از خبر اعمال تعرفه براي فولاد و كالاهاي چيني از سوي امريكا، چين در اقدامي تلافي‌جويانه و متوازن كردن زيان‌ها براي 128كالاي امريكايي تعرفه وضع كرد كه همين موضوع باعث كاهش افت ارزش دلار و سقوط شاخص بازارهاي بورس غربي و آسيايي شد.
به گزارش «جوان»، رسانه‌هاي دولتي چين خبر دادند چين بر ۱۲۸ كالاي امريكايي از مشروبات الكلي گرفته تا پرتقال تعرفه وضع كرده تا ضررهايي را كه با تعرفه‌هاي امريكايي بر منافع ملي چين تحميل شده است، متوازن كند.
پكن روز دوشنبه در پاسخ به تعرفه‌هاي جديد امريكا بر واردات فولاد و آلومينيوم، تعرفه‌هايي تا سقف ۲۵ درصد را بر كالاهاي امريكايي وارد شده به چين وضع كرده كه براساس برآوردها ارزش آن حدود ۳ ميليارد دلار است.
امريكا به توليدكنندگان امريكايي، كانادا و كره‌جنوبي معافيت از تعرفه اعطا كرده است، اما چين كه تأمين‌كننده به نسبت كوچكتري براي امريكا به حساب مي‌آيد، از اين تعرفه‌ها معاف نيست.
كارشناسان به طور گسترده اندازه تعرفه‌هاي چيني را متوسط ارزيابي كرده‌ و آن را به‌عنوان شليك اخطاري براي دولت امريكا كه اين هفته قرار است تعرفه‌هايي را بر ليستي از واردات تكنولوژي چيني اعلام كنند، تلقي مي‌كنند.
انتقاد كاخ سفيد از چين
رويترز در‌اين‌باره نوشته است: پس از اينكه چين در پاسخ به تعرفه‌هاي واردات فولاد و آلومينيوم به امريكا، بر ۱۲۸ كالاي امريكايي تعرفه وضع كرد، روز دوشنبه به وقت امريكا، كاخ سفيد چين را به برهم زدن بازارهاي جهاني متهم كرد و گفت اين كشور نبايد بر صادراتي كه به صورت منصفانه داد و ستد مي‌شود، تعرفه وضع كند.
لينسي والترز، سخنگوي كاخ سفيد در بيانيه‌اي گفت: سوبسيددهي چين و تداوم بالا بردن بيش از حد ظرفيت توليد اين كشور، دليل ريشه‌اي بحران فولاد است. چين به جاي هدف قرار دادن كالاهاي امريكايي كه منصفانه داد و ستد مي‌شوند، بايد فعاليت‌هاي تجاري غيرمنصفانه خود را كه به امنيت ملي امريكا آسيب مي‌زند و بازارهاي جهاني را بر هم زده‌، متوقف كند.
همچنين درحالي‌كه چين تعرفه‌هايي را بر ۱۲۸ كالاي امريكايي وضع كرده و مناقشه بين دو قدرت اقتصادي برتر جهان عميق‌تر شده است، سرمايه‌گذاران روي لبه پرتگاه قرار دارند و نگراني‌هايي در مورد تأثير اين رويدادها بر رشد اقتصاد جهان به وجود آمده است.
تعرفه‌هاي تلافي‌جويانه چين در برابر امريكا به دلار آسيب زده و نرخ آن را از بالاترين نرخ سه هفته‌اي 107/01 ين، تا 105/93 ين در برابر هر دلار پايين آورد. شاخص دلار همچنين در برابر سبد ارزهاي مهم جهان اندكي افت كرد.
سقوط شاخص‌هاي وال‌استريت و بورس‌هاي آسيا
در پايان معاملات روز دوشنبه به وقت امريكا با هجوم سرمايه‌گذاران به فروش سهام تكنولوژي تحت تأثير وحشت به وجود آمده از جنگ تجاري، سهام وال‌استريت به اعماق فرو رفت.
به گزارش مهر، شاخص‌هاي كليدي بازار بيش از ميانگين نوسانات ۲۰۰ روزه خود سقوط كردند و اس‌اندپي۵۰۰ براي اولين‌بار پس از رأي انگلستان براي ترك اتحاديه اروپا در ژوئن ۲۰۱۶، به زير سطح تكنيكال اصلي خود رسيد.
اولين روز تجاري ربع سال جديد، با هجوم به فروش سهام تكنولوژي و كالاهاي مصرفي آغاز شد. سقوط سنگين سهام آمازون، تسلا و مايكروسافت صحنه اصلي تحولات بازار را كه مربوط به وضع تعرفه‌هاي تلافي‌جويانه چين بود، به خود اختصاص داد.
شاخص صنعتي داو پس از اينكه از ميانگين تغييرات ۲۰۰ روزه خود پايين‌تر آمد، 1/9 درصد سقوط كرد و به 23644/19 واحد رسيد. اس‌اندپي 2/23 درصد سقوط كرد و نزدك 2/74 درصد از ارزش خود را از دست داد.
به علاوه سقوط سهام آمازون بيشتر از همه بازارها را با خود پايين كشيد. با ادامه حملات توييتري رئيس‌جمهور ترامپ به غول تجارت آنلاين، سهام اين شركت تنها در روز گذشته 5/2 درصد از ارزش خود را از دست داد.
اما روز سه‌شنبه نگراني ازجنژ تجاري ارزش سهام آسيايي را نيز به پايين كشيد، هرچند با تمركز سرمايه‌گذاران بر چشم‌انداز رشد جهاني، شاخص‌هاي آسيايي در مقايسه با همتايان وال‌استريت خود سقوط كمتري داشتند.
انتظار مي‌رود بازارهاي اروپايي در مقادير پايين‌تري باز شوند و فوتسي انگليس 0/5 درصد، داكس آلمان 0/95 درصد و كاك فرانسه يك درصد پايين‌تر باز شوند.
گسترده‌ترين شاخص سهام آسيا اقيانوسيه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سي‌آي روز سه‌شنبه 0/35 درصد افت كرد كه در مقايسه با سقوط بيش از ۲ درصدي سهام وال‌استريت، واكنش متوسطي است.
نيكي ژاپن 0/8 درصد افت كرد. اين شاخص امروز تا 1/8 درصد هم سقوط كرده بود. شاخص كامپوزيت شانگهاي 0/9 درصد افت كرد و شاخص سي‌اس‌آي ۳۰۰ هم 0/7 درصد افت كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار