کد خبر: 885224
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
گفت وگوی « جوان » با کارآفرین موفق فضای مجازی وکارشناس روابط عمومی آموزش وپرورش استان اصفهان
گفت وگو – سعید عرفان منش نگاه فضای مجازی می بایست از تولید محتوا برای پیام رسان ها به کسب و کارهای فضای مجازی و تولید و ارائه محصول بر بستر وب تغییر کند و چنانچه دولت هم نیم نگاهی به این سمت داشته باشند و زمینه مورد نیاز را برای حوزه کسب و کارهای دیجیتال فراهم کند سودآوری مضاعفی حاصل می شود. یکی از کارآفرینان موفق فضای مجازی معتقد است نگاه فضای مجازی می بایست از تولید محتوا برای پیام رسان ها به کسب و کارهای فضای مجازی و تولید و ارائه محصول بر بستر وب تغییر کند و چنانچه دولت هم نیم نگاهی به این سمت داشته باشند و زمینه مورد نیاز را برای حوزه کسب و کارهای دیجیتال فراهم کند سودآوری مضاعفی حاصل می شود.

*چگونه وارد حوزه فضای مجازی و طراحی وب شده اید؟

سمیع عادل در پاسخ به این سوال اظهار داشت: شاهین سمیع عادل هستم متولد 1362 و در رشته فناوری اطلاعات تحصیل کرده ام و از دوران کودکی عاشق برنامه نویسی و گرافیک بودم واز 9 سالگی برنامه نویسی به زبان Basic را با دستگاه کمودور 64 آغاز کرده و در ادامه با GWBasic , QBasic , C , Pascal آشنا شده است.

کارشناس روابط عمومی آموزش وپرورش استان اصفهان اعتقاد دارد: در طول دوران تحصیل علاقه زیادی به برنامه نویسی داشته است تا آنجا که سر کلاس درس ریاضی به جای حل تمرین ها روی برگه های دفتر کدنویسی می کرده است تا پس از رسیدن به منزل آنها را برروی کامپیوتر تست کند.

این کارآفرین فضای مجازی گفت: درمورد طراحی وب و دنیای مجازی از سال 1384 علاقه مند به این حوزه شده و با توجه به اینکه به طراحی گرافیک هم علاقمند بوده است سعی کرده با پیوند زدن گرافیک به کدنویسی در زمینه طراحی رابط کاربری فعالیت کند و همین موضوع آغاز فعالیت های بعدی در بستر وب فراهم آورده است.

سمیع عادل تاکید کرد: در این مدت با HTML , CSS , PHP , ASP.Net نیز کدنویسی کرده اما PHP را به سایر زبان های برنامه نویسی ترجیح می دهد.

وی ادامه داد: همچنین سعی کرده است که با مطالعه در کتب روانشناسی، گرافیک و عکاسی فعالیتی انجام دهد که از وضعیت موجود متمایز باشد و به سوی ارائه راهکارهایی جهت کاربر پسند بودن فضای وب گام بردارد.

از سال 1384 به این حوزه وارد شده اید در آن زمان چه چالشهایی وجود داشت و فضای فعلی ایجاد شده را چگونه می بینید ؟

سمیع عادل خاطر نشان کرد : در آن زمان که به این حوزه وارد شده است محتوای آموزشی به زبان فارسی در این حوزه خیلی کم بوده و می بایست محتوای مورد نیاز را به زبان های انگلیسی و روسی جستجو کند، متاسفانه در آن زمان موتورهای جستجو به شکل کنونی نبودند. و چون به زبان های خارجی تسلط کامل نداشته است با استفاده از نرم افزار Babylon سئوالات را به انگلیسی ترجمه و سپس پاسخ ها نیز با استفاده از Babylon مجدد به فارسی ترجمه می شد. این پروسه رفت و برگشت در ترجمه اغلب ناموفق بود و جستجوهای در خصوص طراحی وب اغلب با نتایجی چون، آسفالت، گاوداری، توسعه صنعت و مواردی از این دست همراه بود که قدم نهادن در این حوزه را برای مشتاقان سخت و دشوار می کرد.

وی افزود: اما در حال حاضر محتوای آموزشی فارسی به وفور یافت می شود و با پیشرفت موتورهای جستجو همانند Google مرز زبانی از بین رفته و به راحتی می توان در زبان های مختلف محتوای مورد نظر را جستجو کرد.

*فعالیت بر بستر وب و فضای مجازی را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما اینکار برای علاقه مندان چقدر سود آور است؟

    این فعال فضای مجازی تصریح کرد: فعالیت بر بستر وب و فضای مجازی از جمله فعالیت هایی است که سودآوری مضاعف دارد. تا کنون اقدامات خوبی از طرف دولت ها به منظور توسعه فضای مجازی صورت گرفته اما با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. متاسفانه گاها فراموش می شود که حمایت دولت ها از کسب و کارهای حوزه فضای مجازی سودآوری مضاعف دارد. امروزه در دنیا استفاده از خدمات ارزش افزوده برای دولت ها، ارگان ها و بخش خصوصی درآمد بالایی ایجاد می کند اما در کشور ما در این حوزه فعالیت کمتری صورت گرفته است.

وی معتقد است: پیگیری فعالیت های حوزه مجازی به مراتب ساده تر از فعالیت های فیزیکی در دنیای واقعی است و کنترل و نظارت بر روی آن نیز به مراتب بهتر و ساده تر است که اگر این امر مورد توجه دولتها قرار بگیرد ایران نیز می تواند در زمینه استفاده از فضای مجازی از کشورهای همسایه خود پیشی بگیرد.

کارشناس روابط عمومی آموزش وپرورش استان اصفهانذ ابرازکرد: در خصوص فعالیت علاقه مندان در این زمینه نیز ما در ابتدای راهی بسیار وسیع هستیم و نیازمند ورود افراد با توانمندی های مختلف در این حوزه است. حوزه کسب و کارهای مبتنی بر وب بسیار سودآور است و به خصوص کشور ایران که چندسالی بیشتر نیست که شرکت های مخلتف به طور جدی در این حوزه وارد شده اند و علاقه مندان به این حوزه هنوز فرصت ورود به آن را دارند.

سمیع عادل بیان کرد: در خصوص ظرفیت موجود در این بخش صرفا همین را عرض کنم که اکنون کشورهای مخلتف در حال سرمایه گذاری بر روی پروژه ها و استارتاپ های ایرانی هستند و چه بهتر که این حمایت از طرف دولت و سرمایه گذاران ایرانی صورت پذیرد.

*در حال حاضر چه پروژه هایی را دنبال می کنید؟

سمیع عادل در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: پروژه های زیادی را در دست انجام دارد که تعدادی از آنها به صورت عام المنفعه انجام می شود، عمده فعالیت نیز بر روی پروژه پرتال طراحان وب، فروشگاه طراحان وب، و باشگاه طراحان انجام می شود. در این پروژه ها سعی می شود با ایجاد فضایی مناسب طراحان وب را در سراسر کشور گرد هم آورند و با ایجاد بستر و پلتفرم مناسبت زمینه فعالیت و اشتغال زایی را تسهیل کنند.

وی افزود: تا کنون با بیش از 500 طراح وب در ایران در این خصوص وارد مذاکره شده است و توانسته بیش از سی و پنج هزار دانشجو و طراح وب را در انجمن هایی که در همین زمینه ایجاد کرده جذب کند.

سمیع عادل با بیان این که بسیاری از فعالیتهایش در این زمینه عامل المنفعه و خیرخواهانه است تصریح کرد: در زمینه فروشگاه طراحان وب موفق شده است برای بیش از یکصد نفر از طراحان وب در سراسر ایران اشتغال زایی ایجاد کند.

*اشتغال زایی بر بستر وب با اشتغال زایی فیزیکی در دنیای واقعی چه تفاوت هایی دارد ؟

این خیر کارآفرین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اشتغال زایی بر بستر وب با اشتغال زایی فیزیکی در دنیای واقعی چه تفاوتی دارد، اظهار داشت: قطعا هر کدام چالش ها و فرصت های پیش روی خود را دارد. اما اشتغال زایی بر بستر وب فرصت های جدیدی ایجاد می کند. به عنوان نمونه در حال حاضر ما موفق شده ایم برای افرادی اشغال زایی ایجاد کنیم که امکان حضور در فضای حقیقی را ندارند. مثلا افرادی که دارای معلولیت یا نقص عضو هستند و همچنین بانوانی که در شهر های دورافتاده ساکن هستند و امکان فعالیت در اماکن اطراف خود را ندارند.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های اصلی که بستر وب ایجاد می کند همین موضوع است و باعث می شود بعد مسافت از بین برود و هر شخص در هر مکانی که حضور دارد به بخش عظیمی از اطلاعات و امکانات دسترسی داشته باشد. حال آن فرد می تواند خود سرویس دهنده باشد یا آنکه به عنوان سرویس گیرنده در این فضا فعالیت کند.

سمیع عادل خاطرنشان کرد: در فروشگاه طراحان وب افرادی حضور دارند که با توجه به شرایطی که قبلا به آن اشاره شد در اطراف محل سکونت خود امکان کار و فعالیت را نداشتند اما به سادگی در فروشگاه محصولات خود را عرضه می کنند و به اشتغال و درآمدزایی می پردازند. در حقیقت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی باعث امنیت و سهولت در اشتغال زایی می شود.

 *در فروشگاه طراحان وب چه چیزی به عنوان محصول و یا خدمات ارائه می شود ؟

این کارآفرین موفق گفت: یکی از ملزومات طراحی وب افزونه هایی است که به سیستم های مدیریت محتوا افزوده می شود که می توان به تم ها، ماژول ها، کامپوننت ها و پلاگین ها در این خصوص اشاره کرد و همچنین بومی سازی سیستم های مدیریت محتوای جهانی نیز یکی از سرویس های این حوزه است. افراد مختلف با سطح توانایی های مختلف که در زمینه طراحی وب، برنامه نویسی و گرافیک فعالیت می کنند، محصولات مرتبط با توانمندی خود را در این حوزه آماده و برروی فروشگاه قرار می دهند.

 *آیا این فعالیت ها جنبه های مثبت دیگری هم داشته ؟

سمیع عادل در پاسخ به این سوال اظهار کرد: جالب اینجاست که در پروسه فروش بر بستر وب در فروشگاه طراحان وب، هم خریدار و هم فروشنده هر دو فعال در زمینه طراحی وب هستند و به نحوی همکار هستند. این خرید و فروش علاوه بر ایجاد اشتغال بر بستر فروشگاه یک هم افزایی ایجاد می کند و افراد با تخصص های مختلف را با یکدیگر آشنا می سازد و زمینه همکاری هایی غیر از پلتفرم موجود در فروشگاه را نیز برای آنها فراهم می آورد.

وی افزود: همچنین به واسطه انجمن هایی که برای بحث و گفتگو در حوزه وب ایجاد کرده است، بستری فراهم نموده تا افراد تجارب خود را در زمینه های اشتغال زایی در حوزه وب، کسب و کارهای آنلاین، برنامه نویسی و غیره در اختیار یکدیگر قرار دهند.

 *کلام پایانی و نیم نگاهی به حوزه کسب و کارهای دیجیتال؟

این کارآفرین موفق در پایان اظهار داشت: رسانه ها با حمایت از فعالین حوزه وب این فضا را در جامعه ایجاد می کنند که موضوع فضای مجازی از بستر تولید محتوا در پیام رسان ها به سمت تولید الگوهایی برای درآمدزایی و کسب و کارهای دیجیتال تبدیل شود، به عنوان یک فعال در این حوزه از رسانه ها و همچنین نهادهای دولتی خواستار آن هستم که نیم نگاهی نیز به این سمت داشته باشند و زمینه مورد نیاز را برای حوزه کسب و کارهای دیجیتال فراهم کنند.

وی یادآور شد: علی رغم فعالیت هایی که در گذشته انجام شده متاسفانه در کشور حوزه های مختلف به شدت نیازمند بازنگری هستند که می توان به دسترسی پذیری اینترنت، قیمت تمام شده پهنای باند برای مخاطبین، چالش های پرداخت الکترونیک و کاهش هزینه ها در دیتاسنترهای ایرانی اشاره کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کاربر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
جالب و قابل تحسین بود. ممنون
محمد حسن عبدیزدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
از خواندن این مطلب لذت بردم
زندگی این کارآفرین قابل تحسین است
کاش دولت حمایت می کرد . خیلی از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات در حال تعطیل شدن هستند به خاطر مشکلات مالی.
حسن عروجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
واقعا جای تاسف داره که نخبگان ما نمیتوانند با دید روشن در این کشور فعالیت کنند ، آنوقت یکسری آقازاده از رانت های کلان استفاده می کنند.
کاربر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
0
بسیار عالی، موفق باشید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار