کد خبر: 900189
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
سقوط آخرین لانه تروریست‌‌‌‌ها چند روز پس از دستور عقب‌نشینی ترامپ
95 درصد غوطه شرقی تحت كنترل ارتش سوریه قرار گرفته، رویدادی كه برای حكومت سوریه تحولی استراتژیك محسوب می‌شود.

95 درصد غوطه شرقی تحت كنترل ارتش سوریه قرار گرفته، رویدادی كه برای حكومت سوریه تحولی استراتژیك محسوب می‌شود. با آزاد‌سازی غوطه شرقی كه از همین حالا باید آن را عملی شده محسوب كرد، دولت سوریه كنترل خود را بر همه بخش‌‌‌‌هایی از خاك سوریه كه پیش از این در اشغال تروریست‌‌‌‌ها بود، اعمال می‌كند و پایتخت سوریه به طور كامل امن می‌شود. آزاد‌سازی غوطه شرقی تنها چند روز بعد از فرمان رئیس‌جمهور امریکا برای خروج از سوریه اتفاق افتاده است.
مهره‌های دومینوی جنگ در سوریه، خواسته و ناخواسته یك به یك، به نفع حكومت سوریه در حال فروریختن است. جمعه قبل بود كه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در یك سخنرانی غیرمنتظره در «اوهایو» اعلام کرد که« امریکا» به زودی از سوریه خارج خواهد شد و امور را در آنجا به دیگران واگذار خواهد کرد.»‌دو تن از مقام‌های نزدیك به دولت ترامپ كه نام آنها اعلام نشده، گفته‌اند كه ترامپ«پس از دیدن یک گزارش درباره اختصاص منابعی از بودجه امریکا برای بازسازی کشور جنگ‌زده سوریه‌» این دستور را به وزارت خارجه ابلاغ کرده است. وال استریت ژورنال می‌گوید کاخ سفید دستور مسدود کردن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بودجه تعیین شده برای مشارکت در عملیات بازسازی سوریه را صادر کرده است. با فاصله‌ای دوروزه بعد از وعده خروج ترامپ، ارتش سوریه نیز بعد از حدود یك ماه درگیری با تروریست‌‌‌‌ها در غوطه شرقی، بیانیه پیروزی نظامی در این منطقه را صادر كرد. فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه خود كه روز یك‌‌‌‌شنبه 12 فروردین ماه 1397 صادر شده گفته كه بعد از عملیات دقیق با همکاری تمامی نیرو‌‌‌‌ها توانسته کنترل تمامی شهر‌‌‌‌ها و شهرک‌های غوطه شرقی را به طور کامل در دست بگیرد. در این بیانیه تأکید شده است:‌« اهمیت پیروزی در غوطه شرقی بازگشت امنیت و ثبات کامل به دمشق و اطراف آن است. همچنین با این پیروزی امنیت در مسیرهای ارتباطی میان دمشق و مناطق مرکزی و شمالی و ساحلی و منطقه شرقی تا مرزهای عراق برقرار می‌شود و ضربه کوبنده‌ای به طرح‌های تروریستی است.»
تنها ناحیه غوطه شرقی كه در دست تروریست‌‌‌‌ها باقی مانده‌، شهرك دوما است كه مقر اصلی تروریست‌‌‌‌ها در غوطه شرقی محسوب می‌شود كه البته این شهرك نیز احتمالاً طی روزهای آتی تحت كنترل ارتش سوریه در خواهد آمد. روز گذشته منابع روس و سوری گفتند كه با تروریست‌‌‌‌ها برای خروج از این شهرك نیز به توافق رسیده‌اند. ارتش سوریه گفته كه نیرو‌های مسلح متعلق به گروه تروریستی جیش‌الاسلام موافقت کرده‌اند آخرین مقر خود را در حومه دمشق تخلیه کنند و از دوما به شهرک جرابلس در شمال سوریه بروند که این گروه و ترکیه، کنترل آن را به طور مشترک در دست دارند. به این شکل دولت سوریه کنترل کامل منطقه غوطه شرقی را که از سال ۲۰۱۱ در اشغال تروریست‌‌‌‌‌ها بوده است، بازپس می‌گیرد. روایت دیده‌بان حقوق بشر سوریه از این توافق آن است كه دو طرف قبول كرده‌اند‌، اعضای جیش‌الاسلام با ر‌‌‌‌ها کردن انبار مهمات سنگین خود همراه با خانواده‌‌‌‌‌ها و دیگر غیرنظامیانی که مایل به ترک غوطه هستند می‌توانند به مناطق تحت کنترل شورشیان در استان حلب در شمال سوریه بروند. با این حال، تروریست‌های «‌جیش الاسلام» خبر توافق با دولت سوریه را تكذیب كرده‌اند. یکی از سخنگویان این گروه شورشی روز یک‌‌‌‌شنبه 12فروردین ماه تأكید كرد :«جیش الاسلام تصمیم گرفته که به ایستادگی خود ادامه دهد.»‌به گفته‌ او «مسئله خروج از غوطه برای این گروه مطرح نیست».
بر اساس گزارش رویترز، وی گفته است:‌«انتشار چنین اخباری در راستای جنگی روانی صورت گرفته و اهداف آن واداشتن شورشیان به تسلیم است.»

اختلاف میان گروه‌های تروریستی

با وجود اصرار جیش‌الاسلام بر ماندن و جنگیدن با نیروهای دولت سوریه در دوما، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که یك‌‌‌‌شنبه شب، 1146 عنصر فیلق الرحمن با 24 اتوبوس، از طریق اردوگاه «الوافدین» از دوما خارج و به ادلب منتقل شدند. برخی منابع می‌گویند كه بر سرتوافق با دولت سوریه و ماندن و جنگیدن‌، اختلافات شدیدی از یك سو در داخل گروه تروریستی جیش الاسلام مورد حمایت عربستان و از سوری دیگر میان‌، فیلق الرحمن مورد حمایت قطر و جیش‌الاسلام مورد حمایت سعودی‌‌‌‌ها در گرفته است. دولت سوریه اعلام کرده که ارتش و متحدانش به زودی عملیات بزرگی را برای تصرف دوما آغاز خواهند کرد، مگر آنکه نیروهای گروه جیش‌الاسلام از آن خارج شوند. به رغم اصرار بخش‌‌‌‌هایی از جیش‌الاسلام بر ادامه رویارویی با ارتش سوریه در دوما، پیش‌بینی‌‌‌‌ها از تكمیل آزادی غوطه حكایت دارد. «ماریا زاخارُوا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به شبکه 5 تلویزیون روسیه گفته که به زودی زندگی عادی در منطقه غوطه شرقی شروع خواهد شد همانند آنچه اکنون در شهر حلب شاهد آن هستیم. دویچه‌وله با اشاره به آزاد‌سازی غوطه شرقی نوشت:‌« بازپس‌گیری کامل غوطه شرقی برای اسد، موفقیتی مهم در جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود و در عین حال بزرگ‌ترین شکست شورشیان سوری از زمان از دست دادن کنترل حلب در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی است.»به نوشته دویچه‌وله، غوطه شرقی برای حکومت بشار اسد از اهمیتی استراتژیک برخوردار است، چرا که شورشیان از آنجا می‌توانند پایتخت را تهدید کنند.

گراهام: خروج امریکا از سوریه فاجعه خواهد بود

لیندسی گراهام از سناتورهای ارشد جمهوریخواه هشدار داد که خروج نیروهای امریکایی از سوریه به معنی قدرت گرفتن دوباره داعش و افزایش نفوذ ایران در سوریه خواهد بود.
به گزارش بی‌بی‌سی، گراهام که عضو کمیسیون نظامی سنای امریکا است در گفت‌وگو با شبکه فاکس، این کار را «‌بد‌‌‌‌ترین تصمیم‌» و «‌فاجعه پیش رو‌» توصیف و داعش را به بوکسوری تشبیه کرد که روی رینگ افتاده و خروج سربازان امریکایی از سوریه به آن امکان می‌دهد دوباره سر پا بایستاد. او گفت «‌داعش 3 هزار نیرو در سوریه دارد‌» و اگر امریکا نیروهایش را زود از سوریه بیرون بکشد ‌داعش برخواهد گشت، جنگ ترکیه و کرد‌‌‌‌ها از کنترل خارج خواهد شد و دمشق را بدون حضور امریکا به ایران داد‌ه‌اید. ‌روز‌‌‌‌‌شنبه همین هفته، محمد بن سلمان ولیعهد در مصاحبه با مجله تایم امریکا گفته بود: «ما معتقدیم که نیروهای امریکایی باید دست کم برای میان مدت در سوریه بمانند. حضور امریکا در سوریه تنها راهی است که دخالت رژیم ایران در این منطقه محدود می‌کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار