کد خبر: 897389
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
سالانه بيش از 5 ميليون قطعه ماهي قرمز در سراسر کشور به فروش مي‌رسد که بعد از سال نو وارد زيستگاه‌هاي طبيعي مي‌شوند و با کاهش اکسيژن و مواد غذايي، حيات ماهيان بومي را به خطر مي‌اندازند
هر سال بيش از 5 ميليون قطعه ماهي قرمز پيش از سال نو در سراسر کشور به فروش مي‌رسد که بخشي از آن به دليل نگهداري در محفظه‌هاي کوچک و کم اکسيژن تلف مي‌شوند و تعداد ديگرشان هم بعد از تعطيلات وارد محيط زيست مي‌شوند. از اين رو کارشناسان با تاييد بر اينکه ماهي‌ قرمز در فرهنگ تحويل سال نو ايراني جايگاهي ندارد و وارداتي است؛ بر ضرورت جلوگيري از خريد و فروش آن تاکيد دارند. چرا که همين ماهيان سرخ کوچک و زيبا بعد از ورود به زيستگاه‌هاي آبزيان بومي، به دليل مصرف بالاي اکسيژن و مواد غذايي جايي براي حيات گونه‌هاي بومي نمي‌گذارند و آنها را قتل عام مي‌کنند. در اين خصوص رییس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه از در معرض خطر تخريب قرار گرفتن منابع آبي استان گيلان اظهار نگراني مي‌کند.

نويسنده: ميترا شهبازي

روزهاي پاياني اسفندماه نويد فرا رسيدن بهار و نوروز را مي‌دهند. تب و تاب شب سال نو همچون سال‌هاي گذشته دوباره به راه افتاده و در هر گوشه و کنار بازاري براي فروش ملزومات تحويل سال برپا شده است. در اين بين ماهيان قرمز داخل آکواريوم‌هاي کوچک و بزرگ در هر گوشه و کنار بيش از هر چيزي خود نمايي مي‌کند.

 فروشنده‌هايي با صدا بلند از ماهيان قرمزشان تبليغ مي‌کنند و رهگذران را تشويق به خريد مي‌کنند. گاهي ماهيان کوچک را در داخل کيسه مي‌اندازند و گاهي ظرف‌هاي چندسانتي منزل موقت اين آبزيان مي‌شود. قرمزهاي زيبايي که براي ادامه حيات به اکسيژن بسياري نياز دارند و در محيط‌هاي تنگ و کوچک قرار مي‌گيرند. 

در اين راستا نقی میرزا کریمی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران مي‌گويد:« سالانه حداقل 5 میلیون ماهی قرمز در سراسر کشور به فروش می‌رسد.» ماهياني که بخشي از آنها طي همان 2 هفته اول تعطيلات تلف و مابقي به محيط زيست وارد مي‌شوند. مشکل اصلي هم از زماني شروع مي‌شود که ماهيان مهاجم قرمز وارد زيستگاه آبزيان بومي‌مي‌شوند. چرا که آنها با مصرف بالاي اکسيژن و منابع غذايي، ذخاير حياتي براي آبزيان بومي را به تاراج مي‌برند و جايي براي ادامه زندگي گونه‌هاي ايراني نمي‌گذارند.

محيط زيست گيلان در معرض تهديد

همانطور که گفته شود، ماهي قرمز جايگاهي در فرهنگ اصيل ايراني ندارد. با اينحال با تغییراتی که به مرور در فرهنگ‌ها به وجود آمده، ماهی قرمز نیز با عنوان نماد نوروز وارد سفره هفت سین ایرانیان شده است. بررسیها نشان از آن می‌دهد که حدود هشتاد سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید کشور چین است به سفره‌های هفت سین مراسم عید نوروز ايراني وارد شده است. غافل از اینکه در کشور چین مردم ماهی قرمز را رها می کنند تا زندگی جریان یابد، اما در ايران ماهی قرمز اسیر تنگ‌های بلورین مي‌شوند تا در نهايت تلف شوند يا وارد رودخانه‌های جاری و دریاچه‌ها شوند.

در اين خصوص رییس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه با تاييد مطالب فوق ضمن اظهار نگراني در خصوص ورود ماهيان قرمز به چرخه محيط زيست، مي‌گويد:« رسم گذاشتن تنگ ماهی قرمز بر سفره هفت سین از بدعت‌هایی است که متاسفانه به دلیل ورود فرهنگ‌های نامانوس در دهه‌های اخیر، باعث بروز خسارات محیط زیستی فراوان به اکوسیستم‌های آبی منطقه شده است.»

جعفر میرزایی با اشاره به اينکه منابع آبي گيلان با ورود ميليون‌ها قطعه ماهي هرساله مورد تهديد قرار مي‌گيرد، ادامه مي‌دهد:« ورود این گونه‌های غیر بومی و مقاوم باعث بروز اختلال در روند تولید مثل و از بین رفتن تخم آبزیان بومی و ایجاد رقابت شدید بر سر غذا در اکوسیستم شده و به مرور باعث از بین رفتن گونه‌ای ارزشمند آبزی در زیستگاه‌های منطقه شده است.»

البته با شروع سال نو، معضل تنها به خريد و فروش ماهي‌ قرمز هم ختم نمي‌شود. بلکه در اين بين برخي از فروشندگان ماهي ترئيني شب عيد، به صورت غيرقانوني دست به خريد و فروش برخی گونه‌های جانوری و گیاهی نادر نظیر سمندر لرستانی، لاله واژگون، مار آبی، لاک پشت و غیره نيز در سطح معابر و بازارهای محلی، پایانه‌های مسافربری و مناطق گردشگری و فضای مجازی مي‌زنند. البته همانطور که گفته شد، اين نوع از خريد و فروش‌هاي جانداران آن هم قبل از عيد تنها به گيلان ختم نمي‌شود و در سراسر کشور رخ مي‌دهد که مردم و مسئولان بايد با آگاهي کامل در راستاي حفظ ذخاير ارزشمند زيست محيطي و جلوگيري از تجريب محيط زيست از خريد و فروش‌ آنها خودداري کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار