کد خبر: 890085
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
تقدير مقام معظم رهبري از اكران‌كننده‌هاي مردمي جشنواره «عمار»
در ديدار اعضاي جبهه مطالعات فرهنگي انقلاب اسلامي، با مقام معظم رهبري، معظم‌له در پيامي به برگزار كنندگان اكران‌هاي مردمي، كار آنها را با ارزش خواندند.
محمدصادق عابديني

سيد رسول منفرد، دبير اجرايي هشتمين جشنواره مردمي عمار، در گفت و گو با «جوان» مي‌گويد: روز گذشته اعضاي جبهه مطالعات فرهنگي انقلاي اسلامي، شاخه تاريخ شفاهي كه چند سالي است در حال فعاليت هستند، به ديدار مقام معظم رهبري رفتند و در حالي كه موضوع نشست درباره تاريخ شفاهي بود، حضرت آقا چند بار پيگير برگزاري جشنواره عمار شدند و در پايان پيامي را براي اكران‌كننده‌هاي مردمي بيان كردند و فرمودند: «كار اكران‌كننده‌ها كار بار ارزشي است چون اگر اينها نباشند، كسي كه توليد مي‌كند، كارش بي‌فايده خواهد بود، اينها كساني هستند كه به كار او فايده مي‌بخشند.‌» 
   
جشنواره عمار و دغدغه مردم

منفرد همچنين درباره اهداف برگزاري جشنواره عمار مي‌گويد: از همان ابتداي برگزاري جشنواره عمار، هدف اين بود كه اين جشنواره به موضوعات و مسائل مردم بپردازد و به توليداتي كه دغدغه مردم را دارند ضريب و اعتبار ببخشد. در كنار آن هم تلاش شد تا «عمار» به مردمي‌تر شدن سيماي ايران و سينماي انقلاب كمك كند. به همين منظور از ابزارهايي كمك گرفت كه بعضي از آنها تا پيش از اين به اين شكل به خدمت گرفته نشده بودند. 
وي با بيان اينكه اكران‌هاي مردمي يكي از ابزارهايي است كه تا پيش از «عمار» وجود نداشته يا وسعتش در اين حد نبوده است، مي‌افزايد: كار روي اكران‌هاي مردمي از دوره اول جشنواره آغاز شد، امسال تلاش شد تا جهشي را در زمينه اكران‌هاي مردمي داشته باشيم. 
دبير اجرايي هشتمين جشنواره فيلم عمار مي‌گويد: امسال پيش از برگزاري جشنواره، سفرهاي متعددي به شهرستان‌ها داشتيم و با اكران كننده‌هاي مردمي نشست برگزار كرديم، مانند نشست شهر مشهد كه در شهريورماه برگزار شد يا نشست شهر قم كه در آبان‌ماه بود. 
 
اكران‌هاي همزمان جشنواره عمار

منفرد با اشاره به نوآوري‌هاي دوره هشتم جشنواره مي‌گويد: امسال براي نخستين‌بار در كنار اكران‌هاي مردمي در مساجد، حسينيه‌ها، مدارس و تكايا، در چندين شهر، مردم توانستند با توجه به روابطي كه داشتند، سالن‌هاي سينما را براي اكران همزمان فيلم با سينما فلسطين تهران در اختيار بگيرند. 
وي تأكيد مي‌كند: با اينكه توانستيم بسياري از فيلم‌ها را كه صرفاً براي 10‌روز جشنواره در اختيار عمار بودند و نمي‌شد بعد از جشنواره آنها را اكران مردمي كرد، به نمايش درآورد و زمينه براي ديده شدن آثار عمار در طول سال به وجود آمد. با موفقيت برگزاري اكران‌هاي همزمان در دوره‌هاي آتي جشنواره شاهد گسترش اين كار خواهيم بود. 
  
رونمايي‌هاي عمار 

دبير اجرايي جشنواره فيلم‌هاي مردمي عمار مي‌گويد: يكي ديگر از ابزارهايي كه جشنواره عمار براي رسيدن به اهدافش در اختيار گرفته است، بحث رونمايي از آثار در شهرستان‌هاست. امسال براي نخستين‌بار چند فيلم در جشنواره عمار در شهرستان‌ها رونمايي شدند، مانند رونمايي از مستند‌هاي پرواز از حلب كه در شهرستان باغ ملك برگزار شد يا رونمايي از مستند عاشقان ايستاده مي‌ميرند. 
وي معتقد است: تلاش كرده‌ايم رابطه با اكران‌كننده‌هاي مردمي را در طول سال ادامه داده و آن را تقويت كنيم، از همين رو فكر مي‌كنيم تا پايان سال شاهد جهش قابل توجهي در تعداد اكران‌هاي مردمي باشيم. 
  
فراخوان‌هاي موضوعي عمار

سيد رسول منفرد، فراخوان‌هاي موضوعي جشنواره عمار را از جمله ابزارهاي جشنواره عنوان مي‌كند و مي‌گويد: امسال در فراخوان جشنواره، به كار و كارگر در عناوين موضوعات پرداخته شده و با تأكيد بر «ملت قهرمان» مردمي كه زندگي قهرمانانه دارد، به ترويج فرهنگ كار پرداخته شده است. از همين رو فراخوان «اولين درآمد» را به منظور جمع‌آوري خاطرات مردم از اولين درآمدي كه از كار داشته‌اند، منتشر كرديم و بين 300 تا 400 اثر به دبيرخانه رسيد. اين آثار در برنامه‌اي تلويزيوني كه به موضوع كار خواهد پرداخت، استفاده خواهند شد. 
دبير اجرايي جشنواره عمار مي‌گويد: يكي از اهداف جمع‌آوري اين خاطرات ارائه آنها به عنوان موضوعات فيلمسازي است. اكنون سينماي ما گرفتار اين است كه فيلمسازانش دچار تكرار موضوعات شده‌اند و ارائه موضوعات جديد مي‌تواند فضاي سينما را تغيير دهد. 
   
عمار مدرسه‌اي براي آموزش فيلمسازي

در طول برگزاري هشتمين دوره از جشنواره فيلم‌هاي مردمي عمار، هر روز كارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شد. منفرد درباره اين كارگاه‌ها به «جوان» مي‌گويد: دوره‌هاي آموزشي را مي‌توان يكي از ابزارهاي در اختيار «عمار» دانست. مانند دوره‌هاي قبلي جشنواره، امسال هم دوره‌هاي ويژه براي آموزش فيلمسازان عمار هر روز صبح در جشنواره برگزار مي‌شد. علاوه بر آن اردوي آموزشي سه‌روزه با حضور اساتيدي مانند: بهروز افخمي، نادر طالب‌زاده، شهريار بحراني، محمد‌حسين نيرومند و وحيد جليلي در محل حسينيه هنر برگزار شد. در طول برگزاري جشنواره هم نشست‌هاي «يك‌روز يك‌تجربه» با حضور فيلمسازاني كه آثار خاصي را در حوزه سينماي مستند، انيميشن و داستاني توليد كرده بودند، برگزار شد. 
   
نشست‌هاي ويژه جشنواره عمار 

امسال سه نشست ويژه با حضور چهره‌هاي شاخص حوزه فرهنگ برگزار شد. دبير اجراي جشنواره عمار درباره اين نشست‌ها توضيح مي‌دهد: هدف از برگزاري اين نشست‌ها كمك به ايجاد فضاي تعامل ميان فيلمسازان، اهالي فرهنگ و اهالي رسانه است تا در اين ميان سؤالاتي كه در ذهن فيلمسازان وجود دارد، پاسخ داده شود و در كنار آن اهالي فرهنگ نيز از مسائل جامعه فاصله نگيرند و ارتباطشان با فيلمساز قطع نشود. چهار سخنران ويژه براي امسال در نظر گرفته بوديم كه ابراهيم فياض، استاد رحيم‌پور و حجت الاسلام پناهيان نشست‌هايشان برگزار شد و نشست شهريار زرشناس بنا به دلايلي انجام نشد. 
منفرد مي‌گويد: امسال تلاش شد تا برنامه‌هاي اكران‌هاي جشنواره منظم‌تر از قبل اجرا شود تا بر كيفيت اجراي جشنواره افزوده شود. امسال براي نخستين بار «غرفه بازي» در جشنواره ايجاد شد تا خانواده‌هايي كه جشنواره مي‌آيند، بتوانند با خيال راحت بچه‌ها را براي بازي به غرفه ببرند و خودشان به تماشاي فيلم بنشينند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار