کد خبر: 900202
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
مردم بايد متعصبانه از خريد و مصرف جنس قاچاق خودداري كنند تا قاچاق براي كسي به صرفه نباشد...

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي اول فروردين در اجتماع عظيم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي در رواق امام خميني و صحن‌هاي اطراف حرم، با اشاره به استحكام و نشاط انقلاب در چهل سالگي و خنثي شدن نقشه شوم امريكايي‌ها براي منطقه، به تبيين چرايي، الزامات و راه‌هاي تحقق شعار سال، يعني حمايت از كالاي ايراني پرداختند و با تأكيد بر «قابل حل بودن همه مشكلات با نگاه به داخل» و نيز ضرورت توجه و به‌كارگيري هرچه بيشتر جوانان در ميدان‌هاي مختلف از جمله عرصه‌هاي مديريتي افزودند: نسل جوان و پرافتخار اين سرزمين، پرچم استقلال، عزت، عظمت و شرافت ايران را بلندتر از هر زمان ديگر به اهتزاز درخواهد آورد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با تبريك حلول سال نو و عيد نوروز به ملت ايران و همچنين تسليت شهادت حضرت امام هادي عليه السلام، ابراز اميدواري كردند همزماني سال نو با شهادت آن حضرت، زمينه‌ساز برخورداري بيش از پيش ملت ايران از هدايت الهي باشد.

كارنامه 40 ساله انقلاب اسلامي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بخش اول سخنان خود را به بررسي اجمالي كارنامه 40 ساله جمهوري اسلامي ايران در زمينه شعارها، ارزش‌ها و اصول بنيادين و همچنين ارزيابي عملكرد و كارنامه اجرايي مسئولان، اختصاص دادند. ايشان در زمينه حفظ ارزش‌ها و مباني و نيز پيگيري اهداف انقلاب گفتند: ملت ايران در اين زمينه، امتحان خوبي پس داده و توانسته است، شعارهاي اصلي انقلاب را به همان استحكام و نشاط اوليه تا به امروز حفظ كند.
رهبر انقلاب، «استقلال و آزادي، مردم سالاري، اعتماد به نفس و خود باوري ملي، عدالت، و تحقق احكام دين و شريعت» را اصول بنيادين انقلاب برشمردند و افزودند: درخصوص «استقلال» كه درواقع واكنش ملت ايران به ۲۰۰ سال سلطه بيگانگان بوده است، بايد گفت: كشور از استقلال واقعي برخوردار است و امروز هيچ كشوري به اندازه ايران مستقل نيست و تنها ملتي كه آراي او تحت تأثير هيچ قدرتي قرار نمي‌گيرد، ملت بزرگ ايران است.
آزادي در جمهوري اسلامي چارچوب دارد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره «آزادي» نيز به عنوان يكي از شعارهاي اصلي انقلاب گفتند: برخي افراد بي انصاف با سوءاستفاده از آزادي، مي‌گويند در كشور آزادي نيست و بيگانگان هم در تبليغات خود آن را بازتاب مي‌دهند، در حالي‌كه در كشور آزادي فكر، آزادي بيان و آزادي انتخاب وجود دارد. ايشان خاطرنشان كردند: امروز هيچ‌كس در جمهوري اسلامي، به دليل مخالف بودن فكر و نظرش با حكومت، تحت تعقيب و فشار قرار نمي‌گيرد و بنا هم بر چنين كاري نيست اما آزادي در جمهوري اسلامي، همانند ساير نقاط دنيا، چارچوب دارد. رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اين موضوع تأكيد كردند: چارچوب آزادي در جمهوري اسلامي، «قانون اساسي و قوانين كشور» است كه همه اين قوانين نيز الهام گرفته از شريعت هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه اي، «مردم سالاري» را يكي ديگر از اصول بنيادين نظام جمهوري اسلامي دانستند و گفتند: در 40 سال گذشته، تقريباً در هر يك يا دو سال انتخابات برگزار شده است و مردم آزادانه و با شور و شوق شركت كرده‌اند كه ثمره آن هم روي كار آمدن دولت‌هايي با گرايش‌هاي مختلف سياسي در چهار دهه اخير بوده است.
توقع از عدالت فراتر از وضع كنوني است
ايشان، از «خود باوري و اعتماد به نفس ملي» به عنوان يكي ديگر از شعارهاي محقق شده انقلاب نام بردند و با اشاره به موضوع «عدالت» افزودند: چند هفته قبل درخصوص عدالت مطالبي را بيان كردم كه بدخواهان به‌گونه‌اي القا كردند كه گويا جمهوري اسلامي در زمينه عدالت هيچ كاري نكرده، در حالي‌كه در باب عدالت كارهاي بسيار خوبي انجام گرفته اما سطح توقع نظام اسلامي درخصوص عدالت بسيار فراتر از وضع كنوني است. رهبر انقلاب اسلامي در اين خصوص دو آمار جهاني بيان كردند و گفتند: براساس آمار مراكز بين‌المللي، ضريب جيني كه نشان دهنده فاصله طبقاتي در جامعه است، قبل از انقلاب، بالاي 50 بود در حالي‌كه در سال ۹۴ به عدد ۳۸ رسيده است. همچنين براساس آمار ديگري، قبل از انقلاب قشر فقيرِ مطلق دركشور، ۴۶ درصد بود در حالي‌كه در سال ۹۳، اين عدد به 5/ 9 درصد رسيده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره «اجراي دين و شريعت» نيز خاطرنشان كردند: به بركت شوراي نگهبان، اين موضوع در 40 سال گذشته در قوانين محقق شده است و به همين دليل، همه قدرت‌هاي مستكبر با شوراي نگهبان مخالفند. ايشان در خصوص كارنامه و عملكرد اجرايي مسئولان نيز گفتند: در 40 سال گذشته، عملكرد مسئولان در تأمين امنيت و ثبات، علم و فناوري، زيرساخت‌ها (همچون راه‌هاي ارتباطي، ساخت سدها، نيروگاه‌ها و بنادر) صادرات غيرنفتي، سرانه ناخالص ملي و توسعه اجتماعي، بسيار خوب بوده است و آمارهاي خرسند كننده‌اي وجود دارد اما دشمنان تلاش دارند در تبليغات خود اين واقعيات را كتمان كنند تا دل‌هاي مردم نسبت به انقلاب و نظام، بدبين شود.

از جوانان به‌درستي استفاده نمي‌شود

بخش بعدي سخنان رهبر انقلاب اسلامي در خصوص ضرورت و چگونگي استفاده بهتر از استعدادها و ظرفيت‌هاي فراوان طبيعي و انساني براي پيشرفت ايران بود. «جوانان تحصيلكرده و كوشا» اولين ظرفيتي بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن اشاره كردند.
ايشان با اشاره به ۲۳ برابر شدن جمعيت دانشجويي نسبت به قبل از انقلاب، و همچنين وجود جوانان فعال و نقش‌آفرين در حوزه‌هاي علميه و ساير ميادين علمي، صنعتي، فرهنگي و تربيتي، افزودند: متأسفانه از اين جوانان به‌درستي استفاده نشده و نمي‌شود و به همين علت نيز اصرار دارم كه جوانان در هر جاي ممكن، خودشان به كار و تأسيس و ابتكار، اقدام كنند. ايشان توصيه به فعاليت‌هاي «آتش‌به اختيار» را منحصر به فعاليت‌هاي فرهنگي ندانستند و گفتند: جوانان عزيز در همه زمينه‌هاي مورد نياز براي پيشرفت كشور مي‌توانند كار و نقش‌آفريني كنند. البته مسئولان بايد يك برنامه‌ريزي جامع در خصوص جوانان انجام دهند. رهبر انقلاب اسلامي، «موج جمعيتي» را امكان مهم ديگري براي ايران دانستند و با انتقاد از مخالفان افزايش جمعيت كشور، گفتند: حتماً بايد سياست تكثير نسل دنبال و انجام شود. ايشان مشكلات غربي‌ها را از اجراي سياست «تحديد نسل» يادآور شدند و افزودند: ثمره اين سياست در كشورهاي اسلامي نيز محروم شدن كشورها از جمعيت جوان است، در حالي‌كه نيروي انساني واردكردني نيست و كشور بايد بتواند نياز فرداي خود را به جوانان فعال‌ و كارآمد تأمين كند.

ايران مي‌تواند جزو 12 اقتصاد برتر دنيا باشد

«مزيت‌هاي جغرافيايي» و «منابع طبيعي ارزشمند» از جمله وسعت سرزميني، همجواري آب‌هاي آزاد، همسايگي با ۱۵ كشور و قرار داشتن در نقطه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب از ديگر نقاط قوت كشور بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آنها اشاره كردند. ايشان گفتند: ايران عزيز از لحاظ مجموع منابع نفت و گاز در دنيا اول است، البته اكنون اين منابع بدون ارزش‌افزوده به خارج فروخته مي‌شود اما اين حجم از منابع امكان مهمي است و دشمنان نيز به همين دليل همواره به دنبال تسلط بر ايران هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در يك جمع‌بندي از امكانات و ظرفيت‌هاي كشور، تأكيد كردند: اگر اين ظرفيت‌هاي فراوان با ابتكار و حضور جوانان و مديران فعال و كوشا در عرصه همراه شود، اقتصاد ايران جزو ۱۲ اقتصاد اول پيشرفته دنيا خواهد شد.

تبيين موانع پيشرفت كشور

ايشان سپس به تبيين علل و موانع استفاده نشدن كامل ظرفيت‌ها پرداختند. اولين مانع مورد اشاره رهبر انقلاب، «باور نداشتن يا اهميت ندادن برخي مسئولان در دولت‌هاي مختلف به ظرفيت‌هاي كشور» بود. ايشان با اشاره به پيشرفت‌هاي خيره‌كننده جوانان در صنايع و فناوري‌هاي نوين افزودند: روزي كه صنعت هسته‌اي آغاز به كار كرد، حتي برخي از دانشمندان نسل قديمي منكر توانايي جوانان دست‌اندركار اين صنعت بودند، اما روزي كه صنعت هسته‌اي به اوج رسيد، همان افراد اعتراف كردند كه جوانان ايراني خواستند و توانستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مهم‌ترين چالش كشور را چالش ذهني و ناآگاهي افكار عمومي و برخي مسئولان از ثروت انساني و طبيعي ايران دانستند و گفتند: دشمن از همين بي‌اطلاعي استفاده و اينگونه القا مي‌كند كه ايراني، «نمي‌تواند» و ايران، منابع كافي در اختيار ندارد ولي من در مقابل اصرار دارم كه «ما مي‌توانيم» و ايران از امكانات فراواني برخوردار است.
ايشان تأكيد كردند: مسئولان بايد به قدرت و توانايي جوانان ايمان بياورند و جوانان نيز بايد كار را با ابتكار و بدون خستگي دنبال كنند و از برخي قدرنشناسي‌ها دلسرد نشوند.
رهبر انقلاب اسلامي مانع ديگر پيشرفت كشور را «كم‌كاري» و «تنبلي» برخي مسئولان برشمردند و گفتند: اقتضاي كشور، كار بي‌وقفه و پر توان است، بنابراين مسئولان بر تلاش‌هايشان بيفزايند.

برخي مسئولان به نسخه بيگانه اعتماد بيشتري دارند تا داخلي

«اعتماد به نسخه بيگانه» مانع ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و گفتند: مردم در مقابل بيگانگان منفعل نيستند اما برخي مسئولان به نسخه بيگانه اعتماد بيشتري دارند تا نسخه داخلي. ايشان «عمل‌كردن به سياست‌هاي بانك جهاني، سياست تعديل اقتصادي و برخي معاهدات بين‌المللي» و در مقابل «بي‌توجهي به درون‌زايي و اقتصاد مقاومتي» را مانعي ديگر براي پيشرفت كشور دانستند و گفتند: درون‌زايي يعني توليد ثروت به‌واسطه فعاليت‌هاي دروني كشور نه چشم دوختن به دست بيگانه.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در طول سال‌هاي گذشته دولت‌هاي گوناگون درصدد گرفتن وام از بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول بودند اما بنده اجازه ندادم زيرا از بيگانه طلب‌كردن و متعهد شدن به آن، خطايي بزرگ است؛ البته درون‌زايي به معناي بستن درهاي كشور نيست، بلكه اقتصاد بايد درون‌زا و برون‌گرا باشد. ايشان «قيبله‌گرايي سياسي و جناحي» را يك گرفتاري و از ديگر موانع پيشرفت خواندند و گفتند: كار خوب را هر كسي انجام داد بايد آن را در مقام مديريت و تصميم‌گيري ترويج كرد و كنار گذاشتن يك كار خوب، به علت انجام دادن آن از طرف جناح مقابل، خطاست. «نبود مبارزه جدي با فساد» مانع ديگر پيشرفت كشور بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند. ايشان در عين حال افزودند: فساد در سطحي كه امروز گفته و تبليغ مي‌شود، وجود ندارد و اكثر مديران كشور افرادي مؤمن و پاكدست هستند اما كمترين فساد نيز مضرّ و نيازمند مبارزه جدي است و نبايد پس از تأكيد بر مبارزه با فساد، مدتي سروصدا و سپس كار رها شود.

بايد ايران را از اقتصاد نفتي خلاص كنيم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، از «متكي بودن كشور به نفت» به عنوان يكي از بزرگ‌ترين موانع پيشرفت ياد كردند و با تأكيد بر اينكه بايد ايران را از «اقتصاد نفتي» خلاص كنيم، افزودند: بايد اقتصاد كشور را به‌گونه‌اي از نفت مستقل كنيم كه اختيار نفت در دست ما باشد، نه اختيار ما در دست نفت. نبايد اجازه دهيم دشمنان با سوءاستفاده از اين حربه و با اعمال تحريم و سياست‌هايي همچون كاهش قيمت نفت، كار را دشوار كنند. وجود برخي عيوب اساسي در سبك زندگي مردم از جمله «اسراف، مصرف‌گرايي، رفاه‌طلبي افراطي و اشرافي‌گري»، و همچنين «مصرف جنس خارجي» موانع بعدي مورد اشاره رهبر انقلاب اسلامي در زمينه پيشرفت ملت ايران بود. ايشان تأكيد كردند: همه بايد بر اقتصاد ملي و مصرف جنس داخلي تعصب داشته باشند و اگر جوانان همان‌قدر كه در فوتبال و طرفداري از آبي و قرمز يا برخي باشگاه‌هاي خارجي تعصب دارند، بر اقتصاد داخلي و استفاده از توليد ملي نيز متعصب باشند، اقتصاد كشور اصلاح خواهد شد.

تبيين اهميت و الزامات شعار سال

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان به تبيين اهميت، الزامات و راه‌هاي تحقق شعار سال جديد يعني «حمايت از كالاي ايراني» پرداختند. ايشان در مقدمه اين بحث با رد ديدگاهي كه معتقد است تعيين شعار سال به علت عمل‌نكردن مسئولان بي فايده است، افزودند: مطرح كردن شعارهاي سالانه با دو هدفِ: «جهت دادن به سياست‌هاي اجرايي و عملكردي مسئولان حكومتي» و «توجه دادن افكار عمومي به مسائل و نيازهاي مهم كشور» صورت مي‌گيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: البته مسئولان نيز در حد توان، كار و تلاش مي‌كنند كه البته اگر اين تلاش‌ها بيشتر شود، نتايج بهتري در پي خواهد داشت. رهبر انقلاب اسلامي، كالاي ايراني را از اين جهت كه «محصول نهايي برنامه‌ريزي، سرمايه‌گذاري و كار و ابتكار قشرهاي مختلف مردم و مسئولان است»، با عظمت و مهم خواندند و افزودند: فعالان اقتصادي و توليدگران با «سرمايه گذاري»، مسئولان با «برنامه ريزي»، جوانان با «دانش و طراحي» و كارگران با «كار و تلاش»، محصولي به جامعه ارائه مي‌كنند كه مردم نيز علاوه بر نقش آفريني در توليد، بايد با تعصب و غيرت و خريد و مصرف كالاي ايراني از محصول نهايي اين زنجيره كار و تلاش حمايت كنند.

نكات كاربردي چگونگي حمايت از كالاي ايراني

رهبر انقلاب اسلامي در زمينه چگونگي حمايت از كالاي ايراني نيز نكاتي كاربردي بيان كردند. «برنامه ريزي براي افزايش توليد»، «ارتقاي كيفيت كالاها»، «انطباق با نيازهاي روز و سلايق مردم»، «ارزان تمام شدن و رقابت‌پذير كردن كالاهاي ايراني با اجناس خارجي» از جمله اين نكات بود. ايشان «بازاريابي صادراتي» را از ديگر راه‌هاي حمايت از كالاي ايراني برشمردند و با اشاره به وظايف سنگين وزارت خارجه، مسئولان بازرگاني و فعالان اقتصادي افزودند: اگر بتوانيم ۲۰ درصد نياز بازارهاي ۱۵ همسايه ايران را با كالاي مرغوب ايراني تأمين كنيم، در ايجاد اشتغال و افزايش ثروت ملي گام‌هاي مهمي برداشته‌ايم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از تبيين چرايي و راه‌هاي حمايت از كالاي ايراني به موضوع الزامات و زمينه‌هاي تحقق شعار سال پرداختند. «اقدام دولت در مديريت جدي واردات» (چه واردات دولتي و چه واردات بخش خصوصي) و «خودداري كامل از واردات اجناسي كه در داخل توليد مي‌شوند يا قابل توليد هستند» اولين تأكيد رهبر انقلاب در اين بحث بود. ايشان تأثير مخرب واردات بر توليد را كاملاً اساسي خواندند و افزودند: جنس خارجي مثل سيل وارد مي‌شود و آن وقت از بيكاري هم انتقاد مي‌كنيم!

مردم از خريد و مصرف جنس قاچاق خودداري كنند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «مبارزه جدي با قاچاق» را دومين الزام جدي حمايت از كالاي ايراني دانستند و افزودند: مردم هم بايد متعصبانه از خريد و مصرف جنس قاچاق خودداري كنند تا قاچاق براي كسي به صرفه نباشد. ايشان با توصيه مؤكد به سرمايه گذاري فعالان اقتصادي در امر توليد افزودند: اين سرمايه گذاري ضمن اينكه سود هم به دنبال دارد، اگر با نيت خالص و براي پيشرفت كشور انجام شود، عبادت نيز محسوب مي‌شود.
جمع‌بندي رهبر انقلاب اسلامي در بخش شعار سال اين جمله بود: «ما مسئولان، فعالان اقتصادي، فروشندگان و مصرف كنندگان، همه و همه با تعصب و غيرت به‌دنبال حمايت از كالاي ايراني باشيم. »

سال 96‌، سال اهتزار پرچم عزت و اقتدار منطقه‌اي ايران

رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنان‌شان به مسائل منطقه و خباثت امريكايي‌ها اشاره كردند و گفتند: در سالي كه گذشت، جمهوري اسلامي توانست پرچم عزت و اقتدار ملت ايران را در منطقه به اهتزاز درآورد و سهم مهمي در شكستن كمر تكفيري‌ها و برقراري امنيت، ايفا كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي با اين اقدام بزرگ خود، نقشه امريكايي‌ها را در منطقه خنثي كرد، افزودند: اكنون، قدرت‌هاي بين المللي كه همواره در مسائل داخلي مناطق مختلف جهان دخالت مي‌كنند، به جمهوري اسلامي معترضند و مي‌گويند چرا ايران در مسائل منطقه دخالت مي‌كند؟ كه در پاسخ مي‌گوييم اين موضوع به شما ربطي ندارد. ايشان با تأكيد بر اينكه حضور جمهوري اسلامي ايران در برخي كشورهاي منطقه، با خواست دولت‌ها و ملت‌ها انجام شده است، خاطرنشان كردند: ما نه زورگويي كرديم و نه دخالت در امور داخلي كشورها. كمك خواستند و ما كمك كرديم و اين كمك را هم با انگيزه‌هاي منطقي و با محاسبات بسيار عاقلانه، و نه از روي احساس، انجام داديم.

سياست امريكا، حفظ داعش و امثال آن است

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به طراحي امريكايي‌ها براي منطقه، گفتند: امريكايي‌ها به دنبال آن بودند كه با به‌وجود آوردن گروه‌هاي «شرير، ظالم و هتاك» همچون داعش، ملت‌هاي منطقه را مشغول جنگ داخلي، و ذهن آنها را از رژيم غاصب صهيونيستي دور كنند، ولي ما به توفيق الهي توانستيم اين نقشه را خنثي كنيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ادعاي امريكايي‌ها مبني بر نقش آنها در سركوب داعش، تأكيد كردند: اين ادعا دروغ است زيرا سياست امريكا، حفظ داعش و امثال آن است، البته به‌گونه‌اي كه آنها در اختيار امريكايي‌ها باشند. ايشان با تأكيد بر اينكه امريكايي‌ها هيچ انگيزه‌اي براي از بين بردن داعش نداشتند، افزودند: علاوه بر اين موضوع، امريكا قادر به تأمين امنيت در منطقه نيست و نمونه بارز آن حضور ۱۴ ساله در افغانستان است كه نه تنها هيچ امنيتي را براي مردم افغانستان به ارمغان نياورده است، بلكه شرايط امنيتي را بدتركرده است. رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي، توانسته در منطقه امنيت را برقرار كند، گفتند: بعد از اين هم همين‌گونه خواهد بود و بدون شك، امريكا در مسائل منطقه به اهداف خود نخواهد رسيد و جمهوري اسلامي ايران به فضل الهي تمام اهداف خود را در منطقه محقق خواهد كرد.

هيچ مشكل غيرقابل حلي در كشور وجود ندارد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان و در جمع بندي سخنانشان به پنج نكته مهم اشاره كردند.
۱- در كشور هيچ مشكل غيرقابل حلي وجود ندارد و كليد حل مشكلات نيز در دست مسئولان و ملت ايران است و نه در دست بيگانگان.
۲- انقلاب اسلامي با قدرت و نشاط و با حفظ شعارها و اصول بنيادين به پيش مي‌رود و چهل سالگي انقلاب دوران پختگي و نشاط آن است و نه دوران پيري و عقب گرد.
۳- جوانان، سرمايه ارزشمند و اميد كشور هستند و در ميدان‌هاي مهمي همچون صنايع برتر، فرهنگ و هنر، نظامي گري و فرماندهي و مديريت حضور دارند كه در مديريت‌ها بايد بيشتر از اين سرمايه ارزشمند استفاده شود.
۴- با وجود اميد واهي دشمن به رويگرداني نسل سوم و چهارم از انقلاب، گرايش و پايبندي اين دو نسل، بسيار عميق است و اگر از نسل اول بيشتر نباشد، كمتر نيست .
۵- دشمن، تلاش زيادي براي بزرگنمايي بيش از حد مشكلات دارد اما همه اين مشكلات به دست جوانان و با توفيق الهي قابل حل است و براي همين، دشمن به شدت از بالندگي نسل جوان، ناراحت و عصباني است.
جوانان ايران را بهتر از نسل قبلي خواهند ساخت
رهبر انقلاب اسلامي سخنان خود را با اين فراز به پايان رساندند: «جوان‌هاي عزيز ايران، كشور را بهتر از آن چيزي كه در ذهن نسل قبلي بود، خواهند ساخت و پرچم استقلال، عزت و عظمت و شرافت كشور را بلند تر از گذشته به اهتزاز درخواهند آورد. »
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام رئيسي، توليت آستان قدس رضوي، گزارشي از فعاليت‌هاي آستان قدس در زمينه خدمات به محرومان و اقشار ضعيف در تسهيل زيارت، گسترش و توسعه مفهوم خدمت به آستان امام رضا عليه‌السلام، حضور گروه‌هاي جهادي در مناطق محروم، فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي وحمايت از هنر اسلامي و هنرمندان انقلابي بيان كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار